Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 3: Brev fra Landbruks- og matdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert 26. februar 2008

Representantene Hans Frode Kielland Asmyhr, Øyvind Korsberg og Kåre Fostervold har fremmet representantforslag om tiltak for å redusere landbruksbyråkratiet. Utgangspunktet for forslaget er diskusjoner i media hvor antall ansatte i landbruksforvaltningen og forskningen ses i forhold til antall bønder. Sakens ordfører stiller ytterligere spørsmål i brev av 18.2.2008.

Jeg konstaterer at spørsmålene stilt i brev av 18.2.08 er gjentak av de spørsmål som allerede er besvart i brev av 11.2.08 og 15.2.08, samt i St.prp. nr. 1 (2007-2008) for Landbruks- og matdepartementet. Det framkommer også av tidligere svar at jeg i framtidige budsjettproposisjoner vil følge opp med vurderinger og oppdateringer knyttet til landbruksadministrasjonen.

Jeg viser til brev av 11.2 og 15.2.08 der jeg har redegjort for de institusjoner som utfører oppgaver på vegne av Landbruks- og matdepartementet, herunder fylkesmannens landbruksavdeling, kommunenes landbruksadministrasjon, deler av Innovasjon Norge og Statens landbruksforvaltning. Jeg har også tidligere nevnt at Innovasjon Norge, fylkesmannens landbruksavdeling og kommunene ikke er underlagt Landbruks- og matdepartementet, men utfører oppgaver på vegne av departementet.

Jeg viser til St.prp. nr. 1 (2007-2008) som redegjør for de institusjoner som utfører oppgaver for Landbruks- og matdepartementet. Jeg vil i framtiden vurdere hvor detaljert det er mulig og riktig å innhente oppgaver om det administrative arbeidet i de institusjoner som ikke er direkte underlagt departementet.

I forbindelse med utarbeidelse av den årlige budsjettproposisjonen vil jeg se på mulighetene for å definere og utvikle indikatorer for å se arbeidsoppgaver og ressursutnyttelse i sammenheng.

Definisjonen av tallene for antall jordbruksbedrifter har endret seg over tid og er ikke direkte sammenliknbare. Jeg vil derfor komme tilbake med tallmateriale for dette i St.prp. nr. 1 for 2009.

I brev av 11.2.2008 har jeg gjengitt oppgaver for utvikling av bemanning i fylkesmannens landbruksavdeling og kommunene over tid. Det er ikke sammenstilt data med tidsserier fra andre institusjoner. Dette kan det være aktuelt å komme tilbake til i budsjettproposisjonen for 2009. Omorganiseringer m.v. innebærer at det er arbeidskrevende å utarbeide slike oversikter.

Jeg viser til brev av 11.2.2008 hvor jeg svarte at når man skal vurdere omfanget av landbruksadministrasjonen, er det avgjørende å ha en klar definisjon på hva landbruksadministrasjonen er, samt ha en oversikt over bredden i oppgaver og ansvar som forvaltes av disse. Derfor er det viktig å være oppmerksom på at landbruks- og matsektoren har et bredt samfunnsansvar og har avgjørende betydning for enkeltmennesker og næringsliv over hele landet. Administrasjonen har langt flere og mer omfattende oppgaver enn å administrere oppgaver for næringsutøverne i jordbruket. Det er derfor en betydelig forenkling å sammenlikne antall årsverk i landbruksadministrasjonen og antall jordbruksbedrifter.

Kommunene er førsteinstansmyndighet for saker etter jordlov, konsesjonslov og odelslov. Kommunene rapporterer ikke på ressursbruken på dette i dag og jeg stiller spørsmålstegn ved hensiktsmessigheten ved å innføre en så detaljert rapportering som det her spørres om.

Jeg viser til tidligere svar vedrørende disse spørsmålene. Jeg vil redegjøre nærmere i framtidige budsjettproposisjoner for de virkninger organisatoriske endringer i landbruksadministrasjonen har på effektivisering av virksomheten.

I det løpende arbeidet ses arbeidsoppgaver og ressursbruk i institusjonene underlagt departementet kontinuerlig i sammenheng. Dette var bl.a. begrunnelsen for organiseringen av Mattilsynet og Statens landbruksforvaltning. Det er imidlertid en større utfordring å se de oppgaver som kommunene, fylkesmannens landbruksavdeling og Innovasjon Norge utfører i sammenheng med andre oppgaver i og med at disse institusjonene ikke er underlagt departementet.