Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til at representantforslaget er oversendt finansminister Kristin Halvorsen til uttalelse. Svarbrev av 15. februar 2008 følger som vedlegg til denne innstillingen. Svar fra Finansdepartementet datert 25. februar 2008 på spørsmål fra saksordfører Linda C. Hofstad Helleland er også vedlagt innstillingen.

Komiteen peker på at dette forslaget innebærer en lavere årsavgift og støtteordninger for ettermontering av partikkelfiltre på dieseldrevne kjøretøy. Komiteen er svært opptatt av at miljøperspektivet tas i betraktning ved utformingen av skatte- og avgiftspolitikken.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at miljøperspektivet bl.a. har resultert i en omlegging av engangsavgiften i 2007 og miljødifferensiering av årsavgiften i 2008. Det er særlig dieselkjøretøy uten partikkelfilter som gir store lokale utslipp. Det er grunnen til at dieselkjøretøy uten partikkelfilter nå har høyere årsavgift enn andre kjøretøy.

Flertallet vil peke på at et ettermontert filter reduserer partikkelutslippet med en mindre prosentandel enn et fabrikkmontert filter. Samtidig vil utslippene fra eldre biler uten fabrikkmontert filter være høyere i utgangspunktet, slik at reduksjonen likevel kan bli stor. Dette taler for å stimulere til ettermontering av partikkelfilter. På den annen side er flertallet klar over at en ordning med lavere årsavgift og en eventuell støtteordning for ettermontering av partikkelfilter er administrativt krevende. Flertallet vil imidlertid bemerke at slike nasjonale godkjenningsordninger i dag finnes i Tyskland og Nederland.

Flertallet vil videre peke på den usikkerhet som er knyttet til effekten på NO2-utslipp som følge av montering av partikkelfilter på dieselkjøretøy. Nye analyser fra miljødepartementet i Storbritannia tyder på at montering av filter faktisk kan gi økt NO2-utslipp.

Denne usikkerheten, samt de store utfordringene knyttet til kontroll og registrering, tilsier etter flertallets mening at de foreslåtte ordningene ikke bør innføres før disse problemene eventuelt er løst.

Flertallet vil uansett peke på at spørsmålene som reises i forslaget er av budsjettmessig karakter, og at slike spørsmål normalt behandles i de årlige statsbudsjettene.

På denne bakgrunn vil flertallet gå inn for at forslaget vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det er viktig at nors­ke leverandører og forbrukere får riktige incentiver slik at de velger miljøvennlig produksjon og konsum i dagens marked. Både avgifter og tilskuddsordninger kan fungere som en korreksjon av markedsprisen og dermed bidra til riktigere ressursbruk i samfunnet. Det er også nødvendig å vurdere denne typen tiltak innenfor det norske bilavgiftssystemet. For å redusere lokale utslipp fra den eksisterende bilpark og skape et bedre lokalmiljø er det nødvendig å vurdere ulike tiltak. Både med hensyn til økt livskvalitet og mindre helseplager bør man se på ulike incentiver for å motivere mennesker til miljøvennlige valg. Ettermontering av partikkelfilter har vært foreslått som et viktig miljøtiltak.

Disse medlemmer er av den oppfatning at forslaget fra Kristelig Folkeparti om å innføre en tilskuddsordning for ettermontering av partikkelfiltre på dieseldrevne kjøretøy, er å betrakte som et meget konstruktivt forslag som nettopp er ment å stimulere miljøvennlig adferd. De administrative utfordringene som finansministeren påpeker i sitt svar til saksordfører, vil ikke være vanskeligere å løse enn på mange andre områder innenfor dagens avgiftssystem.

Disse medlemmer vil peke på at informasjon som kan være viktig for saken, er blitt kjent i forbindelse med saksbehandlingen. Informasjonen går i hovedsak ut på usikkerhet rundt omfanget av utslipp fra dieselbiler med montert partikkelfilter. Ifølge Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) vil den mest helseskadelige delen av NOX-utslippet, primært NO2, være større med partikkel filter enn uten. De støtter seg på en analyse og rapport fra miljødepartementet i Storbritannia (DEFRA) der det signaliseres at partikkelfilter kan gi økt utslipp av NO2 fra dieselbiler.

Disse medlemmer kan ikke se bort fra at det finnes andre analyser som har motsatt konklusjon angående partikkelfilter og helseskadelig utslipp. Videre er CO2-forurensning lavere for dieselbiler enn for bensinbiler. Informasjonen som er blitt kjent, viser at disse medlemmer har behov for ytterligere faktagrunnlag før man behandler saken videre og vurderer det konkrete forslaget.

For disse medlemmer er det avgjørende at tiltakene som Stortinget velger å gjennomføre, bidrar til å stimulere til sikrere og mer miljøvennlige biler. I dag er det ikke opplagt hvilke miljøutslipp fra bildrivstoff som har høyest miljø- og helseskade i sum. For å unngå at man bidrar til et system som skaper ytterligere forvirring rundt avgiftssystemet og lønnsomheten av å velge miljøvennlige alternativ, må all tilgjengelig informasjon gjennomgås. Disse medlemmer mener derfor alle tilgjengelig fakta må vurderes slik at vi har et riktig grunnlag å basere oss på når vi skal konkludere i denne saken. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake senest i statsbudsjettet for 2009 med en utredning av utslipp fra bensin- og dieselkjøretøy, og hvilke effekter ettermontering av partikkelfilter i dieselbiler har, knyttet til reduksjon av utslipp av lokal forurensning og eventuelle skadelige helseeffekter fra økt NO2."