Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg: Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/ statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 18. april 2008

Det vises til brev av 8. april 2008 hvor det bes om en uttalelse til ovennevnte dokument.

I dokumentet fremmes følgende representantforslag:

I

Stortinget ber Regjeringen organisere Kystverket som statlig selskap eller statsaksjeselskap, for å legge forholdene til rette for en raskere og mer samfunnsøkonomisk utbygging og vedlikehold av effektiv, sikker og miljøvennlig sjøtransport i Norge. Stortinget legger til grunn at selskapet får langsiktige, statlige lån med lav rente til sine prosjekter, og at selskapets utgifter til renter og avdrag for slike lån dekkes gjennom de årlige statsbudsjett.

II

Stortinget ber Regjeringen overføre ansvaret for Kystverket fra Fiskeri- og kystdepartementet til Samferdselsdepartementet. Stortinget legger til grunn at dette gjøres uavhengig av om Kystverket organiseres som etat eller som statlig selskap.

Kystverket har i de senere år vært i gjennom flere omorganiseringsprosesser. Som en del av disse prosessene har ulike organisasjonsmodeller vært vurdert. Spørsmålet om Kystverkets struktur og organisering ble på bred basis gjennomgått i NOU 1999: 5 Det nye Kystverket. Som en oppfølging av denne rapporten ble Stortinget forelagt St. meld. nr. 13 (2000-2001) Om organiseringen av Kystverket. Saken ble behandlet den 27. februar 2001, jf. Innst. S. nr. 127.

Flertallet la følgende til grunn:

  • Kystverket skal omdannes til forvaltningsbedrift innen utgangen av 2001.

  • Det skal opprettes en produksjonsenhet som skal legges direkte under kystdirektøren. Produksjonsenheten legges til Kabelvåg.

  • Kystdirektoratet skal flyttes til Ålesund.

  • Omdanning til forvaltningsbedrift og utflytting til Ålesund skal finne sted samtidig.

  • Rederifunksjonen skal lokaliseres til Ålesund innen utgangen av første halvår 2001.

  • Omorganiseringen vil gi en mer rasjonell driftsmodell og det ligger til rette for en mer effektiv ressursbruk både på kort og lang sikt.

I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (2001-2002) Om endring av St.prp. nr. 1 om statsbudsjettet medregnet folketrygden 2002 ble det gitt en status i saken. Det orienteres nærmere om flytteprosessen fra Oslo til Ålesund. Videre opplyses det om at det pr 1. juli 2001 er opprettet en rederienhet i Ålesund, og at det er lagt til rette for etablering av en produksjonsenhet i Kabelvåg. Det vises videre til at det er vedtatt en ny organisasjonsstruktur for Kystverket. Det fremholdes at byggherrefunksjonen, transportplanlegging og kystforvaltning er styrket, og at dette delvis er dekket inn gjennom rasjonalisering av administrative støttefunksjoner, spesielt på regnskapssiden.

På denne bakgrunn mente daværende regjering at det ville være mest hensiktsmessig å utsette omdanningen av Kystverket til forvaltningsbedrift.

For å ivareta behovet for budsjettmessig fleksibilitet og gi Kystverket mulighet til å legge opp til en intern styring basert på bedriftsøkonomiske prinsipper, ble det foreslått at bevilgningene under Kystverket ble samlet på ett utgifts- og inntektskapittel. Det ble fremholdt at inntekter og utgifter på de ulike ansvarsområdene under Kystverket årlig vil bli rapportert til Stortinget. Det ble videre lagt til grunn at Kystverket ble pilot-virksomhet for et forenklet system for konvertering av internregnskapet til kontantprinsippet på saldonivå. Disse endringene, sammen med foreslåtte merinntektsfullmakter, ble ansett for å gi Kystverket et godt grunnlag for en rasjonell og effektiv styring og drift av sin virksomhet innenfor de budsjettmessige rammene som Stortinget vedtar i de årlige budsjettene. Det ble videre lagt til grunn at de beskrevne endringene ivaretok hovedintensjonene som lå til grunn for forslaget om å omdanne Kystverket til forvaltningsbedrift.

Samtidig med dette ble det fremmet forslag til endringer til forenklinger på kapittel- og poststruktur i statsbudsjettet under Kystverket. Tradisjonelle sektorkapitler knyttet til administrasjon, fiskerihavner, fyr - og merketjenesten, lostjenesten og trafikksentraler med tilhørende inntektskapitler ble avviklet. Disse kapitler ble erstattet av ett nytt inntekts- og utgiftskapittel, kap. 1062/4062 Kystverket. For nærmere detaljer vises til nevnte St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (2001-2002).

Stortinget sluttet seg til dette under behandlingen av 2002-budsjettet.

Pr. 1. januar 2003 ble ansvaret for statlig beredskap mot akutt forurensning overført fra Miljøverndepartementet og SFT til Fiskeri- og kystdepartementet og Kystverket. Dette er nærmere omtalt i St.prp. nr. 1 (2002-2003) for Fiskeri- og kystdepartementet. I samme dokument gis det også en status på organiseringen av Kystverket. Det fremholdes bl.a.:

"Det er en målsetning å legge til rette for en ytterligere effektivisering av Kystverkets administrative funksjoner. Kystverket er i dag et ordinært forvaltningsorgan som følger de styringsprinsippene som er fastsatt i bevilgningsreglementet. De styringsprinsippene som gjelder for ordinære forvaltningsorganer samsvarer i liten grad med Kystverkets interne styringsbehov. Samtidig mener Regjeringen at forvaltningsbedriftsmodellen ikke vil være en hensiktsmessig tilknytningsform for Kystverket. Det er derfor satt i gang en vurdering av hvorvidt Kystverket bør omdannes til et nettobudsjettert forvaltningsorgan med særskilte fullmakter. Dette antas å redusere de interne administrative kostnadene og effektivisere den økonomiske styringen av virksomheten. Saken vil bli forelagt Stortinget på egnet måte."

I St.prp. nr. 1 (2003-2004) for Fiskeridepartementet orienteres det ytterligere om saken:

"Det er en målsetting å legge til rette for en ytterligere effektivisering av Kystverkets administrative funksjoner. Kystverket er i dag et ordinært forvaltningsorgan som følger de styringsprinsippene som er fastsatt i bevilgningsreglementet. I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (2001-2002) ble Kystverkets bevilgninger samlet på ett utgifts- og inntektskapittel. Dette medførte en større budsjettmessig fleksibilitet og mer fleksible merinntektsfullmakter. Kystverket ble videre gitt anledning til å benytte regnskapsprinsippet i sitt internregnskap, mens konvertering til kontantprinsippet kan skje på saldonivå.

Sett på bakgrunn av denne omleggingen, samt arbeidet knyttet opp til konkurranseutsetting av Kystverkets produksjonsvirksomhet, vil dagens struktur med ett utgifts- og inntektskapitel med tilhørende fullmakter bli videreført. Spørsmålet om ytterligere endringer vil bli vurdert på bakgrunn av erfaringene med strukturen som ble innført fra 2002, samt utfallet av organiseringen av Kystverkets produksjonsvirksomhet."

I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 6 (2004-2005) om omdanning av Kystverkets produksjonsvirksomhet til statlig aksjeselskap m.m. ble det fremmet forslag om å konkurranseutsette Kystverket Produksjon som et heleid statlig aksjeselskap under Fiskeri- og kystdepartementet. Stortingets flertall sluttet seg til dette, og pr. 1.1. 2005 ble Kystverket Produksjon omdannet til statsaksjeselskapet Secora AS. Etableringen av selskapet innebar et organisatorisk skille mellom Kystverkets myndighetsoppgaver og etatens produksjonsvirksomhet knyttet til fiskerihavner og farleder. En oppnådde dermed i større grad å rendyrke de offentlige forvaltningsoppgavene i etaten.

Med dette som bakgrunn er Kystverket i dag en etat som i all hovedsak ivaretar forvaltningsoppgaver og offentlige tjenester med hjemmel i lov. Det er derfor naturlig at disse oppgavene ivaretas av et statlig forvaltningsorgan, og ikke av et statlig selskap.

I forhold til de ulike behov for investeringer og satsinger innen Kystverkets ansvarsområde, så vil disse måtte dekkes innenfor den til enhver tid gjeldende budsjettramme og fullmakter, som igjen må tilpasses den samlede budsjettsituasjonen.

For øvrig er det ingenting som tilsier at en omdanning til selskap og opptak av lån skal kunne legge forholdene bedre til rette for en raskere og mer samfunnsøkonomisk utbygging og vedlikehold av effektiv, sikker og miljøvennlig sjøtransport i Norge. Kystverket legger innenfor de gjeldende budsjettrammene opp til effektiv gjennomføring av pågående og kommende utbyggingsprosjekter, hvor det særlig prioriteres å sikre effektiv sluttføring av igangværende prosjekter før nye prosjekter startes opp.

En økning av nivået på utbygging gjennom låneopptak og dekning av renter og avdrag over statsbudsjettet, vil i prinsippet være det samme som å prioritere økt utbygging innenfor statsbudsjettet. For å øke den samlede utbyggingen vil det derfor måtte foretas en endring av Kystverkets budsjettramme. Nivået på Kystverkets budsjettramme vurderes som en del av de samlede prioriteringene i de årlige budsjettprosessene.

I Soria Moria-erklæringen fremholdes at regjeringen ønsker en sterk og effektiv offentlig sektor som skal være i stand til å ivareta hensynet til kvalitet, tilgjengelighet, rettferdighet og økonomisk effektivitet. Det er min oppfatning at de prosesser som her er beskrevet har lagt grunnlaget for en god forvaltning av Kystverkets ansvarsområder. Vi må løpende må vurdere om det er muligheter for ytterligere effektivisering og forbedring. Dette er et viktig tema som inngår som en naturlig del av etatsstyringen av Kystverket.

Det har tidligere vært reist spørsmål om funksjonsfordelingen mellom Fiskeri- og kystdepartementet og Samferdselsdepartementet. Stortinget ble orientert om saken i St.prp. nr. 1 (2002-2003) for Fiskeri- og kystdepartementet, hvor det bl.a. fremholdes at havnene er en viktig del av kystforvaltningen. En helhetlig hav- og kystforvaltning vil stå foran en rekke sentrale forvaltningsoppgaver i årene framover. Det pekes på at havnene sammen med Kystverket, blant annet som følge av forslag til ny EU/EØS-lovgivning, vil få en enda sterkere rolle i arbeidet med sikkerhet og beredskap til sjøs, som er en nødvendig forutsetning for å realisere verdiskapingspotensialet i marin sektor. Det pekes videre på at Fiskeri- og kystdepartementet, Kystverket og det lokale arbeidet i havnene innen dette området bør ses i nær sammenheng med Fiskeri- og kystdepartementets øvrige arbeid i kyst- og havforvaltningen. Det ble fremholdt at det derfor var ønskelig å videreføre den etablerte departementsstrukturen mellom disse to departementene.

Det har ikke kommet inn nye forhold som skulle endre denne vurderingen, og heller ikke om Kystverket mer isolert sett skal flyttes. Tvert i mot – jeg nevner spesielt denne regjeringens fokus på nordområdene. I denne forbindelse er det viktig å nevne at både hav- og kystforvaltningen henger sammen. Her har Fiskeri- og kystdepartementet en viktig rolle. Kystverket vil være en viktig aktør i dette bildet, både i forhold til sjøsikkerhetsarbeidet og rammebetingelser for sjøtransporten til og fra Nordvest-Russland samt reguleringen av sjøtransporten i farvannet rundt Svalbard.