Samandrag
- Bakgrunn
- Prosjektet E39 Knutset-Høgset
- Prosjektet rv 70 Bunneset-Øygaarden
- Trafikkgrunnlag
- Bompengeordninga
- Avtale
Prosjektet Kristiansund og Freis fastlandsforbindelse, Krifast, ble vedtatt av Stortinget gjennom behandlingen av St.prp. nr. 98 (1984-1985). Eksisterende bompengeordning vil være nedbetalt før sommeren 2008 etter 16 års bompengeinnkreving.
Samferdselsdepartementet fremmer i proposisjonen forslag om utbygging og finansiering av prosjektene Knutset-Høgset på E39 i Gjemnes kommune og Brunneset-Øygarden på rv 70 i Tingvoll kommune i Møre og Romsdal. Prosjektene er i hovedsak forutsatt finansiert med bompenger gjennom en utvidelse av eksisterende innkrevingsordning. I tillegg er det lagt til grunn 30 mill. kroner i statsmidler i perioden 2010-2013.
Med forutsetningene som ligger til grunn, er det beregnet at bompengeinnkrevingen må forlenges med om lag 3 år 10 mnd. for å finansiere begge prosjektene.
Det er en forutsetning at byggingen av de nye prosjektene ikke starter opp før bompengeselskapet har nedbetalt eksisterende bompengelån.
Bompengeselskapet, AS Fastlandsfinans, har nå søkt om å få utvide innkrevingsperioden for å finansiere prosjektet Knutset-Høgset på E39.
I tillegg har bompengeselskapet søkt om å få utvide innkrevingsperioden for å finansiere bygging av prosjektet Brunneset-Øygarden på rv 70 med innkrevde bompenger fra Krifast.
I mai og juni 2005 sluttet Tingvoll, Gjemnes og Frei kommuner og Møre og Romsdal fylkeskommune seg til forslaget om utvidelse av innkrevingsordningen. Kristiansund kommune har gått imot forslaget, jf. kapittel 5 i proposisjonen.
Prosjektet E39 Knutset-Høgset var en del av tilførselsvegene til det opprinnelige Krifastprosjektet, jf. St.meld. nr. 23 (1983-1984) og St.prp. nr. 98 (1984-1985). Da ble prosjektet omtalt som Gjemnesaksla. Oppstart av dette prosjektet ble utsatt som følge av usikkerhet rundt inntektsutviklingen i Krifastbommen.
Prosjektet vil erstatte en strekning på E39 med dårlig standard. Det har også skjedd en del ulykker på strekningen. Den planlagte vegen blir 4,5 km lang, herav 700 m med tunnel. E39 vil med dette bli innkortet med 1,4 km. Det foreligger godkjent reguleringsplan for prosjektet.
Kostnadsoverslaget er på 164 mill. 2008-kroner. Nettonytte for prosjektet er beregnet til om lag -60 mill. kroner, og nettonytte over kostnad NN/K er -0,4.
Prosjektet E39 Knutset-Høgset er forutsatt fullfinansiert gjennom innkreving av bompenger i Krifastanlegget.
Prosjektet rv 70 Brunneset-Øygarden var ikke en del av det opprinnelige Krifastanlegget slik det var definert i St.meld. nr. 23 (1983-1984) og i senere stortingsdokumenter, men er nå foreslått finansiert med bompenger fra Krifast. Prosjektet omfatter bygging av en tunnel på 1 050 m og oppgradering av eksisterende veg til stamvegstandard. Det skal i tillegg bygges 260 m gang- og sykkelveg ved Øygarden. Det foreligger godkjent reguleringsplan for prosjektet.
Kostnadsoverslaget for rv 70 Brunneset-Øygarden er på 210 mill. 2008-kroner. Nettonytten er beregnet til om lag -160 mill. kroner og nettonytte over kostnad NN/K er -0,8.
Av kostnaden på 210 mill. kroner for rv 70 Brunneset-Øygarden bidrar bompenger med 180 mill. kroner og staten med 30 mill. kroner.
Registreringer av trafikken i området viser at i underkant av 20 pst. av de som betaler bompenger i dagens bomstasjon vil ha nytte av prosjektet rv 70 Brunneset-Øygarden. Trafikktallene tyder også på at om lag halvparten av totaltrafikken på denne parsellen ikke betaler bompenger, og får således nytte av prosjektet uten å betale bompenger.
Samferdselsdepartementet har merket seg at planene for rv 70 Brunneset-Øygarden har endret seg siden fylkestinget hadde saken oppe til behandling. Den vedtatte reguleringsplanen har fastsatt et prosjekt som er mer enn dobbelt så dyrt som det alternativet som var lagt til grunn for fylkestingets behandling av saken.
Etter en samlet vurdering vil Samferdselsdepartementet støtte de lokalpolitiske vedtak i fylkeskommunen om en full utbygging av rv 70 Brunneset-Øygarden.
Årsdøgntrafikken gjennom bomstasjonen på Krifast i 2007 var ifølge bompengeselskapet på drøyt 3 200 kjøretøy. De siste 2-3 årene har det vært en sterk vekst i trafikken. Med bakgrunn i resultatene fra transportmodellkjøring har Statens vegvesen lagt til grunn 1 pst. trafikkvekst i bompengeberegningene.
For å ta hensyn til konsekvenser av redusert trafikk som følge av det planlagte rehabiliteringsarbeidet i Freifjordtunnelen, er det i bompengeberegningene lagt inn en reduksjon i trafikken på 20 pst i ett år. Rehabiliteringsarbeidene er antatt å vare 1,5-2 år.
I den lokale behandlingen av saken er det lagt til grunn at eksisterende innkrevingsordning og takster beholdes, jf. kapittel 7 i proposisjonen. Trafikkforutsetningene framgår av kap. 6.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at ordningen med statlig garantiansvar for Krifastprosjektet faller bort når de investeringene som er gjennomført i Krifastprosjektet, er nedbetalt sommeren 2008.
Etter at Stortinget har gjort vedtak om utvidelse av innkrevingsordningen på Kristiansund og Freis fastlandsforbindelse (Krifast) i Møre og Romsdal for å finansiere prosjektene E39 Knutset-Høgset og rv 70 Øygarden-Brunneset, vil det bli inngått en tilleggsavtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale og de forutsetninger som er lagt til grunn i proposisjonen.