Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg 1: Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen,datert 15. februar 2008

Jeg viser til Dokument nr. 8:45 (2007-2008) fra stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, Line Henriette Holten Hjemdal og Jan Sahl. I dokumentet bes Regjeringen vurdere å legge frem forslag til en tilskuddsordning for ettermontering av partikkelfiltre på dieseldrevne kjøretøy, og en innlemming av biler med ettermonterte partikkelfiltre i ordningen med miljødifferensiert årsavgift. Dokumentet er oversendt Finansministeren for uttalelse.

I Soria Moria-erklæringen uttalte regjeringspartiene at de ønsket en omlegging av bilavgiftene for å stimulere til sikrere og mer miljøvennlige biler. Dette er fulgt opp i senere budsjetter. Med virkning fra 1. januar 2007 ble engangsavgiften lagt om, ved at CO2-utslipp erstattet slagvolum som avgiftskomponent. Hensikten med endringene var å motivere til kjøp av biler med lave utslipp. I budsjettet for 2008 ble så årsavgiften miljødifferensiert. Dette skjedd ved at dieselkjøretøy uten fabrikkmontert partikkelfilter fikk en årsavgift som er 430 kroner høyere enn andre kjøretøy. I St.prp. nr. 1 (2006-2007) Skatte-, avgifts- og tollvedtak er det vist til at det særlig er dieselkjøretøy uten partikkelfilter som gir store lokale utslipp, og at det derfor er viktig å justere avgiftssatsene slik at dieselkjøretøy uten partikkelfilter får høyere årsavgift enn andre kjøretøy. Samtidig ble vrakpanten midlertidig økt til 5 000 kroner for de eldste og mest forurensende kjøretøyene. Dette var ment som et målrettet tiltak for å få ned utslippene av partikler og NOX fra kjøretøy på kort sikt.

Som det fremgår av budsjettomtalen, ble det vurdert å likestille dieselkjøretøy med ettermonterte partikkelfilter med kjøretøy med fabrikkmontert partikkelfilter. Fra omtalen siteres:

"Et fabrikkmontert partikkelfilter reduserer partikkelutslippet med om lag 90 pst. Ved ettermontering av partikkelfiltre reduseres partikkelutslippet med i størrelsesorden 30-50 pst., ifølge opplysninger fra Vegdirektoratet. Det faktiske partikkelutslippet kan ikke måles ved f.eks. EU-kontroll, men krever en mer omfattende avgasstest. Dersom den reduserte avgiftssatsen også skulle omfatte kjøretøy med ettermonterte partikkelfiltre, måtte det etableres rutiner for kontroll av at partikkelfilter faktisk er montert og har tilstrekkelig virkningsgrad. De administrative kostnadene ved slik kontroll kan etter departementets vurdering ikke forsvares, og den reduserte avgiftssatsen foreslås derfor ikke å omfatte ettermontering av partikkelfilter."

Departementet viser til at toll- og avgiftsmyndighetenes fastsettelse og utskrivning av årsavgift, baserer seg på data om kjøretøy og eier som er registrert i motorvognregisteret. Dette innebærer at toll- og avgiftsmyndighetene er avhengig av at opplysninger om partikkelfilter blir registrert i motorvognregisteret. Det fremgår i dag av motorvognregisteret hvilke kjøretøy som er utstyrt med fabrikkmontert partikkelfilter. Ettermonteringer noteres derimot ikke. Det er Vegdirektoratet som er ansvarlig for motorvognregisteret.

I toll- og avgiftsmyndighetenes systemer er det ikke noe til hinder for å likestille fabrikkmonterte og ettermonterte partikkelfilter, så sant også ettermontering legges inn i motorvognregisteret. Toll- og avgiftdirektoratet har fått opplyst fra Vegdirektoratet at det er problematisk å likestille fabrikkmonterte og ettermonterte partikkelfilter i så måte. Bakgrunnen for dette er dels knyttet til registreringstekniske forhold, og dels at utslippsmengdene/garantiene er forskjellige. Vegdirektoratet har også vist til at usikkerheten knyttet til målingene av utslippene til ettermonterte partikkelfiltre er vesentlig større enn ved de fabrikkmonterte. Rent teknisk vil det i følge Vegdirektoratet være mulig å registrere opplysninger om ettermontering av partikkelfilter. Dette vil imidlertid gi store systemtekniske utfordringer, og vil kreve at motorvognregisteret endres. Vegdirektoratet har også bemerket at en slik ordning forutsetter at kravene til partikkelfilter defineres nærmere, og at kravene må verifiseres i en godkjenningsordning. I følge Vegdirektoratet finnes det slike nasjonale godkjenningsordninger i Tyskland og Nederland. En tilsvarende ordning må i tilfelle antagelig også etableres her.

Hensynene som er pekt på over tilsier at det ikke nå er grunnlag for å endre statsbudsjettet for 2008 på dette punktet.

Spørsmålet om støtteordning for ettermontering av partikkelfilter vil bli vurdert i forbindelse med arbeidet med statsbudsjettet for 2009.