Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg 2: Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen,datert 25. februar 2008

Jeg viser til brev av 7. februar fra saksordfører i Finanskomiteen angående Dokument nr. 8:45 (2007-2008). I brevet stilles det to spørsmål:

  • "1. Hva vil provenyvirkningen være av å innlemme også biler med ettermonterte partikkelfiltre i ordningen med miljødifferensiert årsavgift på linje med biler med fabrikkmonterte filtre?

  • 2. Hva vil provenyvirkningen være av et engangstilskudd på henholdsvis 1.000 kroner, 2.000 kroner og 5.000 kroner til ettermontering av partikkelfilter i dieselmotorer?"

Årsavgiften er basert på maskinell utkjøring av innbetalingskrav for alle avgiftpliktige kjøretøy som er registrert pr. 1. januar. Den maskinelle utkjøringen forutsetter at de opplysningene som avgiften beregnes etter, ligger inne i motorvognregisteret (AUTOSYS). Dieselkjøretøy med ettermontert partikkelfilter lar seg ikke identifisere i motorvognregisteret. Det vil derfor komplisere avgiftsinnkrevingen betydelig å også la disse kjøretøyene få redusert årsavgift.

Det faktiske partikkelutslippet kan ikke måles ved f.eks. EU-kontroll, men krever en mer omfattende avgasstest. Dersom den reduserte avgiftssatsen også skulle omfatte kjøretøy med ettermonterte partikkelfiltre, måtte det etableres rutiner for kontroll av at partikkelfilter faktisk er montert og har tilstrekkelig virkningsgrad. Opplysninger fra Vegdirektoratet tilsier at det kan være mulig å registrere opplysninger om ettermontering av partikkelfilter. Dette vil imidlertid gi stor systemtekniske utfordringer, og vil kreve at motorvognregisteret endres. Jf. mitt brev om Dok. 8:45 til Stortinget av 15. februar.

Ordningen med lavere årsavgift for kjøretøy med fabrikkmonterte partikkelfilter, stimulerer til at kjøpere av nye dieselbiler velger modeller med partikkelfilter. Hvor mange som hadde valgt å ettermontere partikkelfilter, hvis slik ettermontering ga lavere årsavgift, er mer usikkert. For de som vurderer å ettermontere et partikkelfilter, må kostnaden for dette settes opp mot årlige besparelser i årsavgiften, som i 2008 utgjør 430 kroner. Ifølge Dok. nr. 8:45 (2007-2008) ligger kostnaden for å ettermontere et partikkelfilter på om lag 10 000 kroner, når dette utføres på et godkjent verksted. Svært få vil finne det økonomisk lønnsomt å ettermontere filter som følge av at de gis årsavgiftssats som er 430 kroner lavere. Selv om ettermontering av partikkelfilter ikke vil være lønnsomt, kan det imidlertid ikke utelukkes at enkeltpersoner – som følge av økt fokus på miljø – likevel vil ønske å ettermontere partikkelfilter.

Som det fremgår av diskusjonen over, er det ikke grunn til å tro at det blir særlig omfang på ettermonteringen selv om kjøretøy med ettermontert partikkelfilter gis samme årsavgiftssats som nye kjøretøy med fabrikkmontert filter. De administrative kostnader knyttet til å innføre en slik ordning vil derimot kunne bli omfattende. Dette fordi det må etableres egne systemer for innrapportering og kontroll av om filter er montert. Dessuten må det etableres en eller annen form for godkjenningsordning av partikkelfiltre.

Det er usikkert hvor mange bileiere som faktisk ville velge å montere et partikkelfilter, selv om de skulle fått dekket hele eller deler av kostnaden. Hvis den enkelte bileier ikke tjener noe økonomisk på å ha en bil med partikkelfilter, er det lite trolig at det blir noe omfang på ettermonteringen. Med en kostnad for ettermontering av partikkelfilter på rundt 10 000 kroner, er det ikke grunn til å tro at de støttenivåene som er skissert i spørsmålet (1 000 kroner, 2 000 kroner og 5 000 kroner) vil utløse et særlig omfang av ettermonteringer av filter. En slik støtte alene vil sannsynligvis gi liten miljøgevinst og liten provenyeffekt for staten.