Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 27. mars 2008.

Jeg viser til brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen av 4. mars 2008 hvor det bes om en uttalelse fra Samferdselsdepartementet til Dok. nr. 8:65 (2007-2008) om en handlingsplan for en mer moderne og velholdt jernbane i Oslo-området.

Det framgår at bakgrunnen for forslaget er at de reisende i Oslo-området i den siste tiden har opplevd en rekke innstillinger i togtrafikken som følge av feil ved Jernbaneverkets anlegg og at flere hendelser har avslørt en betydelig sårbarhet ved jernbanenettet ved at mindre hendelser har lammet store deler av jernbanetrafikken. På denne bakgrunn fremmes det forslag om at det utarbeides en egen handlingsplan i form av en stortingsmelding med mål om å redusere sårbarheten og øke kvaliteten på jernbanenettet i Oslo-området.

Jeg er enig i at de hyppige toginnstillingene på Oslo S, hovedsakelig på grunn av tekniske feil i Oslo-tunnelen, som vi har opplevd den senere tid, er skadelig for jernbanetrafikken og at det haster med å få gjort forbedringer. For å få forsert arbeidet med fornyelsen av Oslo-tunnelen og eventuelt strekninger ved Oslo S og Skøyen har jeg nedsatt et prosjekt som har fått i oppdrag å foreta en gjennomgang av infrastrukturen med sikte på å identifisere og foreslå tiltak som kan gjennomføres allerede i 2008 utover tiltak som Jernbaneverket allerede har planlagt. I tillegg har gruppen fått i oppdrag å identifisere og foreslå tiltak for å forsere hovedplanarbeidet for mer omfattende arbeid med sikte på oppstart i 2009. Prosjektet ledes av Jernbaneverket og er dessuten sammensatt med deltagelse fra ledelsene i de største brukergruppene som omfatter NSB, Flytoget og Cargo Net. Prosjektet skal rapportere direkte til ledelsen i Samferdselsdepartementet.

Alle tiltak må planlegges og det må avsettes nødvendig tid til dette. Da dette gjelder den mest trafikkerte togstrekningen på det nasjonale jernbanenettet, er det her snakk om meget komplisert planlegging for å få til en optimal gjennomføring av tiltak samtidig med behovet for avviklingen av togtrafikken på strekningen. For å få til en rask gjennomføring av planlagte tiltak er det behov for å inngå avtaler med togoperatørene om togfrie perioder og samtidig etablere alternative transportmuligheter. For å få til best mulig koordinering av gjennomføringen av tiltak og behovet for trafikkavvikling, deltar de mest berørte togselskapene i prosjektet sammen med Jernbaneverket.

Som det framgår haster det med å få gjennomført forbedringer av denne viktige jernbanestrekningen og jeg legger derfor opp til å følge opp saken med mulig tiltak så raskt som mulig. Når det gjelder større fornyelses- og investeringsarbeider som trenger lenger planleggingstid og som ikke vil være klare til oppstart i 2009, vil jeg komme tilbake til i stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2010-2019 som etter planen skal fremmes for Stortinget ved årsskiftet 2008/2009. Basert på Stortingets behandling av denne, vil Jernbaneverket utarbeide et handlingsprogram for gjennomføringen av planlagte fornyelses- og investeringsarbeider for planperioden 2010-2013.

Jeg viser for øvrig til at det over flere år har pågått omfattende anleggsarbeider i Vestkorridoren med utbygging av nytt dobbeltspor sammen med bygging av ny Lysaker stasjon. Arbeidene er nå konsentrert om byggingen av ny Lysaker stasjon som etter planen skal stå ferdig i 2009 og utbyggingen av nytt dobbeltspor Lysaker-Sandvika som etter planen skal være ferdig i 2011. Det er her snakk om omfattende investeringer som vil bidra til en betydelig kapasitetsøkning som samtidig vil gi en mer robust og driftsstabil togtrafikk på denne meget viktige togstrekningen.

På bakgrunn av alle arbeider som pågår og arbeider som nå planlegges igangsatt, ser jeg ikke behov for å utarbeide enda en handlingsplan i form av en egen stortingsmelding om jernbanenettet i Oslo-området.