Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til at representantforslaget har vært forelagt finansminister Kristin Halvorsen for uttalelse. Hennes svarbrev av 4. mars 2008 følger vedlagt denne innstillingen.

Komiteen fremmer følgende forslag:

"Representantforslag fra stortingsrepresentantene Morten Høglund og Hans Frode Kielland Asmyhr om å innføre nulltoll på import fra Swaziland – vedlegges protokollen."

Komiteen har forelagt innstillingsutkastet for utenrikskomiteen, som behandlet saken 9. april 2008, og som opplyste at den ikke har merknader til utkast til innstilling, utover at fraksjonene følger sine respektive fraksjoners merknader nedenfor.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at alle MUL-land, og fra og med 1. januar 2008 også alle lavinntektsland i henhold til rangeringen fra OECDs utviklingskomité (DAC), er innvilget nulltoll ved import av varer til Norge. Unntaket fra dette er de fire store lavinntektslandene India, Vietnam, Pakistan og Nigeria. I tillegg videreføres særordningen for Botswana og Namibia, som er innvilget nulltoll, med visse unntak, som en del av frihandelsavtalen mellom EFTA og SACU-landene. Samtlige øvrige utviklingsland på DAC-listen er innvilget varierende tollpreferanser på grunnlag av spesifikke varelister. Fra 1. januar 2008 er tollreduksjonen for disse landene økt med 20 prosentpoeng innenfor de norske minsteadgangskvotene for landbruksvarer i WTO. Den positive særbehandlingen av utviklingslands import til Norge er hjemlet i det generelle preferansesystemet (GSP), som er et godkjent unntak fra likebehandlingsprinsippet som ellers ligger til grunn innenfor WTO.

Flertallet mener at GSP-ordningen er en viktig del av norsk handels- og utviklingspolitikk, og støtter det enstemmige vedtaket som trådde i kraft 1. januar 2008 om at de 14 land med lavest inntekt i henhold til DAC-listen skal særlig tilgodeses. Flertallet er imidlertid oppmerksom på at preferansene til MUL og de fattigste landene eroderes dersom store land og land med høyere inntektsnivå gis samme betingelser for markedsadgang. Flertallet ser likevel at det er gode grunner for at Swaziland gis økt markedsadgang og legger til grunn at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at alle MUL-land, og fra og med 1. januar 2008 også alle lavinntektsland i henhold til rangeringen fra OECDs utviklingskomité (DAC), er innvilget nulltoll ved import av varer til Norge. Unntaket fra dette er de fire store lavinntektslandene India, Vietnam, Pakistan og Nigeria. I tillegg er det etablert en særordning for Botswana og Namibia, som er innvilget nulltoll, med visse unntak. Samtlige øvrige utviklingsland er innvilget en særskilt tollpreferanse på 30 prosent innenfor de norske minsteadgangskvotene. Den positive særbehandlingen av utviklingslands import til Norge er hjemlet i det generelle preferansesystemet (GSP), som er et godkjent unntak fra likebehandlingsprinsippet som ellers ligger til grunn innenfor WTO.

Disse medlemmer mener at GSP-ordningen er en viktig del av norsk utviklingspolitikk, og støtter prinsippet om at landene med lavest inntekt i henhold til DAC-listen skal særlig tilgodeses. Disse medlemmer støtter også at særordningene for Botswana og Namibia videreføres i sin helhet. Disse medlemmer mener imidlertid at det er gode grunner til at andre land som er sammenlignbare med Botswana og Namibia når det gjelder inntektsnivå, såkalte lavere mellominntektsland, i prinsippet bør ha identiske vilkår som disse to nevnte landene innenfor den norske GSP-ordningen. Det vil gjelde Swaziland, og kan også gjelde andre land med om lag samme inntektsnivå per innbygger. Disse medlemmer legger til grunn at Regjeringen vurderer nærmere en slik likebehandling mellom sammenlignbare land.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti mener at landenes innbyggertall i seg selv ikke bør svekke ambisjonene i den norske utviklings- og samhandelspolitikken overfor disse landene.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen innvilge nulltoll til samtlige lavinntektsland i henhold til DAC-listen, med virkning fra 1. januar 2009."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmer i forbindelse med behandling av St.prp. nr. 1 (2007-2008) foreslo å innvilge fullt tollfritak for alle varer fra utviklingsland (alle fire kategorier på OECDs DAC-liste). Disse medlemmer mener at en innvilgelse av nulltoll på varer fra Swaziland vil være ett steg i riktig retning av en mer solidarisk og rettferdig handelspolitikk overfor utviklingslandene.

Disse medlemmer mener det er et paradoks at preferanseerosjon og likebehandling brukes som argumenter mot innvilgelse av nulltoll for Swaziland, samtidig som det tales varmt for opprettholdelsen av særavtalene med Botswana og Namibia, all den tid disse avtalene både utgjør en forskjellsbehandling og har en konkurransevridende effekt i forhold til Swaziland.

Disse medlemmer viser til at over 70 prosent av Swazilands befolkning har landbruket som sin hovedinntektskilde (SADC Review 17. august 2007). Disse medlemmer viser videre til tall fra Verdensbankens World Development Indicators Database som viser at jordbrukssektoren i Swaziland bidro til 12 prosent av landets bruttonasjonalprodukt i 2004, mens det tilsvarende tallet for Botswana var kun 2 prosent.

Disse medlemmer viser til uttalelse fra LO-sekretær Ellen Stensrud om at

"det er uforståelig at et fattig land som Swaziland skal møte uoverkommelige tollsatser i Norge. Swaziland bør innlemmes i GSP-ordningene, og gis nulltoll for eksport til Norge" (Landsorganisasjonen, 7. januar 2008).

Disse medlemmer viser videre til uttalelse fra generalsekretær Atle Sommerfeldt i Kirkens Nødhjelp om at det er

"helt unaturlig at Swaziland ikke behandles likt med nabolandene. Landet har mange fattige og er svært hardt rammet av aids. Folk er avhengige av landbruksproduksjonen […] det er svært beklagelig at en slik tollmur settes opp når norske bedrifter investerer i å ruste opp slakteriene" (Dagsavisen 3. januar 2008).

Disse medlemmer viser til pressemelding 117/07 fra utviklingsministeren hvor Regjeringen i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2008 tar til orde for å øke støtten til handelsrettet utviklingssamarbeid. Disse medlemmer viser i så måte til uttalelse fra utviklingsministeren om at

"mange utviklingsland har mangelfull produksjonskapasitet, svake institusjoner, dårlig utbygget infrastruktur og liten erfaring og kompetanse til å kunne handle effektivt på tvers av landegrensene".

Disse medlemmer viser til at Kjøtt- og Fjørfebransjens Landsforbund (KLF) i 2006/2007 fikk bevilget 236 000 kroner fra Norad for forprosjekt i forbindelse med kompetanse- og kvalitetsheving i slakteribransjen i Swaziland. Disse medlemmer mener det er et besynderlig utviklingspolitisk paradoks at Regjeringen gjennom bistandsprosjekter bidrar til å bygge opp en eksportrettet produksjonskapasitet i Swaziland, for så i neste omgang å møte eksportprodukter fra landet med opp til 300 prosent toll inn til Norge.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I

Stortinget ber Regjeringen innføre fullt tollfritak for alle varer fra Swaziland med virkning fra 1. juli 2008.

II

Stortinget samtykker i at Regjeringen gis fullmakt til å iverksette endringer i GSP-ordningen slik som foreslått, samt besørge de nødvendige notifikasjoner."

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at disse medlemmer i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2007-2008) fremmet forslag om at også de folkerike lavinntektslandene India, Vietnam, Pakistan og Nigeria ble innvilget nulltoll innenfor den norske GSP-ordningen fra 1. januar 2008, i likhet med de øvrige lavinntektslandene på DAC-listen.