Sammendrag
Det er ulike prosedyrer for tilsetting eller utnevnelse av de ulike ombud. I dag tilligger det Stortinget å tilsette Stortingets ombudsmann for forvaltningen (Sivilombudsmannen), Ombudsmannen for Forsvaret og Ombudsmannen for sivile vernepliktige. Likestillings- og diskrimineringsombudet, Forbrukerombudet og Barneombudet blir ansatt av forvaltningen, for tiden for alle disse tre ombud, Barne- og likestillingsdepartementet.
Forslagsstillerne vil med dette forslag endre strukturen hva angår utnevnelser og departementstilknytning for henholdsvis Barneombudet, Likestillings- og diskrimineringsombudet og Forbrukerombudet.
En viktig forutsetning for at disse ombud kan skjøtte sin rolle på en tilfredsstillende måte, er at tilknytning til forvaltning og politikk ikke på noen måte styrer ombudet i dets virke. For å sikre ombudets selvstendighet bør man vurdere å oppheve tilknytningen til departementet ved å legge ombudene som selvstendige organ under Stortinget.
Forslagsstillerne mener det er behov for en utredning av åremålsstillingens lengde, om den for alle ombud bør være på 6 år, og om det bør innføres en ordning hvor man ikke gir mulighet for fornyelse. Dette vil være et virkemiddel for ytterligere å sikre uavhengighet i ombudsmannsrollen.
For å sikre tilstrekkelig uavhengighet mellom ombud og departementer, og for å sikre nevnte ombuds selvstendighet i ombudsrollen, fremmer forslagsstillerne følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen om å utrede en omgjøring av Likestillings- og diskrimineringsombudet, Forbrukerombudet og Barneombudet til organer under Stortinget.
II
Stortinget ber Regjeringen vurdere åremålets lengde og om det skal gis adgang til fornyet tillit for samme ombud i flere perioder."