Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg: Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 30. april 2008

Det vises til Transport- og kommunikasjonskomiteens brev av 24. april 2008 der det bes om uttalelse fra Fiskeri- og kystdepartementet til Dokument 8:79 (2007-2008).

I Dokument nr 8:97 (2007-2008) fremmes det forslag om at Stortinget ber Regjeringen sørge for at prekvalifiseringen av anbydere for deltakelse i anbudskonkurranse for fjerning av kvikksølv i/heving av U-864 omgående utvides og utvidet anbudsrunde gjennomføres. Som begrunnelse for forslaget viser representantene til at selskapet Eide Marine Services AS hevder at verken selskapet eller bransjen som sådan var oppmerksom på utlyst tidsfrist for å søke prekvalifisering for senere anbudsinnlevering, og at bl.a. Eide Marine Services AS som følge av dette ikke har fått anledning til å inngi anbud på oppdraget.

Etter min vurdering er det ikke riktig å si at Eide Marine Services AS og andre bergingsselskaper, herunder store, internasjonale aktørene i bransjen, ikke har hatt anledning til å delta i anbudskonkurransen om heving. Prekvalifisering for anbudskonkurransen ble kunngjort i henhold til anskaffelsesregleverket både på den norsk og den europeiske offentlig Internettsiden for utlysing av offentlige anskaffelser den 19. november 2007. Dette er den framgangsmåten som skal følges i henhold til regelverket for offentlige anskaffelser. Formålet med slik kunngjøring er å sikre at den blir tilgjengelig for alle aktuelle leverandører.

Som opplyst i mitt svar av 26. mars 2008 på spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 793 (2007-2008) til representanten Arne Sortevik ble fire selskaper innen berging, heving og undervannsarbeider prekvalifisert. Selskapene som ble prekvalifisert var Smith Salvage, Mammoet, Svitzter (alle fra Nederland) og Sonsub (Italiensk). Dette er alle store, internasjonale aktører i denne bransjen.

Kystverket har opplyst at Eide Marine Services AS ikke meldte sin interesse for å bli prekvalifisert for konkurransen om heving innen den kunngjorte fristen. I henhold til forskrift om offentlige anskaffelser § 11-10 nr 1 bokstav d hadde Kystverket plikt til – ikke rett til - å avvise leverandører som ikke leverer anmodning om prekvalifisering innen kunngjort frist.

Som framholdt i mitt brev av 26. mars 2008 har det ikke vært grunnlag for å gripe inn i den pågående anbudskonkurransen. En slik inngripen ville medføre betydelige negative konsekvenser for de hevingsfirmaene som anmodet om prekvalifisering innen fristen, og som nå har arbeidet med utforming av tilbud på en heving.

Forslagsstillerne viser til at det bør være rom for en ny, utvidet anbudsrunde siden gjennomføring av valgt løsning trolig ikke kan gjennomføres før sommeren 2009. Jeg vil i denne sammenheng minne om at det arbeidet som nå gjennomføres i regi av Kystverket omfatter mer enn bare å få utarbeidet tilbud på heving. Forslagene til hevingsløsninger skal også vurderes i forhold til hverandre og sammenlignes med andre tiltak med hensyn på ulike risiki. Dette for å etablere et godt grunnlag for å velge den løsningen som best ivaretar både helse, miljø og sikkerhet for personell og hensynet til havmiljøet. Risikovurderingen skal gjøres av ekstern ekspertise. I det pågående arbeidet tar det 8 1/2 måneder fra utlysningen av anbudskonkurransen, den 19. november 2007, og fram til planlagt overlevering av anbefaling til Fiskeri- og kystdepartementet 4. august 2008. Det vil etter min vurdering ikke være tid nok til å gjennomføre en ny og utvidet anbudsrunde, forsvarlig behandling av anbefalingen fra Kystverket og deretter forberedelser for iverksetting av tiltak for gjennomføring sommeren 2009.

En avvising av innkomne tilbud med den begrunnelse at det skal gjennomføres en ny, utvidet anbudsrunde vil også kunne innebære svekket tiltro til objektivitet i prosessen, både blant de selskapene som har levert tilbud og blant andre store internasjonale aktører i bransjen, slik at disse lar være å delta i eller bruker mindre ressurser i en senere konkurranse. Dette ville være svært uheldig i forhold til arbeidet med å komme fram til en sikker håndtering av miljørisikoen knyttet til vraket av U-864.