Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

Stortingsproposisjon nr. 7 (2008–2009) om garanti for styreansvar for medlemmene av administrasjonsstyret i Kaupthing Banki Hfs filial i Norge under offentlig administrasjon ble fremmet i statsråd 24. oktober 2008. I proposisjonen vises det blant annet til opplysninger fra det oppnevnte administrasjonsstyret om at det ikke har latt seg gjøre å få tegnet den nødvendige ansvarsdekningen for administrasjonsstyret i forsikringsmarkedet.

Etter at proposisjonen ble fremmet i statsråd er Finansdepartementet blitt informert av advokatene som har bistått administrasjonsstyret i arbeidet med å plassere ansvarsdekningen i forsikringsmarkedet om at det likevel var utsikt til at det ville kunne være mulig å få inngått en avtale om forsikring. Finansdepartementet har på denne bakgrunn foreløpig ikke benyttet den fullmakten til å gi garanti som departementet fikk i kongelig resolusjon 24. oktober 2008.

Departementet har på denne bakgrunn fulgt opp administrasjonsstyrets arbeid med å få ansvarsdekning i forsikringsmarkedet. Administrasjonsstyret har opplyst at de inngikk en avtale om forsikringsdekning fredag 31. oktober 2008.1 vedlagte brev fra Kredittilsynet til departementet 5. november 2008 står det blant annet følgende om denne forsikringsavtalen:

"Administrasjonsstyret har nå fått tegnet en forsikring med et syndikat gjennom forsikringsmegleren Marsh. Forsikringen dekker en samlet forsikringssum på 500 millioner kroner og prisen er satt til ca. 2.9 millioner kroner. Det har imidlertid ikke vært mulig, på grunn av aktivamassens størrelse, å tegne en ordinær bostyreforsikring i medhold av konkursloven § 87, slik denne forsikringen foreligger og praktiseres i dag.

Forsikringssummen dekker ikke de bruttoaktiva administrasjonsstyret antas å forvalte. Dekningen gjelder i tre år fra avslutningen av administrasjonsbehandlingen i Norge, eventuelt i tre år etter en senere etterutlodning. Forsikringen dekker ikke erstatningsansvar basert på kontrakt, garanti, kausjon, tilsagn eller annen avtale inngått av administrasjonsstyret."

Det fremgår av Kredittilsynets brev at administrasjonsstyret har gitt uttrykk for at denne forsikringsdekningen på enkelte områder ikke er tilfredsstillende, og de har anmodet Kredittilsynet om å be staten stille en tilleggsgaranti for det ansvaret som forsikringen ikke dekker. Departementet oppfatter blant annet at administrasjonsstyret og Kredittilsynet anser at en dekning begrenset til 500 millioner kroner ikke er tilstrekkelig for å oppfylle kravet til slik sikkerhetsstillelse fra administrasjonsstyrets medlemmer som følger av forskrift 12. oktober 2008 om offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon med hovedsete i annen stat § 4 om at konkursloven § 87 om sikkerhetsstillelse for bostyrer gjelder tilsvarende for administrasjonsstyret. Bakgrunnen er at beløpet ikke tilsvarer den antatte størrelsen på aktivamassen. Det er tidligere gitt et minste anslag på samlede aktiva i boet på 2,5 milliarder kroner.

Kredittilsynet tilrår i brevet at forslaget i St.prp. nr. 7 (2008–2009) opprettholdes. Kredittilsynet skriver videre i brevet:

"Videre vil Kredittilsynet opprettholde den primære tilrådingen som tidligere er gitt, nærmere bestemt at det fremmes forslag om at staten stille en garanti innenfor et beløp på 2,5 milliarder kroner, tilsvarende den antatte størrelsen på aktivamassen. Subsidiært kan det tilrås at rammen settes til et beløp på 500 millioner kroner. Den statlige garantien bør likevel bare gjelde som en "topping up" – løsning som dekker det som ikke omfattes av den tegnede forsikringen medhensyn til dekningsomfang, beløp og tidsperiode."

Finansdepartementet opprettholder sin vurdering i St. prp. nr. 7 (2008–2009) av at et garantibeløp på 500 millioner kroner vil være tilstrekkelig til å oppfylle kravene i forskrift 12. oktober 2008 om offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon med hovedsete i annen stat § 4 jf. konkursloven § 87. Finansdepartementet opprettholder videre vurderingen av at en garanti av denne størrelsen anses tilstrekkelig for å sikre at administrasjonsstyret kan utføre sine oppgaver på en effektiv måte, blant annet på bakgrunn av at lederen for administrasjonsstyret tidligere har gitt uttrykk for at garantibeløpet bør settes til 500 millioner kroner. Departementet legger derfor ikke opp til å foreslå en utvidelse av garantifullmakten ut over forslaget i St.prp. nr. 7 (2008–2009).

Departementet vil vurdere anmodningen om statsgaranti for dekningsomfang og tidsperiode som ikke dekkes av den forsikringen som er inngått. Departementet legger til grunn at en garantifullmakt som foreslått er tilstrekkelig til eventuelt å gi en slik tilleggsdekning gjennom en statsgaranti.