Vedlegg: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 18. april 2008
Jeg viser til Transport- og kommunikasjonskomitéens brev datert 8. april 2008 vedlagt ovennevnte dokument.
Representantforslaget tar for seg en rekke sentrale transportpolitiske temaer som en ønsker lagt fram for Stortinget som egne saker før regjeringen legger fram stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2010-2019. Dette gjelder gebyrer og avgifter innen sjøtransport, skatter og avgifter i transportsektoren generelt, strategi for norsk luftfart, utvikling av intermodale transportknutepunkt, kollektivløsninger i de største byene, investeringsprogram for store samferdselsprosjekt og nye finansieringsløsninger.
I Soria Moria - erklæringen er det varslet en samlet gjennomgang av alle gebyrer og avgifter innen sjøtransporten, med tanke på å vurdere konkurransevilkårene. Målet er at mer gods skal fraktes sjøveien. Det er mange avgifter og gebyrer som belastes sjøtransporten og som har innvirkning på transportsektoren som helhet. Det er derfor naturlig at en helhetlig gjennomgang av gebyrer og avgifter innen sjøtransport sees i sammenheng med rulleringen av Nasjonal transportplan (NTP).
I tillegg til en bred gjennomgang av alle gebyrer og avgifter innen sjøtransport, arbeides det med en intern gjennomgang av Kystverkets gebyrer, jf. omtale i Nasjonal transportplan 2006-2015. Gjennomgangen av Kystverkets gebyrer ligger nå til behandling i Fiskeri- og kystdepartementet. Konklusjonene herfra vil være en del av den helhetlige gjennomgangen av gebyrene i transportsektoren. Eventuelle endringer i gebyr og avgiftsstruktur vil kunne iverksettes i etterkant av behandlingen av NTP.
I den varslede strategien for norsk luftfart vil Samferdselsdepartementet gi en bred gjennomgang av tilstanden og utfordringene for luftfarten i Norge i dag. Med utgangspunkt i denne gjennomgangen vil det bli pekt ut strategier for den politikken Regjeringen vil føre på dette området de neste årene. Sentrale problemstillinger for norsk luftfart i tida framover er klimautfordringen og finansieringen av framtidige investeringer i Avinor.
Strategien vil foreligge som en offentlig tilgjengelig rapport fra Samferdselsdepartementet. Strategien vil være et dokument for Regjeringen og vil ikke bli lagt fram som stortingsdokument, men vil særlig fungere som et innspill til stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2010-2019. Strategien vil også kunne gi innspill til neste eiermelding om Avinor. I den grad strategien vil inneholde forslag som krever vedtak i Stortinget, vil slike forslag bli fremmet for Stortinget på vanlig måte.
Også de øvrige temaområdene som foreslås lagt fram som egne saker hører naturlig hjemme i NTP. Jeg vil minne om at hensikten med NTP er å legge fram en helhetlig og samlet drøfting av ulike sider ved transportpolitikken. På denne måten kan ulike virkemidler og tiltak, herunder større investeringer og avveiinger mellom investeringer og drift/vedlikehold, bli vurdert samlet og utformet slik at de i sum bidrar best mulig til å nå våre transportpolitiske mål. Oppfølgingen av NTP skjer gjennom årlige budsjetter og andre særskilte framlegg for Stortinget.
Transportetatene og Avinor A/S har innenfor retningslinjer fra Fiskeri- og kystdepartementet og Samferdselsdepartementet utarbeidet sitt felles grunnlagsmateriale til NTP ("Etatenes planforslag"). Dette ble overlevert departementene 17. januar i år. Forslagene som fremmes i Dok. 8:80 viser til enkeltelementer i etatenes planforslag. Etatenes og Avinor A/S planforslag er nå på høring fram til 30. april.
I planleggingen for NTP legges det stor vekt på medvirkning fra fylkeskommuner, storbyer, bruker- og interesseorganisasjoner. Det legges opp til en bred debatt om NTP-forslaget, og alle organisasjoner, interessegrupper og enkeltpersoner kan komme med sine synspunkter og forslag. Vi vil legge stor vekt på høringsuttalelsene i NTP-arbeidet framover.
For å styrke fokuset på næringslivets transportaktiviteter har Samferdselsdepartementet, i samarbeid med Fiskeri- og kystdepartementet og NTP-sekretariatet, gjennomført en møteserie om Nasjonal transportplan 2010-2019 med representanter for bedrifter og næringsliv i ulike deler av landet. Dialogprosessen ble avsluttet med en landsomfattende konferanse 4. mars 2008. Mer enn 200 representanter for ulike næringer og bransjer deltok i denne prosessen. Også denne prosessen har vært med på å gi viktige innspill til det videre arbeidet med NTP.
Det er altså et betydelig arbeid og omfattende prosesser som gjenstår før vi kan legge fram Stortingsmeldingen om NTP 2010 – 2019. Jeg legger opp til å legge meldingen fram mot slutten av 2008. Alle transportpolitiske områder som er tatt opp i representantforslaget har en naturlig plass i en helhetlig drøfting i NTP og eventuell oppfølging i årlige budsjetter. Det er etter min oppfatning ikke hensiktsmessig å legge fram transportpolitikken stykkevis og delt som representantene ønsker, men alle temaområder som er tatt opp i forslaget er viktige for den framtidige transportpolitikken, og vil bli vurdert i stortingsmeldingen om NTP.