Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Kenneth Svendsen og Kari Kjønaas Kjos om nasjonale retningslinjer for kvalitet og kvantitet i TT-ordningen, og en finansieringsordning som sikrer TT-transport i tråd med retningslinjene. Forslagsstillerne foreslår at det i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 utarbeides nasjonale retningslinjer for kvalitet og kvantitet for TT-transport, og at det fremmes en finansieringsordning som sikrer TT-transport i tråd med de nasjonale retningslinjene. Forslagsstillerne foreslår også at ansvaret for TT-ordningen overføres fra fylkeskommunene til NAV (Arbeids- og velferdsetaten).
Komiteen viser til det fylkeskommunale ansvaret for lokal kollektivtransport, og ansvaret for å tilby ordninger med tilrettelagt transport (TT) for personer som ikke kan bruke det ordinære kollektivtilbudet. Komiteen understreker at TT-tilbudet er avgjørende for at disse personene skal kunne delta i samfunnslivet på linje med andre borgere, og ser det som en svært viktig oppgave å påse at dette tilbudet fungerer så godt som mulig.
Komiteen viser til svarbrev fra samferdselsminister Liv Signe Navarsete av 20. mai 2008. Statsråden understreker i brevet at bindende, nasjonale retningslinjer vil bidra til større likebehandling og være mer forutsigbar for brukerne enn dagens budsjettstyrte ordning i regi av fylkeskommunene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at statsråden samtidig viser til den tverrdepartementale arbeidsgruppen som så på denne problemstillingen i lys av anmodningsvedtaket i Innst. S. nr. 259 (2002–2003), jf. St.prp. nr. 66 (2002–2003) Lokaldemokrati, velferd og økonomi i kommunesektoren 2004, og som fant juridiske, praktiske, likhetsmessige og økonomiske utfordringer knyttet til å utforme bindende nasjonale retningslinjer for TT-ordningen. En nasjonal standard, som ikke innebærer at noen grupper får et dårligere tilbud, vil ha betydelige budsjettmessige konsekvenser. Arbeidsgruppen anslo at dersom en legger til grunn en gjennomsnittlig ytelse tilsvarende Oslo, som antas å ha den best utbygde TT-ordningen, ville det ha medført at de nasjonale utgiftene til TT-transport ville ha økt fra 381 mill. kroner til 1,4 mrd. kroner målt i 2004-kroner. Arbeidsgruppen drøftet ulike modeller for forvaltningen av TT-ordningen, der det blant annet ble vist til at nasjonale retningslinjer i en fylkeskommunal modell vil innebære et brudd med prinsippet om at det generelt er fylkeskommunene som selv bestemmer omfanget og kvaliteten på kollektivtransporttilbudet, mens en statlig modell kunne redusere fylkeskommunenes incentiver til å sikre universell utforming, fordi gevinstene ved redusert TT-transport da ville tilfalle staten.
Flertallet tar arbeidsgruppens vurderinger til etterretning, og viser til at statsråden mener at det er urealistisk å presentere et nytt opplegg for TT-ordningen allerede i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008. Flertallet understreker samtidig at det er viktig at Regjeringen kontinuerlig arbeider med å utvikle transporttilbudet, slik at mobiliteten for dem med særskilt behov styrkes.
Flertallet er positiv til at den tilrettelagte transporten knyttet til arbeids- og utdanningsreiser i statsbudsjettet for 2008 er gjort om til en landsomfattende forsøksordning, og legger i utgangspunktet til grunn at det arbeides for at dette vil bli en permanent ordning. Flertallet har merket seg at Regjeringen har bidratt med midler til utvikling av nye åpne og fleksible kollektivtilbud, herunder ulike ordninger med bestillingstransport, fra dør til dør eller til nærmeste knutepunkt. Flertallet mener Regjeringen må bidra til videreutvikling av denne typen ordninger for på den måten å sikre alle innbyggere en bedre grunnleggende mobilitet gjennom utvikling av tilbud som er tilgjengelig for alle.
Flertallet er positiv til arbeidet med å bedre kollektivtilbudet i distriktene, herunder bevilgningen på 20 mill. kroner i statsbudsjettet for 2008 for å etablere en tilskuddsordning for å prøve ut ulike modeller for å organisere kollektivtransporten i distriktene, samt utforming av veileder om kollektivtransport i distriktene våren 2007. Flertallet viser også til Ot.prp. nr. 44 (2007–2008) om lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven), som innebærer tiltak som vil sikre brukernes rettigheter og bedre tilgjengeligheten i den ordinære kollektivtransporten.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, kan på bakgrunn av ovennevnte ikke se at det vil være hensiktsmessig med en større omlegging av organiseringen av TT-ordningen nå, men legger til grunn at Regjeringen vil arbeide offensivt for at det samlede tilbudet til personer med mobilitetsutfordringer bedres.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre kan på bakgrunn av ovennevnte ikke se at det vil være hensiktsmessig med en større omlegging av organiseringen av TT-ordningen nå, men legger til grunn at Regjeringen vil fremme offensive forslag for å bedre TT-ordningen til beste for brukerne i statsbudsjettet for 2009 innenfor rammene av den eksisterende organiseringsmodellen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at selv om Stortinget ba om at utarbeidelse av nasjonale retningslinjer skulle skje i løpet av 2004, har Regjeringen ennå ikke fremlagt slike retningslinjer.
Disse medlemmer har videre merket seg at det i forbindelse med arbeids- og sosialkomiteens budsjetthøring høsten 2008 ble informert fra Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) om at de hadde gjennomført møter både med statsråd Bjarne Håkon Hanssen i Arbeids- og inkluderingsdepartementet og statssekretær i Samferdselsdepartementet Steinulf Tungesvik i løpet av 2007, hvor det ble lovet at denne saken skulle kvitteres ut i statsbudsjettet for 2008.
Disse medlemmer har også merket seg at Regjeringen ønsker en forbedring av dagens TT-ordning. Det vises i den forbindelse til Regjeringens politiske plattform, Soria Moria-erklæringen.
Disse medlemmer viser til statsrådens svarbrev av 20. mai 2008, hvor det vises til at Oslo antas å ha den beste TT-ordningen og at dersom man legger dette til grunn, vil forslaget utgjøre en betydelig kostnad. Disse medlemmer er av den oppfatning at en slik påpeking viser de betydelige forskjeller som er fra fylke til fylke og gjør at et politisk ønske om likeverd overhodet ikke er til stede. Videre viser statsråden til at forslaget vil frata fylkeskommunene et incitament til å gjøre den kollektive trafikken tilgjengelig for alle.
Disse medlemmer vil peke på behandlingen av Ot.prp. nr. 44 (2007–2008) om lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven), hvor krav til tilgjengelighet og universell utforming av kollektivtransporten blir lovfestet.
Disse medlemmer mener det vil være hensiktsmessig at TT-ordningen legges til NAV i likhet med arbeids- og utdanningsreiser, samt grunnstønad til transport- og bilstønadsordningen. Med en samlet administrasjon av alle de ulike transportordningene vil man bedre kunne gjøre en samlet vurdering av hver enkelts transportbehov når det gjelder arbeid, utdanning og fritid, samtidig som den betydelige forskjellsbehandling som foregår i dag, kan unngås.
Disse medlemmer konstaterer at Regjeringen er mest opptatt av kostnadene og dermed aksepterer at en forskjellsbehandling foregår.
Disse medlemmer mener det nå er på tide at Regjeringen tar nødvendige grep for å oppnå en bedre og mer rettferdig TT-ordning.
Disse medlemmer mener videre at det må være samfunnets ansvar å hindre diskriminering av en stor gruppe samfunnsborgere, som på grunn av manglende transporttilbud holdes utenfor deltakelse i samfunnet.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet for 2009, utarbeide nasjonale retningslinjer for kvalitet og kvantitet for TT-ordningen, og foreslå en finansieringsordning som sikrer TT-ordning i tråd med de nasjonale retningslinjer".