Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 2: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert den 27. mars 2008

Jeg viser til brev av 10. mars 2008 med nye spørsmål i tilknytning til ovennevnte sak.

Spørsmålene besvares som følger:

Vi forventer at de nødvendige avklaringene vil bli foretatt i løpet av april. Stortinget vil bli orientert om departementets konklusjon på en dertil egnet måte.

Individuelle krav og ønsker om personlig handlefrihet vil alltid måtte veies opp mot samfunnsmessige interesser i tilfeller der det oppstår interessekonflikter. I denne konkrete saken er det hensynet til trafikksikkerheten og almennhetens krav på trygg transport med buss og drosje, vurdert opp mot det uomtvistelige faktum at risikoen for uforutsigbare sykdomsanfall øker betydelig etter fylte 70 år, som har gjort at avveiningen med hensyn til aldersgrensen har blitt som den er. Jeg har vansker med å se at en lovbestemmelse basert på en risikovurdering i forhold til statistisk materiale om sykdom/alder kan karakteriseres som diskriminering, selv om enkelte kan oppleve en aldersgrense som urettferdig.

Kravet om kjøreseddel gjelder bare hvis transporten drives mot vederlag, dvs. at det er tillatt å kjøre persontransport hvis transporten skjer uten veder­lag i noen form, og forutsatt at man har gyldig førerkort for vedkommende kjøretøyklasse.

Utenlandske sjåfører kan kjøre i Norge uten norsk kjøreseddel hvis transporten skjer i forbindelse med internasjonal transport eller ved utøvelse av kabotasje, dvs. transport mellom steder i Norge utført av transportør hjemmehørende i utlandet. Utenlandske sjåfører som skal kjøre for norske selskap eller på permanent basis i Norge må oppfylle de krav norsk lovgivning setter, bl.a. kravet om kjøreseddel.

Det avhenger bl.a. av det nasjonale regelverket som gjelder i det landet hvor kjøringen skjer.