Innstilling frå næringskomiteen om representantforslag frå stortingsrepresentantane Øyvind Korsberg, Per Sandberg, Hans Frode Kielland Asmyhr og Kåre Fostervold om å be Regjeringa utarbeide ei reiselivsmelding
Dette dokument
- Innst. S. nr. 313 (2007–2008)
- Kildedok: Dokument nr. 8:112 (2007–2008)
- Dato: 12.06.2008
- Utgiver: Næringskomiteen
- Sidetall: 3
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
Reiselivsnæringen er i Norge en betydelig aktør med hensyn til sysselsetting og verdiskaping og er en betydelig eksportnæring.
Til tross for at reiseliv i mange år har vært på den politiske dagsorden har tiltakene på området vært preget av uklare og skiftende målsettinger. Den internasjonale konkurransen på reiselivsområdet blir stadig sterkere, og for å styrke konkurranseposisjon trengs en mer målrettet satsing på internasjonal markedsføring av Norge som reisemål. For å kunne lykkes er det viktig med en politisk forankret, samordnet strategi i likhet med hva mange andre land har gjort.
Forslagsstillerne viser til at Regjeringen har lagt frem en egen nasjonal strategi for reiselivsnæringen uten at denne forelegges for Stortinget til en bred behandling. Forslagsstillerne er overrasket over Regjeringens fremgangsmåte i denne saken da det tidligere har vært varslet at en egen reiselivsstrategi skal legges frem for Stortinget. Reiselivsnæringen er en sentral næring som også møter mange særlige utfordringer i Norge, og derfor bør en strategi for næringen være gjenstand for en bred vurdering i Stortinget. Forslagsstillerne er opptatt av å etablere en aktiv og målrettet satsing på norsk reiseliv, og fremmer på denne bakgrunn forslag om at Stortinget ber Regjeringen utarbeide en reiselivsmelding som i full bredde kan presentere de utfordringer næringen møter, samt legge grunnlaget for en aktiv reiselivspolitikk.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en stortingsmelding om en samordnet og målrettet strategi for norsk reiselivsnæring."
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, frå Framstegspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, frå Høgre, Torbjørn Hansen og Elisabeth Røbekk Nørve, frå Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, frå Kristeleg Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, frå Senterpartiet, leiaren Ola Borten Moe, og frå Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til representantforslag (Dokument nr. 8:112 (2007–2008)) frå representantane Øyvind Korsberg, Per Sandberg, Hans Frode Kielland Asmyhr og Kåre Fostervold om å be Regjeringa utarbeide ei reiselivsmelding.
Komiteen viser til at Stortinget ved fleire høve i denne stortingsperioden har behandla spørsmålet om reiselivsmelding. Første gong var på bakgrunn av eit representantforslag frå Korsberg, Asmyhr og Fostervold, jf. Dokument nr. 8:23 (2005–2006) og Innst. S. nr. 120 (2005–2006). Vidare blei det, på bakgrunn av ein interpellasjon frå representanten Torbjørn Hansen til nærings- og handelsministeren, debattert i Stortinget den 13. november 2007 om korleis Regjeringa ville legge til rette for auka verdiskaping i norsk reiselivsnæring.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre, viser vidare til Regjeringa sin reiselivsstrategi, "Verdifulle opplevelser", som blei lagt fram den 18. desember 2007. Reiselivsstrategien er arbeidd fram i nært samarbeid med næringa rundt om i heile landet. I denne strategien blir det svara på dei utfordringane reiselivsnæringa har peika på, og Regjeringa kjem med ei rekkje tiltak for å medverke til ein framtidsretta og attraktiv reiselivsnæring.
Fleirtalet viser elles til at på same måte som andre saker med budsjettkonsekvensar, blir strategien behandla av Stortinget i den ordinære budsjettprosessen. Dette inneber at Stortinget på denne måten får til behandling sentrale element i Regjeringa sin reiselivsstrategi.
På denne bakgrunn vil fleirtalet avvise forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at reiselivsnæringen er en bransje i sterk internasjonal vekst og en næring der Norge har en rekke naturgitte fortrinn som bør utnyttes i tråd med en aktiv næringspolitikk.
Disse medlemmer minner om at reiselivsnæringen over tid har hatt en betydelig vekst både internasjonalt og i Norge. Samfunnsutviklingen i mange land går i retning av at folk ønsker seg flere opplevelser som følge av økende velstand, men også på grunn av at opplevelser mange steder gjøres mer tilgjengelig gjennom profesjonell organisering.
Disse medlemmer er av den oppfatning at mulighetene for økt verdiskaping innenfor norsk reiselivsnæring er store fordi vi har mange naturgitte fortrinn. For å kunne lykkes, er det viktig med en målrettet og samordnet satsing i likhet med hva mange andre land har gjort.
Til tross for at reiseliv i mange år har vært på den politiske dagsorden, vil disse medlemmer minne om at tiltakene på området har vært for lite samkjørte. Den internasjonale konkurransen på reiselivsområdet blir stadig sterkere, og det er særlig en styrket og mer målrettet satsing på internasjonal markedsføring av Norge som reisemål som kan styrke vår konkurranseposisjon.
Disse medlemmer er av den oppfatning at reiselivsnæringen møter mange nasjonale utfordringer som i den globale konkurransesituasjonen vil utgjøre en konkurranseulempe.
Næringsministeren har i Stortinget tidligere uttalt at Regjeringens forslag til reiselivsstrategier skal legges frem for Stortinget.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen har lagt frem en egen nasjonal strategi for reiselivsnæringen uten at denne kommer til Stortinget for en bred behandling. Forslagsstillerne er overrasket over Regjeringens fremgangsmåte i denne saken da det tidligere har vært varslet at sak om reiselivsstrategi skal legges frem for Stortinget. Disse medlemmer vil her vise til brev fra Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert 28. mars 2006, i forbindelse med behandlingen av Dokument nr. 8:23 (2005–2006) om utarbeidelse av en reiselivsmelding, der det fremgår:
"Det gjøres et omfattende arbeid om reiselivsnæringen i departementet. Jeg tar sikte på at Stortinget vil få anledning til å drøfte saken og vil komme tilbake med forslag om dette."
Det samme fremkommer i et innlegg fra næringsministeren i Stortinget i forbindelse med behandlingen av Innst. S. nr. 120 (2005–2006), jf. Dokument nr. 8:23 (2005–2006) om utarbeidelse av en reiselivsmelding:
"Jeg er innstilt på å komme tilbake til Stortinget med Regjeringens sentrale strategier på dette området – formen har jeg fortsatt til vurdering. Uavhengig av dette er jeg innstilt på å bidra til at nødvendige tiltak blir satt ut i livet så snart de er klare for det".
Disse medlemmer viser også til næringsministerens uttalelser onsdag 16. januar 2008 i Ordinær spørretime på spørsmål fra Kåre Fostervold om Regjeringens reiselivsstrategi. Her uttaler statsråden følgende:
"De tiltakene som er omtalt i reiselivsstrategien, er alle sammen omtalt i statsbudsjettet. Det vil også være sånn at vi ved de årlige budsjetter og i den type generelle overordnede dokumenter har mulighet til å diskutere de enkelte tiltakene."
Disse medlemmer mener Regjeringen på denne bakgrunn har gitt mange skiftende signaler om behandlingen av reiselivsnæringens fremtidige rammebetingelser. Reiselivsnæringen er en næring som er helt avhengig av gode offentlige rammebetingelser og som er avhengig av helheten av rammebetingelser. Disse medlemmer viser også til at Georg Kamfjord som var prosjektleder for Regjeringens nasjonale reiselivsstrategi i fjor høst, sa opp sin stilling på grunn av Nærings- og handelsdepartementets politiske ledelses mangel på kunnskap om reiseliv. Kamfjord uttalte bl.a. til Dagens Næringsliv 27. september 2007:
"Det finnes rett og slett ingen reiselivsforvaltning i Norge. Det er ingen som sitter med kunnskapen, det er kun en politisk ambisjon. Det fremgår også i samme sak at det er manglende kompetanse i embetsverket innenfor reiseliv".
Reiselivsnæringen må forholde seg til de fleste departement, bl.a. Justisdepartementet når det gjelder blant annet gateprostitusjon i Oslo som rammer reiselivsnæringen, Samferdselsdepartementet når det gjelder mangel på vegutbygging og vedlikehold, Finansdepartementet når det gjelder drivstoffavgifter osv. I tillegg er det mange andre departement som er helt sentrale i utformingen av reiselivsnæringens rammevilkår, og derfor synes disse medlemmer det er merkelig at Regjeringen ikke legger frem en reiselivsmelding for Stortinget slik at det blir en helhetlig behandling av reiselivet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at reiselivet er en viktig næring som i store deler av landet er en bærebjelke for verdiskaping og en forutsetning for lokal aktivitet. Disse medlemmer viser til at reiselivsnæringen er i vekst og mener dette er en fremtidsrettet næring som gir viktige bidrag til aktivitet og bosetting i distriktene. NHO Reiseliv har gjort en meningsmåling blant landets 600 ordførere, rådmenn og kommuneledere som viste at det er reiselivet som har størst potensial i norske distrikter av samtlige næringer, og denne næringen har ifølge de spurte et større potensial enn man hittil har klart å utnytte.
Disse medlemmer viser til at den offentlige innsatsen for markedsføring av Norge som reiselivsdestinasjon har økt etter at Samarbeidsregjeringen la frem en handlingsplan i 2005 og foreslo en satsing i budsjettet for 2006. Disse medlemmer registrerer at dagens regjering har pekt på reiselivet som 1 av 5 strategiske næringer og har i 2 år arbeidet med en strategi for næringen, uten at dette har gitt tilfredsstillende resultater.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet foreslo å bruke 500 mill. kroner til markedsføring av Norge i utlandet i sitt alternative statsbudsjett for 2008.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser også til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett for 2008 ønsket å videreføre veksten i reiselivsnæringen ved å øke profileringen av Norge til 245 mill. kroner, noe som er 30 mill. kroner høyere enn Regjeringens forslag. 5 mill. kroner av økningen ble øremerket nordområdene.
Komiteens medlem fra Venstre mener det offentlige bør konsentrere mer av innsatsen på generelle tiltak på områder der Norge ligger særlig dårlig an, som for eksempel reiseliv. Reiseliv har potensial til å bli en stor og viktig distriktsnæring. Dette medlem tar til orde for en større satsing på markedsføring av norsk reiseliv, og viser til en økning i bevilgningene på 20 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag som Venstre kommer til å foreslå i Innst. S. nr. 270 (2007–2008) om tilleggsbevilgningar og omprioriteringar i statsbudsjettet 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en stortingsmelding om en samordnet og målrettet strategi for norsk reiselivsnæring."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en stortingsmelding om en samordnet og målrettet strategi for norsk reiselivsnæring.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har elles ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgjande
vedtak:
Dokument nr. 8:112 (2007–2008) – representantforslag frå stortingsrepresentantane Øyvind Korsberg, Per Sandberg, Hans Frode Kielland Asmyhr og Kåre Fostervold om å be Regjeringa utarbeide ei reiselivsmelding – vedtas ikkje.
Oslo, i næringskomiteen, den 12. juni 2008
Ola Borten Moe | Sigvald Oppebøen Hansen |
leiar | ordførar |