Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Anita Orlund, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Jon Øyvind Odland, og fra Venstre, André N. Skjelstad, har forståelse for at det med dagens bevilgning neppe vil være mulig å styrke innsatsen innenfor ytelsesforvaltningen uten at det vil gå ut over etatens brukeroppfølging og gjennomføring av omstillingsaktivitetene. Komiteen ser at den krevende omstillingen som Arbeids- og velferdsetaten er inne i går ut over den løpende tjenesteproduksjonen og at det derfor er nødvendig å styrke Arbeids- og velferdsetatens driftsbevilgning med 60 mill. kroner i 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at det fra våren 2007 har vært registrert økende saksbehandlingstid for flere ytelser. Antall restanser har økt med i overkant av 70 000 saker til om lag 193 000 saker i august 2008.
Disse medlemmer har også merket seg at Arbeids- og velferdsetaten, i løpet av 1. halvår 2008, har hatt vansker med å innfri de interne normtidskravene for flere stønadsområder, blant annet for uføreytelser, barnebidrag, legemiddelsaker og utenlandssaker. Saker over ytre grense, det vil si saker som har passert etatens eget krav til maksimal saksbehandlingstid, har hatt tilsvarende utvikling med en økning fra 7 800 saker i august 2007 til 18 800 saker ett år senere.
Disse medlemmer viser til Dokument nr. 1 (2008–2009) Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2007, hvor Riksrevisjonen blant annet påpeker:
"Det mangler oppfølgingsplaner i 72 prosent av de kontrollerte sakene for tidsbegrenset uførestønad."
og videre:
"Flere kontorer har bevisst nedprioritert oppfølging av brukere som mottar tidsbegrenset uførestønad."
Disse medlemmer har videre merket seg at Riksrevisjonen har vurdert Arbeids- og velferdsetatens oppfølging av sykemeldte etter lovendringen og ivaretakelse av lovpålagte krav til oppfølging av mottakere av tidsbegrenset uførestønad.
Disse medlemmer registrerer at Riksrevisjonen har påpekt at etaten har store utfordringer med å innhente oppfølgingsplaner, dokumentasjon fra dialogmøte 1 og dialogmøte 2.
Disse medlemmer registrerer også at Riksrevisjonen påpeker at etaten verken purrer eller sanksjonerer mot arbeidsgivere som ikke utarbeider oppfølgingsplaner eller gjennomfører dialogmøter.
Disse medlemmer viser til at Arbeids- og velferdsetaten har hatt en økning på 784 årsverk fra 1. mars 2005 til 1. mars 2008.
Disse medlemmer har mottatt en rekke henvendelser fra brukerne om at de føler situasjonen har blitt verre etter at man innførte NAV. Dette er en situasjon man over tid ikke kan være tilfreds med.
Disse medlemmer vil understreke viktigheten av at det iverksettes nødvendige tiltak slik at man oppnår den effekt Stortinget forutsatte ved innføringen av NAV-reformen.
På denne bakgrunn støtter disse medlemmer Regjeringens forslag til bevilgning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at situasjonen ville vært langt verre dersom Fremskrittpartiets alternative budsjett for 2008 hadde blitt gjennomført. Dette inneholdt blant annet reduksjoner i driftsutgiftene på 431 mill. kroner. Flertallet understreker at det er viktig å få bygget ned restansene for så å få redusert saksbehandlingstid og at dette arbeidet allerede er igangsatt ved hjelp av omdisponering av 40 mill. kroner sommeren 2008. Ved tilføring av til sammen 100 mill. kroner vil NAV nå systematisk kunne bedre sin tjenesteproduksjon.
Flertallet forutsetter at Regjeringa følger opp de anførsler og merknader Stortinget vil komme med under behandling av Dokument nr. 1 (2008–2009) Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at regjeringspartiene uttaler i denne innstilling, sitat:
"… at situasjonen ville vært langt verre dersom Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2008 hadde blitt gjennomført. Dette inneholdt blant annet reduksjon i driftsutgiftene på 431 mill. kroner."
Disse medlemmer vil understreke at påstanden om at Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2008 hadde ført til en langt verre situasjon er en udokumentert og gal påstand.
Disse medlemmer vil videre påpeke at Fremskrittspartiet økte bevilgningene i sitt alternative budsjett for 2008, til kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, med 277 mill. kroner, ut over Regjeringens forslag til bevilgning, jf. Budsjett-innst. S. nr. 15 (2007–2008).
Disse medlemmer vil også påpeke at det er Regjeringens ansvar å følge opp de merknader Riksrevisjonen har påpekt, jf. Dokument nr. 1 (2008–2009) Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2007.