Vedlegg: Brev fra Samferdselsdepartementet til transport-og kommunikasjonskomiteen, datert 24. april 2008
Det fremgår av forslaget at forslagsstillerne er av den oppfatning at datalagringsdirektivet reiser så viktige personvernmessige, frihetsbegrensende og uavklarte forhold at direktivet, eller tilsvarende prinsipielle forhold om tilgang til trafikkinformasjon hjemlet andre steder enn i direktivet, ikke må implementeres i norsk rett gjennom lov eller forskrift uten at Stortinget på forhånd har fått anledning til å en bred og grundig gjennomgang av de spørsmål saken reiser. Forslagsstillerne tar det videre for gitt at personvernkommisjonen får anledning til å behandle en eventuell implementering av datalagringsdirektivet.
Personvernkommisjonens mandat er å gi en oversikt over utfordringer for personvernet. Kommisjonen skal skildre dagens situasjon og utfordringer innenfor sektorer som den ser som særlig relevante, og den skal se hen til internasjonale avtaler og regelverk knyttet til personvern. EUs direktiv om datalagring er et regelverk man kan forvente at Personvernkommisjonen vil ha synspunkter om. Kommisjonen står imidlertid fritt til å ta opp det den mener er relevant og Samferdselsdepartementet kan derfor ikke legge noen føringer på eller med sikkerhet si at dette spesifikke direktivet vil bli diskutert i Kommisjonens rapport. Personvernkommisjonen skal rapportere til Fornyings- og administrasjonsdepartementet innen 15. desember 2008.
Regjeringen har ikke konkludert på om datalagringsdirektivet er EØS-relevant, eller om det bør implementeres i norsk lov.
Dersom regjeringen eventuelt skulle konkludere med at direktivet er EØS-relevant, vil datalagringsdirektivet uansett ikke bli gjennomført i norsk rett uten at saken er lagt frem for Stortinget. Per i dag er det ingen lovbestemt plikt til å lagre data fremkommet ved elektronisk kommunikasjon. Tvert i mot oppstiller lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) § 2-7 annet ledd en sletteplikt for trafikkdata som ikke benyttes til fakturerings- eller kommunikasjonsformål. En eventuell implementering av EUs datalagringsdirektiv vil kreve endringer i ekomloven. Forut for eventuelle lovendringer vil det bli utarbeidet forslag til lovbestemmelser som på vanlig måte sendes på en bred offentlig høring. Departementet vil i etterkant av en slik eventuell høring fremme forslag til lovendringer i en proposisjon som legges frem for Stortinget til behandling. Det vil dermed bli opp til Stortinget å beslutte om det skal innføres plikt til å lagre data fremkommet ved elektronisk kommunikasjon.