Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til brev fra Nærings- og handelsdepartementet av 8. mai 2008 (vedlagt), skriftlig redegjørelse vedlagt og møte med Sjøfartsdirektoratet 19. mai 2008, og brev fra Norges Rederiforbund av 6. mai 2008 vedlagt i sakens anledning. Komiteen viser også til forslaget til Revidert nasjonalbudsjett for 2008, jf. St.prp nr. 59 (2007–2008) der Regjeringen foreslår å øke driftsbevilgningen til Sjøfartsdirektoratet med ytterligere 28 mill. kroner for å avhjelpe personell- og ressurssituasjonen i direktoratet.
Komiteen viser til at flyttingen av Sjøfartsdirektoratet til Haugesund har vært krevende i forhold til nyrekruttering og bemanning.
Komiteen viser til at ved utgangen av april har direktoratet 30 ubesatte stillinger. De ledige stillingene er hovedsakelig innenfor områdene teknisk og maritim kompetanse. Komiteen har notert seg at Nærings- og Handelsdepartementet har gitt Sjøfartsdirektoratet mandat til å kjøpe tjenester fra klasseselskapene for å møte dagens sertifiseringsbehov. Komiteen er tilfreds med at det treffes ekstraordinære tiltak for å sikre at alle skip skal kunne få sine nødvendige sertifikater i en tid med svært stor nybyggingsaktivitet ved norske verft.
Komiteen konstaterer at departementet, Sjøfartsdirektoratet og Rederiforbundet advarer mot opprettelsen av et eget sjøfartstilsyn som skal overta deler av Sjøfartsdirektoratets tilsynsvirksomhet eller at det gjøres andre vesentlige organisatoriske endringer som vil føre til ytterligere oppsplitting av direktoratets virksomhet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, kan ikke se at det er grunnlag for forslagsstillernes påstand om at Sjøfartsdirektoratet har "store utfordringer knyttet til sitt arbeidsmiljø". Sjøfartsdirektoratets arbeidsmiljøundersøkelse viser tvert om at det er mange positive sider ved direktoratets arbeidsmiljø. Men det er også områder det må arbeides videre med. Sykefraværet var ved utløpet av 2007 nede i 4,19 pst.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg at Sjøfartsdirektoratet tok opp sin ressurssituasjon med departementet i desember 2007, etter at St.prp. nr. 1 (2007–2008) var framlagt. Direktoratet la fram ytterligere informasjon i brev av 9. januar 2008, og flertallet er tilfreds med at Regjeringen gjennom forslag til økte bevilgninger over Revidert nasjonal budsjett for 2008, bidrar til en løsning for direktoratet allerede inneværende år.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, kan ikke se at det foreligger noe saklig grunnlag for ytterligere gjennomgang av Sjøfartsdirektoratets virksomhet. Snarere bør direktoratet nå få ro til å bygge opp sin nye organisasjon og skaffe seg nødvendig kompetanse.
Flertallet foreslår at forslaget fra representantene Torbjørn Hansen, Øyvind Halleraker, Finn Martin Vallersnes og Elisabeth R. Nørve avvises.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at det i Representantforslag nr. 90 (2007–2008) ble fremhevet at kystnasjonen Norge trenger et robust og tillitvekkende sjøfartsdirektorat. Det ble vist til at Sjøfartsdirektoratet 9. januar 2008 søkte Nærings- og handelsdepartementet om at det settes av 50 mill. kroner for budsjettåret 2008, og at det videreføres i rammen for 2009. De omsøkte midlene er tenkt benyttet til kjøp av tjenester fra klasseselskap/delegere ut en del fartøy for å avlaste den totale arbeidsmengden, innleie av ekstern kompetanse for å bistå med rekruttering og til å heve lønnsnivået for å rekruttere og beholde personell, spesielt maritim/teknisk kompetanse. Det fremkom i søknaden at ledelsen, dersom Sjøfartsdirektoratet ikke får tilført økte rammer for 2008 og 2009, ser svært alvorlig på situasjonen. I brev av 14. februar 2008 opplyste direktoratet om 38 ledige/ubesatte stillinger, samt at 19 personer ikke får tilbud om fortsatt pendling med den følge at disse stillingene må rekrutteres i 2008. Statsråd Dag Terje Andersen gav i brev av 14. mars 2008, som svar på skriftlig spørsmål fra Rolf Jarle Brøske (H) i Dokument nr. 15, spørsmål nr. 807 (2007–2008), uttrykk for at det er departementets vurdering at personellsituasjonen per i dag ikke representerer en sikkerhetsrisiko. Dagbladet kunne 29. mars 2008 rapportere om forhold som gav grunnlag for å sette spørsmålstegn ved sikkerheten om bord på fartøyene, og at flere eksperter uttalte seg kritisk til måten Sjøfartsdirektoratet ivaretar sikkerheten på i forbindelse med seilingstillatelse. I Dagbladet 30. mars 2008 uttalte statssekretær i Nærings- og handelsdepartementet Øyvind Slåke at de ser alvorlig på situasjonen.
Disse medlemmer viser til at forslagsstillerne i Dokument nr. 8:90 (2007–2008) gav uttrykk for at "Sjøfartsdirektoratet står overfor store utfordringer, knyttet til eget arbeidsmiljø, evnen til å gjøre jobben med å få "skip til å seile" og dermed løse sin rolle i norsk skipsindustri, men også overfor sitt ansvar for sikkerheten på sjøen." Disse medlemmer viser i denne forbindelse til at Sjøfartsdirektoratet i brev til Nærings- og handelsdepartementet av 9. januar 2008 viste til at risikoen for at direktoratets saksbehandlere gjør feil, enten som følge av kompetansemangel eller høyt arbeidspress, er stor og vil bli større. Disse medlemmer mener utfordringer med en rekke ubesatte stillinger, høyt arbeidspress og kompetansemangel i arbeidsstokken er utfordringer som også har konsekvenser for arbeidsmiljøet til de ansatte. På denne bakgrunn er det positivt at sykefraværet i Sjøfartsdirektoratet ved utløpet av 2007 var nede i 4,19 pst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til behandlingen av St.meld. nr. 17 (2002–2003) om flytting av statlige tilsyn, jf. Innst. S. nr. 222 (2002–2003), der Fremskrittspartiet stemte imot forslaget om å flytte Sjøfartsdirektoratet fra Oslo til Haugesund. Disse medlemmer viser til at det ved avgjørelsen av flyttespørsmålet forelå solid dokumentasjon fra både rederinæringen og de ansattes representanter som talte imot flytting av Sjøfartsdirektoratet. Disse medlemmer viser til at et av hovedargumentene for flytting var rent distriktspolitiske hensyn, og disse medlemmer mener at man i denne prosessen la for liten vekt på konsekvenser som økt avstand til samarbeidende parter og dem det skal føres tilsyn med.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innen 1. oktober 2008 foreta en gjennomgang av Sjøfartsdirektoratets virksomhet og legge dette frem for Stortinget med forslag til endringer og tiltak som kan sikre at direktoratets virksomhet drives på en tilfredsstillende måte med hensyn til sikkerhet for liv, helse, fartøy og miljø."
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det ikke er grunnlag for å peke på flyttingen som den eneste årsaken til utfordringene i Sjøfartsdirektoratet.
Disse medlemmer mener det er betenkelig at de store utfordringene i Sjøfartsdirektoratet ikke ble beskrevet i omtalen av Sjøfartsdirektoratets virksomhet i St.prp. nr. 1 (2007–2008).
Disse medlemmer viser til at næringskomiteen i forbindelse med behandlingen av forslaget har fått en gjennomgang av situasjonen i Sjøfartsdirektoratet i form av en høring i komiteen og skriftlig informasjon fra direktoratet, og at virksomheten i Sjøfartsdirektoratet også vil bli gjennomgått i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2008. Disse medlemmer forutsetter at Regjeringen vil følge situasjonen i Sjøfartsdirektoratet tett i tiden fremover. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Representantforslag nr. 90 (2007–2008) fra stortingsrepresentantene Torbjørn Hansen, Øyvind Halleraker, Finn Martin Vallersnes og Elisabeth Røbekk Nørve om virksomheten i Sjøfartsdirektoratet vedlegges protokollen."