Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Merknader frå komiteen

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Torgeir Micaelsen, leiaren Reidar Sandal, Eirin Kristin Sund og Tom Rune Thorvaldsen, frå Framstegspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, frå Høgre, Svein Flåtten, Michael Momyr og Jan Tore Sanner, frå Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Morten Drægni, frå Kristeleg Folkeparti, Hans Olav Syversen, frå Senterpartiet, Hilde Grønhovd, og frå Venstre, Lars Sponheim, viser til at meldinga gjeld statsrekneskapen for 2007, og viser til rettebrev fra finansminister Kristin Halvorsen av 3. juni 2008.

Komiteen tek meldinga til orientering.

Komiteen viser til at det i Dokument nr. 1 frå Riksrevisjonen, som blir behandla i kontroll- og konstitusjonskomiteen, blir rapportert om departementa si forvaltning og gjennomføring av budsjetta. Dokument nr. 1 omfattar resultatet av rekneskapsrevisjonen, forvaltningsrevisjonen og departementa si oppfølging av tidlegare rapporterte forhold.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil bemerke at Statsregnskapet for 2007 viser at Regjeringen kun anvender 1,3 mrd. kroner av skatteinntektene og andre inntekter fra sokkelen. Dette til tross for at det er store uløste oppgaver i samfunnet. Disse medlemmer vil understreke at det på flere områder, som veibygging, har vært ledig kapasitet som kunne vært utnyttet for å forbedre det dårlige veinettet i Norge. Andre anskaffelser kunne vært gjort direkte fra utlandet med minimale pressvirkninger for norsk økonomi.

Disse medlemmer viser videre til at skatteinntektene fra Fastlands-Norge har blitt langt høyere enn lagt til grunn i statsbudsjettet for 2007. Statsregnskapet for 2007 viser at skatteinntektene er 43,2 mrd. kroner høyere enn anslått, noe som tilsvarer en høyere skattbar inntekt på om lag 150 mrd. kroner. Dette har økonomien taklet. De andre partienes skremselspropaganda vedrørende Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2007 som viste en ekstra anvendelse av skatteinntektene fra selskapene på norsk sokkel på 24 mrd. kroner for å gjennomføre en del offentlige investeringer og betydelige skattelettelser i Fastlands-Norge, viser seg dermed å være gjort til skamme. Disse medlemmers foreslåtte skattelettelser ville heller ikke ført til det inntektstap for staten som Finansdepartementet anslo som følge av disse medlemmers spørsmål til statsbudsjettet for 2007.

Disse medlemmer minner dessuten om at Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomgikk Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2007 og konkluderte med en lavere rente enn med Regjeringens opplegg, samt uendret press i norsk økonomi, jf. SSBs brev til Fremskrittspartiets stortingsgruppe av 18. januar 2008. Årsaken var blant annet kutt i offentlig byråkrati, vridning av pengebruken på investeringer fremfor forbruk, samt betydelige skatte- og avgiftslettelser på til sammen 25,7 mrd. kroner, noe som ville bidra til å senke kostnadsnivået.

Disse medlemmer mener dette viser at Norges enorme inntekter fra oljen på norsk sokkel kan anvendes mer fornuftig, både til beste for dem som lever i Norge i dag, og for fremtidige generasjoner. Disse medlemmer er av den oppfatning at statsregnskapet for 2007 dokumenterer Regjeringens manglende evne til å forvalte norske ressurser på en best mulig måte.