Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti,
Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, viser
til Riksrevisjonens undersøkelse av myndighetsutøvelse for reduksjon
av NOx-utslipp som gir en fin faglig
oversikt innenfor et komplisert område.
Komiteen merker seg at Norge
i 1999 undertegnet Gøteborgprotokollen om reduksjon av gasser inkludert
nitrogenoksider (NOx), som fører til
forsuring, overgjødsling og bakkenært ozon.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at utslipp av nitrogendioksider utgjør et alvorlig forurensningsproblem
som er viktig å løse både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
Flertallet viser til at Gøteborgprotokollen
ble inngått i 1999, og at Norge ville vært i en bedre stilling med
hensyn til å nå forpliktelsene dersom det hadde vært mer fortgang
i arbeidet på et tidligere stadium.
Komiteen registrerer
at Riksrevisjonens undersøkelse konkluderer med at det er lite sannsynlig at
Norge vil oppfylle forpliktelsen i Gøteborgprotokollen om reduksjon
av NOx-utslipp ned til 156 000 tonn innen
2010. I perioden fra 2000 til 2006 ble utslippene redusert med 18 000
tonn, og for å kunne oppfylle forpliktelsen må utslippene som i
2006 var på 195 000 tonn, reduseres med ytterligere 39 000 tonn
NOx. Komiteen er derfor
enig i Riksrevisjonens kritiske spørsmål om Miljøverndepartementet
har ivaretatt sitt overordnede ansvar for at Norge kan innfri sine NOx-forpliktelser på en hensiktsmessig måte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at målet om å innfri Norges forpliktelser i Gøteborgprotokollen
står fast, og forutsetter at Regjeringen setter i verk virkemidler
med sikte på å innfri utslippsforpliktelsene.
Flertallet viser til at NOx-avgiften kom på plass i 2007 og at det
i Budsjettinnstillingen for 2007, Budsjett-innst. S. nr. 1 (2006-2007),
ble gitt adgang til avgiftsunntak for de bedriftene som inngår miljøavtaler
med staten med konkrete tidfestede utslippsreduksjoner.
Flertallet deler Riksrevisjonens
vurderinger med hensyn til at det ikke ble utarbeidet en helhetlig
og dekkende utredning, hvor alle sider ved avgiften ble vurdert
opp mot andre virkemidler som også er nødvendige for å nå utslippsmålet
i 2010.
Flertallet mener det er grunn
til å merke seg Miljøverndepartementets påpekning av at avgiften,
som følge av de pågående forhandlingene om en miljøavtale, trolig
heller ikke har hatt de virkninger på utslippene som ble anslått.
Flertallet mener likevel det
er positivt med virkemidler som NOx-avgiften
og den nylig inngåtte avtalen mellom Miljøverndepartementet og 14
næringsorganisasjoner. Det overordnede målet med miljøavtalen er
basert på at Norge kan oppfylle utslippsforpliktelsene i Gøteborgprotokollen.
Basert på utslippsframskrivninger for 2010 innebærer dette en forpliktelse
til å redusere NOx-utslippene med 30 000
tonn fordelt som tallfestede forpliktelser for 2008, 2009 og 2010.
Utslippsreduksjonsforpliktelsen for 2010 skal i henhold til avtalen
være fullt ut gjennomført innen utgangen av 2011.
Flertallet merker seg at Regjeringen
nå vurderer hvilke ytterligere utslippsreduksjoner som kan gjennomføres
på kilder som ikke omfattes av avtalen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til merknadene fra Kristelig Folkeparti
og Venstre i Innst. S. nr. 132 (2007-2008) der det ble understreket
at Norge per i dag er langt unna målet om 29 pst. reduksjon av NOx-utslipp innen 2010 i forhold til 1990-nivå,
og det heter videre:
"Disse medlemmer er glad for den nylig fremforhandlede
avtalen mellom staten og 14 næringsorganisasjoner om reduksjon av
NOx. Tiden er imidlertid for kort til
at avtalen vil redusere norske utslipp tilstrekkelig i tråd med Norges
forpliktelser innen 2010.
Disse medlemmer viser til
at Regjeringen frem til i dag har satset alt på ett kort - en NOx-avgift som ikke virker - i stedet for
å følge opp regjeringen Bondeviks strategi i St.meld. nr. 21 (2004-2005).
I denne strategien ble styringseffektivitet lagt til grunn for å
sikre at de valgte virkemidler oppfylte utslippsmålet innen 2010.
Strategien la til grunn valg av de mest effektive tiltakene for
å nå utslippsmålet, med tilrettelegging for fleksible løsninger
og et mest mulig tverrsektorielt system med avgifter differensiert
etter utslipp av NOx og/eller tredjepartsløsninger.
Denne strategien åpnet også for direkte pålegg og krav finansiert
ved hjelp av tredjepartsløsninger. …
… Disse medlemmer
mener Regjeringen nå må satse mer på styringseffektive virkemidler
for reduksjon av NOx-utslipp, som gjør
at Norge innfrir forpliktelsene etter Gøteborgprotokollen."
Dette medlem vil peke på at dersom
denne strategien med valg av de mest effektive virkemidlene var
blitt fulgt opp av den nåværende regjering, ville vi i dag hatt
et bedre utgangspunkt for å nå målene.
Komiteen har merket
seg at undersøkelsen er grundig analysert og dokumentert med statistiske
data fra SSB supplert med nødvendige dokumenter, møter og intervjuer.
Det fremkommer at de viktigste utslippskildene i Norge er alle skip
i norske farvann, offshore petroleumsvirksomhet, vegtrafikk og fastlandsindustri. Komiteen ser
at skipstrafikken og offshorevirksomheten har vist økende utslippsmengder
mens NOx-utslippene fra vegtrafikk og fastlandsindustri
er avtagende.
Komiteen merker seg Riksrevisjonens
konklusjoner som viser at det interdepartementale arbeidet under
ledelse av Miljøverndepartementet som har ansvaret for å utrede
de nødvendige virkemidler for å redusere NOx-utslippene,
er blitt preget av manglende fremdrift og ikke minst resultater.
Videre har komiteen merket seg Riksrevisjonens klare
konklusjon som understreker mangel på virkemiddelbruk eller et helhetlig
beslutningsgrunnlag for politiske valg og prioriteringer.
Komiteen registrerer undersøkelsen
slik at virkemiddelbruken overfor de viktigste utslippskildene bare
i begrenset grad har bidratt til reduksjoner i utslippene. Slik
undersøkelsen fremlegges, ser komiteen at myndighetene ikke
har benyttet den muligheten de har til å fastsette nasjonale utslippskrav
til skip etter sjødyktighetsloven, samt at bruk av forurensningsloven i
liten grad har bidratt til å redusere utslippene fra petroleumssektoren
offshore og fastlandsindustrien. Komiteen ser at
Riksrevisjonen stiller spørsmål ved om myndighetene ved behandlingen
av planer for utbygging og drift av installasjoner på sokkelen,
har utnyttet muligheten til å stille krav om bruk av lavNOx-teknologi på energianleggene.
Komiteen viser til det som fremkommer
i undersøkelsen om at den vesentlige årsak til den store reduksjonen
av NOx-utslippene i vegtrafikken, er
forårsaket av de innførte Euro-krav i EU-direktivene for kjøretøyforskrifter
som skjer hurtig ved fornyelse av bilparken i EU og EØS-landene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke at figur 2 i Riksrevisjonenes undersøkelse
fremstiller de totale NOx-utslipp i tonn
og ikke i tonn/miles. Da skipsfarten i forhold til vegtrafikken
transporterer volumvarer, vil NOx-utslipp
relatert til tonn/miles vise at skipsfarten er mer NOx-utslippsvennlig pr. transportert tonn
enn andre transportformer. Disse medlemmer ønsker
også å fokusere på opplysninger mottatt fra en av verdens største
produsenter av skipsmotorer som bekrefter at det er lite man kan
gjøre for å redusere NOx-utslipp for
eldre skipsmotorer uten nye store investeringer. Samtidlig må myndighetene
ha i tankene at de NOx-reduserende tiltak
i mange tilfeller forringer skipsmotorens virkningsgrad – som igjen
betyr økt bunkersforbruk på 4–6 prosent med tilsvarende økt CO2-utslipp.
I forhold til bilens levealder har skip og spesielt passasjer-
og tørrlasteskip, en levealder på opp til 30 til 40 år. Av denne
årsak ser disse medlemmer at tregheten i fornyelsen
av flåten har et annet tidsperspektiv enn bilparken, men NOx-effekten fra skip vil få større effekt
i forbindelse med flåtefornyelsen i årene fremover, da de store internasjonale
skipsmotorfabrikker har gjort et banebrytende arbeid med å redusere
NOx-utslippene på de nye skipsmotorene
som vil bli levert.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti stiller spørsmål ved forskjellsbehandlingen
mellom den norske fiskeflåten og kystfarten med blant annet hurtigruteskipene
og den internasjonale skips-, cruise- og ferjetrafikk ut fra norske havner,
som overhodet ikke blir belastet med NOx-avgift.
Slik disse medlemmer oppfatter situasjonen, medfører
dette en betydelig konkurransevridning hvor norske interesser og
næringer blir skadelidende. Mens kystfart og fiske lider med økt
avgiftsbelastning, slipper på den annen side de daglige og mange
fergeavganger fra norske havner til Tyskland og Danmark samt den sterkt
økende cruisetrafikken i norske farvann disse økonomiske belastninger
– et forhold som disse medlemmer håper kan rettes
opp idet NOx-avgiftene i seg selv ikke
reduserer utslippene, men utviklingen i teknologien og fornyelse av
flåten.
Komiteen merker seg
at offshore petroleumsvirksomhet står for drøye 30 pst. av de nasjonale utslippene,
hvor energianleggene står for 90 pst. mens avbrenningen av gasser
(fakling) bidrar til 10 pst. av utslippene. Bruk av lavNOx-teknologi offshore er det mest effektive
av tiltakene, og komiteen registrerer myndighetenes
godkjenning av operatørenes plan for utbygging og drift (PUD) som
et sentralt virkemiddel for å regulere NOx-utslippene
fra offshoresektoren.
På samme måte som skipsmotorer har komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre merket seg at
en reduksjon av NOx-utslippene offshore,
automatisk vil medføre et økt utslipp av CO2.
Komiteen viser til
at det etter fremlegging av Riksrevisjonens rapport er etablert
et NOx-fond for næringslivet. Komiteen viser
til at etter at Stortinget i desember 2006 gjorde vedtak om å etablere
en fondsordning, tok det lang tid å få etablert et mandat for forhandlingene,
og at dette ikke kom på plass før høsten 2007. Etter at enighet
ble oppnådd i januar 2008 om hovedpunktene i en avtale, har Miljøverndepartementet
brukt lang tid på å få ferdig notifikasjonen til ESA, slik at avtalen
kunne undertegnes først 14. mai d.å. Komiteen viser
til at det på grunn av disse forhold ikke har vært mulig for Riksrevisjonen
å vurdere virkningen av en slik ordning. Komiteen har
grunn til å tro at denne ordningen vil virke positivt på reduksjonen
av norske NOx-utslipp.
På denne bakgrunn vil komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti antyde
at den foreslåtte prøvetiden for NOx-fondordningen
er noe kort.
Disse medlemmer stiller også,
som Riksrevisjonen, spørsmål ved om Norge fortsatt kan påberope
seg å være et foregangsland innen arbeidet med å begrense langtransportert
luftforurensning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, ser fram til at Regjeringen legger fram nye
framskrivninger av NOx-utslippene høsten 2008
og at Riksrevisjonen følger denne saken videre.