Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, viser til Dokument nr. 8:50 (2007–2008), representantforslag fra stortingsrepresentantene Per-Willy Amundsen, Åge Starheim, Ib Thomsen og Jørund Rytman, om endringer i kommunevalgordningen med bakgrunn i erfaringer fra kommunevalget i 2007.
Forslagsstillerne viser til at kommunene er selve grunnmuren i det norske demokratiet, og at de ønsker å styrke grunnmuren i takt med utviklingen i samfunnet for øvrig. Forslagsstillerne viser til at folk må ha tillit til at deres stemmer teller og at valgprosessen er rettferdig.
Komiteen er enig i at det er viktig at folk har tillit til at valgene, både lokalvalg og stortingsvalg, går rett og riktig for seg. All erfaring tilsier at valgene i Norge ser ut til å nyte stor tillit i befolkningen. Etter komiteens mening er valgordningen en av hovedpilarene i demokratiet. Det må ikke være noen tvil om at valgordningen og selve gjennomføringen av valget sikrer folks demokratiske rettigheter, samt at fordelingen og valgte representanter gjenspeiler folkemeningen slik den kommer til uttrykk ved valgresultatet. Det er derfor viktig at valgordningen fremmer en slik helhet og ikke bygger på mer partitaktiske avveininger. Bare et slikt opplegg kan sikre valget legitimitet i befolkningen. Politikk og politisk virksomhet er avhengig av bred folkelig tillit. Tilliten til det politiske system er derfor først og fremst et resultat av hvordan politikken utøves. I det representative folkestyret vil imidlertid også en bred tillit til selve valgordningen være avgjørende.
Komiteen viser til at valgordningen ble endret ved behandlingen av Ot.prp. nr. 45 (2001–2002). Utgangspunktet for de endringene som ble gjennomført var det omfattende arbeidet som ble lagt ned av Valglovutvalget og presentert i NOU 2001:3 Velgere, valgordning, valgte. Alle partier var representert i valglovutvalget, og utvalgets mandat hadde tre hoveddeler: 1) Spørsmål knyttet til valg, demokrati og deltakelse, 2) en lovteknisk gjennomgang og 3) en vurdering av praktiseringen av valgloven. I denne offentlige utredningen beskrives også at demokrati, i vid forstand, ikke kan knyttes til spesifikke valgsystemer. Utvalget la vekt på at hemmelig stemmegivning må stå helt sentralt i valghandlingen og er trolig den beste måten å unngå utilbørlig press både i og utenfor valglokalet. Klare regler som følger internasjonale standarder er helt sentralt i en valgprosess.
Komiteen viser til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av endringene i valgloven, la vekt på at valgordningen bør evalueres fortløpende. Komiteen vil vise til at den nye valgloven foreløpig har virket i få valg, og at det ble foretatt enkelte mindre, tekniske justeringer foran lokalvalget i 2007.
Komiteen vil videre peke på at under behandlingen av Innst. S. nr. 110 (2007–2008) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen, viste kommunal- og regionalminister Magnhild Meltveit Kleppa til at Regjeringa vil legge fram en stortingsmelding om lokaldemokrati våren 2008. Valgordningen vil være et viktig tema i denne meldingen. Statsråden viste i sitt innlegg også til at Rokkan-senteret har fått i oppdrag å evaluere personvalgordningen m.m. ved kommunestyre- og fylkestingsvalget i 2007. Endelig resultat av dette arbeidet vil foreligge ved utgangen av 2008.
Komiteen finner det derfor naturlig å avvente en bredere gjennomgang av erfaringene før det foretas så omfattende endringer i valgloven som representantforslaget, Dokument nr. 8:50 (2007–2008), innebærer og anbefaler at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteen finner derfor ikke grunnlag for å gå nærmere inn på en vurdering av de konkrete forslag til endringer som ligger i representantforslaget.