Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

Departementet legger i proposisjonen fram forslag til framtidig flytting av Norges veterinærhøgskole (NVH) fra Adamstuen i Oslo til Ås i Akershus og samorganisering med Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) når nødvendige nye bygg der er ferdigstilt.

Departementet viser til at Norges veterinærhøgskole i lang tid har hatt behov for et nytt klinikk- og patologibygg. Saken har etter hvert utviklet seg til et mer omfattende spørsmål. Den har blitt utredet av Norum-utvalget, oppnevnt i 2003, og deretter vurdert av et internasjonalt fagpanel oppnevnt av Norges forskningsråd, som imidlertid ikke kunne peke på en entydig faglig løsning. Etter Stortingets behandling i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2005, jf. Innst. S. nr. 240 (2004-2005), ble grunnlagsmaterialet for det statlige investeringsprosjektet kvalitetssikret av konsulentfirmaet Dovre AS. Konklusjonen her var at det er gode faglige argumenter for begge lokaliseringsalternativer, men at de budsjettmessige konsekvensene er mest omfattende ved flytting til Ås.

Regjeringen bygger sin vurdering i denne saken på materialet nevnt ovenfor. Regjeringen har i tillegg valgt å legge vekt på anbefalinger i fagevalueringer når det gjelder behovet for å bygge større og mer robuste forskergrupper og forskningsmiljøer, øke kvaliteten i høyere utdanning og forskning, samt konsentrere og "spisse" forskningsinnsatsen. Regjeringen ser det som lite formålstjenlig å splitte opp veterinærmiljøene i små og fragmenterte fagmiljøer. Fortsatt samlokalisering mellom Veterinærinstituttet (VI) og NVH forutsettes. Det er ikke aktuelt med en organisatorisk sammenslåing, da institusjonene har ulike siktemål.

Departementet viser til at NVH har en delvis verneverdig bygningsmasse med behov for rehabilitering. Departementet mener nytt klinikk- og patologibygg er nødvendig for å dekke krav til smittehåndtering, etisk praksis, undervisningskapasitet, tekniske løsninger og arbeidsmiljø. Ved flytting til Ås er det en forutsetning at også Veterinærinstituttet får nye lokaler der.

Departementet viser til at de berørte parter har vært aktivt med i arbeidet med grunnlagsmaterialet for avgjørelsen om lokalisering og organisering av Norges veterinærhøgskole. Det er ulikt syn på saken. NVH og VI ønsker primært lokalisering i Oslo. Universitetet i Oslo (UiO) ønsker NVH som en del av sitt universitet. UMB går inn for at NVH legges til Ås og ser dette som viktig for å styrke egen institusjon og forskningsmiljøene innenfor biofagene.

Når det gjelder faglige vurderinger, ser departementet at begge alternativer har utviklingspotensial. Samorganisering med UiO ville innebære en styrking av biomedisin og naturvitenskapelige basalfag, av grunnforskningsmiljø innenfor fiskeri og mattrygghet, samt av sports- og familiedyrmedisin. Samorganisering med UMB innebærer styrking av et forholdsvis lite universitet og en sjanse til å bygge en helt ny forsknings- og utdanningsinstitusjon med vekt på bioproduksjon og matvitenskap, inkludert akvakultur. Det vil også gi mer robuste fagmiljøer ved begge institusjoner.

Regjeringen har i sin vurdering hatt syn for hva slags faglige synergieffekter som kan oppnås. Regjeringen legger med forslaget om samorganisering med UMB vekt på å kunne styrke strategisk grunnforsk­ning og anvendt forskning på produksjonsdyr. I tillegg får man mulighet til å foreta en helhetsbetraktning av matvaresikkerhet og mattrygghet i hele matkjeden fra produsent til forbruker. Lokalisering til Ås vil videre styrke mulighetene for mer forebyggende innsats innenfor dyrehelse. Forslaget vil også legge til rette for en god håndtering av problemstillinger knyttet til smitte.

Departementet mener NVHs faglige miljø vil bli betydelig styrket ved en reell integrering i UMB. Departementet legger til grunn at det blir et tett samarbeid med UiO innenfor bl.a. det biomedisinske feltet for å ivareta utviklingsbehovet i veterinærfaget.

Det oppgis i proposisjonen at samfunnsøkonomisk er lokalisering på Ås ikke det mest lønnsomme alternativet. Dette er tilfellet også når en tar med salgsverdien av eiendommen på Adamstuen (anslått til 660 mill. kroner).

Regjeringen ber om Stortingets samtykke til at Norges veterinærhøgskole blir lokalisert på Ås og samorganisert med Universitetet for miljø- og biovitenskap. Regjeringen foreslår at byggeprosjektet blir dimensjonert for utdanning av 90 veterinærer pr år. Investeringskostnadene på Ås beregnes med denne forutsetningen til 2 359 mill. kroner, alternativet på Adamstuen til 1 145 mill. kroner.

Regjeringen mener at samorganisering og samlokalisering av NVH og UMB, samt flytting av VI til Ås, vil være med på å bygge en samlet og integrert primærnæringsrettet virksomhet. Dette vil legge et grunnlag for å etablere en unik nyskaping der NVH og UMB inngår i et tett samvirke med andre relevante forskningsinstitusjoner innenfor feltet. Regjeringen mener at satsing på et "grønt universitet" innebærer noe nytt og innovativt for norsk høyere utdanning og forskning og for veterinærfeltet. Beliggenheten gjør også at potensialet for videre utbygging er større på Ås enn på Adamstuen.

Regjeringen forutsetter at NVHs avdeling på Sandnes blir utviklet videre i samarbeid med UMB. Regjeringen legger vekt på at de godt fungerende miljøene innenfor fiskehelse og marine veterinærtjenester som er bygget opp i Bergen og i Tromsø, skal beholdes og styrkes i samarbeid med miljøene på Ås.

Regjeringen legger til grunn at samorganiseringen først kan realiseres når nye bygg for NVH og VI står ferdige på Ås. Det blir satt i gang prosjektering av nye anlegg for veterinærfagene på Ås i regi av Statsbygg. Ved gjennomføring av byggeprosjektene vil det være viktig å legge til rette for at eksisterende og ny aktivitet inngår i et nytt og innovativt "grønt universitet".

Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med forslag til endelig kostnadsramme. Realisering av ny bygningsmasse på Ås vil ikke endre Regjeringens prioritering av nye bygg i universitets- og høyskolesektoren.