Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6. Forsvarsdepartementet

Forsvarsdepartementets utgiftsbudsjett for 2006 var på 31,21 mrd. kroner. Budsjetterte inntekter utgjorde 1,24 mrd. kroner.

Departementet har ansvar for fire underliggende virksomheter. Riksrevisjonen har avgitt tre avsluttende revisjonsbrev uten merknader. Forsvarets militære organisasjon fikk avsluttende revisjonsbrev med merknader.

Bevilgningene på flere av utgifts- og inntektspostene ble høsten 2006 justert i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 19 (2006-2007) Om endringer i løyvingar o.a. i Forsvarets budsjett for 2006.

Statsregnskapet viser likevel at det er vesentlige mer-/mindreutgifter på over en tredel av utgiftspostene og vesentlige mer-/mindreinntekter på to tredeler av inntektspostene.

På grunn av de store budsjettavvikene i 2006 er ca. 2,5 mrd. kroner overført til 2007. Dette er ca. 1,4 mrd. kroner mer enn fra 2005 til 2006 og utgjør ca. 8 prosent av bevilgningen for 2006.

Forsvarsdepartementet uttaler at samlet mindreforbruk på driftskapitlene utgjør 0,7 prosent av disponibelt budsjett i 2006, noe departementet anser for å være et godt resultat. Mindreforbruket på investeringskapitlene utgjør rundt 7 prosent av disponibelt budsjett, noe som er langt over det ønskelige. Mindreforbruket skyldes i hovedsak leverandørforsinkelser og kapasitetsproblemer internt i forsvarssektoren. Fordi denne problemstillingen er alvorlig, ikke minst for forsvarssektorens evne til å realisere vedtatt forsvarsstruktur, er det iverksatt en rekke tiltak rettet mot å styrke omsetningsevnen i organisasjonen.

Deler av bevilgninger på kap. 1740 er brukt til anskaffelser som ikke er fakturert forsvarsgrenene via horisontal samhandel (intern fakturering). Det framkom en underdekning på totalt 433 mill. kroner mellom kostnader knyttet til leveranseavtalene med forsvarsgrenene og det finansielle grunnlaget for disse. Forsvarssjefen besluttet at generalinspektørene skulle dekke 157 mill. kroner, mens den resterende underdekningen, 276 mill. kroner, skulle finansieres ved lagertæring.

Departementet har opplyst at det ikke ble informert om denne beslutningen, og bekrefter at det ikke er adgang til å tære på lager for å finansiere driften.

Forsvarets militære organisasjon fikk som følge av Stortingets behandling av St.prp. nr. 19 (2006-2007) i desember 2006 blant annet en tilleggsbevilgning på 360 mill. kroner på kap. 1740 til balansering av drivstoffbeholdningen i Forsvaret. Riksrevisjonen har bedt om dokumentasjon for at både bestilling og leveranse ble foretatt i 2006, og at normale utbetalingsrutiner ikke ble forsert.

Departementet har ikke redegjort for gjennomføringen av bevilgningsvedtaket.

I St.prp. nr. 65 (1998-1999) Om Forsvarets investeringer blir følgende påpekt:

"Tilstrekkelig tilgang på kompetanse og personell er også viktig for å kunne drifte de nye fregattene. I denne sammenhengen planlegges følgende tiltak: Sjøforsvarets utdanningssystem vil bli tilpasset det økte behovet for kompetanse og personell. Den pågående omorganiseringen i Sjøforsvaret vil frigjøre stillinger for dette personellet."

I St.prp. nr. 57 (2005-2006) Om investeringer i Forsvaret ble Stortinget informert om det planlagte driftsmønsteret for fregattene. Tre fartøy skal til enhver tid være operative, ett fartøy skal driftes som opplæringsfartøy, og ett fartøy vil være til vedlikehold og klargjøring.

I det materialet Riksrevisjonen har mottatt, foreligger det ikke konkrete planer for utdanning av personell til de nye fregattene. Kvotene ved Sjøforsvarets krigsskole for 2006 er blitt redusert i forhold til tidligere år. Fregatt treningssenter kan ifølge Forsvarsdepartementet foreløpig ikke dekke de opplæringsoppgavene det er tiltenkt. Videre konkurrerer Forsvaret med det private næringsliv om personell.

Forsvarsdepartementet opplyser i brev at med dagens status på bemanning og kompetanse, samt tiltak for å rekruttere nytt personell, vil det etter deres vurdering være mulig å seile tre fartøy fra 2010.

Riksrevisjonen har også sett på status for inngåelse av gjenkjøpsavtaler. Ved utgangen av 2005 var ca. 80 prosent av det avtalte omfanget på ca. 10,6 mrd. kroner dekket ved slike avtaler.

Forsvarets militære organisasjon (FMO) har fått avsluttende revisjonsbrev med merknader, som er knyttet til følgende forhold:

Det er avvik mellom de kravene som stilles for levering av styrker, og tilgjengelig personell. Forsvaret mangler kritisk kompetanse i hele organisasjonen, både teknisk, merkantilt og sambandspersonell. Den nye strukturen i Forsvaret krever personell med til dels annen type kompetanse enn den som FMO besitter per i dag. Det er ikke utført kompetansekartlegging i organisasjonen. Manglende tilgang på personell med rett kompetanse kan føre til at enkelte strukturelementer ikke blir operative innen tidsfristen.

Departementet slutter seg til at det fortsatt eksi­sterer en ubalanse mellom ikke-operativ og operativ struktur i Forsvarets organisasjon. Departementet anser at en av hovedutfordringene i inneværende langtidsperiode dreier seg om å realisere de effektiviseringskravene som ligger til grunn for gjeldende langtidsplan som Stortinget har sluttet seg til.

Materiellinvesteringer, anskaffelser og omdisponering av materiell til nye strukturelementer er forsinket. Manglende materielltilgjengelighet kan medføre risiko for at styrkeprodusentene ikke produserer og leverer styrkebidrag i henhold til fastsatt målbilde for 2008 i langtidsplanen.

Departementet er oppmerksom på risikoen for at status for operative aktivitetsmål og leveransemål over tid kan bli svekket på grunn av eventuell vedvarende manglende materielltilgjengelighet.

De grenvise materiellregnskapene er ikke à jour. Det er uavklarte beholdningsdifferanser, mangelfull regnskapsføring av ikt-materiell og lang leveringstid av materiell fra FLO til styrkeprodusentene.

Departementet understreker at FMOs arbeid med å sikre tilfredsstillende og forsvarlig materiellforvaltning tillegges meget høy prioritet i departementet. Proviantområdet har ikke vært undergitt tilstrekkelig kontroll og vil bli fulgt opp av departementet.

Det er brudd på regelverket for offentlige anskaffelser, for eksempel direkte kjøp uten hjemmel i unntaksbestemmelsene i anskaffelsesregelverket, framfor normal anbudsprosedyre med konkurranse. Departementet presiserer at det er prinsipielt uakseptabelt at dokumenter som anskaffelsesregelverket stiller krav om, ikke foreligger. Departementet forutsetter at FMO prioriterer de allerede iverksatte tiltakene, inkludert oppfølging med tilstrekkelige ressurser der dette er påkrevd.

Det er registrert brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser om lengden på overtidsarbeid. I noen tilfeller er det også registrert overtidsutbetalinger på mer enn 200 000 kroner. Fortsatte feilutbetalinger av lønn, spesielt i månedene september og oktober, er hovedsakelig forårsaket av rutinesvikt og manglende kontinuitet ved lokale enheter. Det er konstatert feilaktig og manglende registrering/dokumentasjon av reisegodtgjørelse. Følgen er at det er betalt for reiseaktivitet som ikke er avtalt med Forsvaret. Videre har det vært etterslep på godkjenning av opptjent lønn, og det er registrert opptjeningsperioder tilbake til 2004.

Dette innebærer brudd på bevilgningsreglementet, og at godtgjørelsene er utbetalt over feil budsjett. Det har ikke vært utøvet kontroll mot personellister før lønnskjøring, noe som medfører utbetalinger til personer som ikke er ansatt i Forsvaret. Det er fortsatt svakheter i internkontrollen ved at det ikke har vært foretatt kontroller av hva personalmedarbeidere har registrert av egne lønnsforhold. Det kan medføre risiko for misligheter.

Departementet understreker at det ikke aksepterer brudd på arbeidsmiljøloven og Hovedtariffavtalen. Departementet ser alvorlig på brudd på overtidsgodtgjørelse til arbeidstakere som har arbeid av ledende art.

Departementet ser også alvorlig på at det, til tross for iverksatte tiltak, er en økning av feilutbetalinger i 2006. Forsvarsstaben vurderer manglende kontinuitet kombinert med feriefravær i kritiske stillinger i sommermånedene som en risikofaktor, og vil følge opp hvordan denne risikoen håndteres i 2007. Departementet anfører at det ikke er akseptabelt at utbetaling av variable tillegg skjer opp til to år etter opptjening.

Antall forfalte fakturaer per 31. desember har økt fra 2005 til 2006. Noe av økningen kan blant annet forklares med mangelfull kompetanse hos attestanter og anvisere. Videre har det vært forsinkelser i faktureringen av horisontal samhandel mellom FLO og forsvarsgrenene, slik at kap. 1740 er belastet utgifter som skulle vært belastet andre kapitler.

Departementet finner det ikke akseptabelt at fakturaer ikke blir betalt innen forfallsdato, og ser alvorlig på at antall forfalte fakturaer økte i 2006. Departementet vil følge opp at kap. 1740 ikke belastes utgifter som skulle vært belastet andre kapitler.

Det er konstatert stor variasjon i bruk av prognoseverktøyet for økonomistyring og oppdragsrapportering i balansert målstyring. Tiltak som er iverksatt for å bedre internkontrollen, herunder sjekkliste for internkontroll, fakturaflyt og avviksrapportering, er ikke tatt i bruk i tilstrekkelig grad. Risikostyring ved de militære enhetene har ikke vært utøvd fullt ut i henhold til bestemmelsene i direktiv for virksomhets- og økonomistyring i Forsvarets militære organisasjon.

Forsvarsdepartementet ser alvorlig på at Riksrevisjonen har avdekket at det er stor variasjon mellom de ulike enheter i FMO, når det gjelder bruken av prognoseverktøyet i Felles integrert forvaltningssystem (FIF), sjekkliste for intern kontroll, fakturaflyt og avviksrapportering. Departementet presiserer at det er avgjørende at internkontrollen utvikles likt i FMO, og at alle enheter derfor må ha enhetlige rutiner.

Forsvarsdepartementet forvalter ikke interesser i selskaper m.m.

I Dokument nr. 1 (2006-2007) viste Riksrevisjonen til at departementets styringsdialog med FMO var mye tettere i 2005 enn tidligere år. Av den foreliggende dokumentasjonen framgår det at den formelle delen av styringsdialogen mellom Forsvarsdepartementet og FMO er ytterligere forbedret og mer systematisk for 2006.

Saken vil bli fulgt opp.

Riksrevisjonen har i Dokument nr. 1 (2006-2007) påpekt at termineringen av investeringsprosjekter har vært forsinket. Konsekvensen er at Forsvarets prosjektportefølje ikke er i samsvar med vedtatt materiellplan. Tilsvarende bemerkning gjelder også 2006. Forsvarsdepartementet har svart at dette arbeidet er en prioritert aktivitet, men ressursene til denne aktiviteten har måttet vike for mer kritiske oppgaver for å holde omsetningen av investeringsmidler på et tilstrekkelig høyt nivå.

Saken vil bli fulgt opp.

Riksrevisjonen hadde vesentlige merknader til FMOs regnskaper for 2003, 2004 og 2005. Forsvarsdepartementet gjennomførte tiltak i 2004 for å rette opp manglene i 2003-regnskapet. Tiltakene er videreført i 2005 og 2006.

Etter en risikovurdering har FMO i løpet av 2006 iverksatt kontroll av utvalgte enheter. Forsvarets regnskapssentral og Forsvarets lønnsadministrasjon utfører kontrollene, og kontrollplan for 2007 er utarbeidet. Internkontrollen skal bedres ved å bruke sjekkliste for internkontroll og gjennomføre avviksrapportering.

Forsvarets lønnsadministrasjon har videreført og utviklet kurs for personalmedarbeidere og mannskapsadministratorer. Det er satt større fokus på enheter med gjentakende feil. Antall åpne poster er redusert, og månedlige avstemminger gjennomføres. Rapport som viser hvilke lønnsforhold en personalmedarbeider har registrert på seg selv, er utviklet.

Riksrevisjonen konstaterer at det er vesentlige avvik mellom budsjett og regnskap på et betydelig antall poster i statsregnskapet, og viser blant annet til bevilgningsreglementets krav om realistisk budsjettering. Riksrevisjonen har merket seg at departementet og FMO arbeider med å bedre usikkerhetshåndteringen på investeringssiden som vil øke realismen i prognosene som ligger til grunn for budsjettet.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) har redusert lagrene for varer og materiell for 276 mill. kroner, for å dekke opp manglende finansiering av leveranseavtalene mellom FLO og forsvarsgrenene. Dette innebærer at FLO har tatt kostnader som skulle vært dekket av forsvarsgrenene. Rett kapittel i statsregnskapet er dermed ikke belastet. Riksrevisjonen har merket seg at departementet er enig i at slik lagertæring normalt sett ikke skal brukes som finansieringsform.

Riksrevisjonen konstaterer at departementet bekrefter at en tilleggsbevilgning på 360 mill. kroner til balansering av drivstoffbeholdningen ikke er brukt fullt ut som forutsatt i budsjettet.

Riksrevisjonen konstaterer at kvotene ved Sjøforsvarets krigsskole ble redusert for 2006, og at Fregatt treningssenter, ifølge departementet, foreløpig ikke kan dekke de opplæringsoppgavene det er tiltenkt. Riksrevisjonen har merket seg at Sjøforsvaret har endret sitt utdanningssystem gjennom det nye "Sjøforsvarets nivådannende utdanning 09", og at departementet likevel vurderer det slik at det med aktuelle tiltak som kjøp av utdanningsprosjekter i utlandet, vil være mulig å seile tre fregatter fra 2010.

Riksrevisjonen har merket seg at departementet forutsetter at prosjekter som er vedtatt terminert, skal ha ingen eller minimal aktivitet og derfor ikke påvirke realiseringen av materiellplanen som sådan. Terminering av prosjekter er fortsatt en prioritert aktivitet.

Riksrevisjonen kunne ikke godkjenne regnskapet for FMO for 2003, og kunne ikke bekrefte at regnskapet for 2004 ikke inneholdt vesentlige feil eller mang­ler. Riksrevisjonen hadde også vesentlige merknader til regnskapet for 2005. I perioden har FMO iverksatt mange tiltak for å forbedre rutiner og kompetanse i organisasjonen. Flere tiltak har medført en positiv utvikling, og Riksrevisjonen har merket seg departementets ønske om en fortsatt konstruktiv og god dialog for forbedringer. Dette vil Riksrevisjonen følge opp. Riksrevisjonen har likevel vesentlige merknader til regnskapet for FMO for 2006.

Riksrevisjonen har merket seg at antallet vervede og avdelingsbefal ikke har utviklet seg som forutsatt i planperioden 2005-2008, og at det er en ubalanse mellom ikke-operativ og operativ struktur. Det er utfordringer knyttet til å sikre tilstrekkelig og riktig kompetanse og sammensetning av personell, slik at Forsvaret kan løse sine oppgaver. Riksrevisjonen har merket seg at departementet har iverksatt tiltak for å øke kvotene til grunnleggende befalsutdanning, samt rekruttering av avdelingsbefal.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at forsinkede leveranser av viktig materiell kan føre til at strukturelementer ikke blir operative innen planlagte tidsfrister. Riksrevisjonen har merket seg at det i januar 2007 er opprettet et Operasjonsforum (O-forum). Forumet skal tilrettelegge de linjeansvarliges styring av den operative utviklingen i Forsvaret gjennom informasjonsutveksling og koordinering.

Riksrevisjonen er kritisk til at de grenvise materiellregnskapene ikke er à jour og viser til at tilsvarende forhold er tatt opp av Riksrevisjonen flere ganger tidligere. Det er uavklarte beholdningsdifferanser, mangelfull regnskapsføring av ikt-materiell og lang leveringstid på materiell fra FLO til styrkeprodusentene. Det er også avdekket svakheter ved registreringen av prøve- og testmateriell. Riksrevisjonen har merket seg at departementet anser manglene innenfor materiellforvaltningen som særlig bekymringsfulle, og at arbeidet med å sikre tilfredsstillende og forsvarlig materiellforvaltning prioriteres meget høyt i departementet og i Forsvaret.

Riksrevisjonen har gjennom flere år pekt på brudd på anskaffelsesregelverket. Riksrevisjonen vil presisere viktigheten av at regelverket følges, slik at Forsvaret ivaretar intensjonen bl.a. om konkurranse og likebehandling, og at kravene til anskaffelsesprosessen er etterprøvbar gjennom dokumentasjon. Ved å følge regelverkets intensjoner og krav kan betydelige midler spares inn, og internkontroller forbedres og risikoen for misligheter reduseres.

Riksrevisjonen er kritisk til at det fortsatt er et betydelig antall feilutbetalinger av lønn i Forsvaret. Riksrevisjonen konstaterer brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser om lengden på overtidsarbeid. Det er fortsatt svakheter i internkontrollen ved at det ikke har vært foretatt kontroller på hva personalmedarbeidere har registrert av egne lønnsforhold. Dette kan medføre risiko for misligheter. Riksrevisjonen har merket seg at departementet ikke aksepterer brudd på arbeidsmiljøloven og øvrig regelverk eller bestemmelser.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at det ved utgangen av 2006 var et høyt antall forfalte fakturaer. Høyt antall forfalte fakturaer ble også påpekt i forbindelse med revisjonen av 2004-regnskapet. Det var en positiv utvikling i 2005, mens utviklingen i 2006 har gått motsatt vei. Konsekvensene av for sent betalte fakturaer kan være morarenter, inkassokrav og svekket omdømme. Riksrevisjonen har merket seg at nedleggelsen av 12 regnskapskasser per 31. desember 2005 kan ha bidratt til et økt antall forfalte fakturaer, og at fakturaflyt og rettidig betaling er blant de områder Forsvaret vil følge tett opp også i 2007.

Riksrevisjonen konstaterer at det er stor variasjon i bruk av prognoseverktøyet for økonomistyring og oppdragsrapportering i Felles integrert forvaltningssystem, sjekkliste for intern kontroll, fakturaflyt og avviksrapportering. Riksrevisjonen har merket seg at det fra 2007-budsjettet er obligatorisk for alle forsvarsgrener og staber å bruke SAP (økonomi- og regnskapssystemet) som verktøy i budsjettprosessen. Dette for å sikre en pålitelig og konsistent planlegging i hele organisasjonen.

Komiteen viser til at det er avgitt fire avsluttende revisjonsbrev for Forsvarsdepartementets underliggende virksomheter. Tre virksomheter har mottatt revisjonsbrev uten merknader, mens Forsvarets militære organisasjon også for 2006 kan registrere alvorlige revisjonsmerknader.

Komiteen har merket seg at det på tross av budsjettjusteringen høsten 2006, jf. St.prp. nr. 19 (2006-2007), er vesentlige mer-/mindreutgifter på over en tredel av utgiftspostene og vesentlige mer/mindreutgifter på to tredeler av inntektspostene. Ca. 2,5 mrd. kroner tilsvarende ca. 8 prosent av bevilgningen ble overført til 2007. Komiteen anser avviket mellom vedtatt budsjett og anvendte midler som betydelig og vil understreke viktigheten av en realistisk budsjettering. Komiteen ser alvorlig på at departementet fremhever kapasitetsproblemer internt i forsvarssektoren som en av forklaringene på at budsjettmidlene ikke er brukt. Dette er forhold departementet selv har styringen på. Komiteen forutsetter at det tas fatt i problemene og ber Riksrevisjonen følge utviklingen nøye.

Komiteen har merket seg at Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) har redusert lagrene for varer og materiell for 276 mill. kroner, for å dekke opp manglende finansiering av leveranseavtalene mellom FLO og forsvarsgrenene. Disposisjonen er foretatt basert på forsvarssjefens beslutning. Komiteen registrerer at departementet ikke ble informert om beslutningen og at departementet er enig med Riksrevisjonen at det ikke er anledning til å tære på lager for å finansiere drift.

Komiteen forutsetter at departementet tar tak i saken og sørger for at tilsvarende disposisjoner ikke gjentas.

Komiteen viser videre til at Forsvarets militære organisasjon i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 19 (2006-2007) blant annet fikk en tilleggsbevilgning på 360 mill. kroner til balansering av drivstoffbeholdningen i Forsvaret og at dokumentasjon for bestilling og leveranse ikke er fremlagt for Riksrevisjonen.

Komiteen har merket seg at statsråden i brev av 20. august 2007 til Riksrevisjonen hevder at

"det viste seg vanskelig å effektuere drivstoffkjøpet for hele beløpet, bl.a. fordi oppdraget kom sent på året. Forsvarets logistikkorganisasjon besluttet derfor å disponere deler av midlene til andre varige driftslagerbeholdninger, som ammunisjon og proviant, samt dekning av merutgifter for helt nødvendig vedlikehold av C-130 Hercules. Innkjøpene fordeler seg med 220 mill kroner til drivstoff, 79 mill kroner til ammunisjon, 4 mill kroner til proviant og 57 mill kroner til vedlikehold C-130."

Komiteen vil understreke regjeringens plikt til å følge budsjettet i tråd med Stortingets vedtak og finner det ikke akseptabelt at det foretas omdisponeringer som i stor grad avviker fra det formål omdisponeringsproposisjonen redegjør for.

Komiteen registrerer at det er anmerkninger til en rekke forhold under Forsvarets militære organisasjon. Det påpekes en ubalanse mellom oppdrag og tilgjengelig personell og ressurser både når det gjelder teknisk, merkantilt og sambandspersonell. Komiteen har merket seg at departementet deler denne vurderingen og forutsetter at det tas tak i forholdet. Spørsmålet om Forsvarets materiellforvaltning er et tilbakevendende tema. Ifølge Riksrevisjonens rapporter er de grenvise materiellregnskapene fortsatt ikke à jour, det er uavklarte beholdningsdifferanser og blant annet mangelfull regnskapsføring av ikt-materiell.

Komiteen noterer at departementet anser mang­lene innenfor materiellforvaltningen for særlig bekymringsfulle, og arbeidet med å sikre en tilfredsstillende og forsvarlig materiellforvaltning opplyses å være høyt prioritert. Komiteen forutsetter at Riksrevisjonen følger saken og rapporterer til Stortinget i forbindelse med Dokument nr. 1 for budsjettåret 2007.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at de fremkomne opplysninger om FLO kan tyde på at det dreier seg om en organisasjon som i større grad bør bli gjenstand for sterkere overordnet styring. Det bør derfor gjennomføres tiltak med sikte på bedre oppfølging og kontroll av FLO.

Komiteen viser til sine merknader til tidligere års statsregnskap og finner det kritikkverdig at det også for 2006 påvises alvorlige brudd på anskaffelsesregelverket. Komiteen forutsetter at det slås hardt ned på slike regelbrudd og ber om å bli holdt orientert om utviklingen.

Komiteen registrerer at det fortsatt rapporteres om feil ved utbetaling av lønn. Rutinesvikt, feilaktig og manglende registrering/dokumentasjon av reisegodtgjørelse, samt etterslep av godkjenning av opptjent lønn, er blant de forhold Riksrevisjonen viser til. Komiteen stiller seg kritisk og undrende til at man fortsatt - på tross av stor oppmerksomhet og opplysninger om iverksatte tiltak - registrerer en økning i feilutbetalingene i 2006. Komiteen forutsetter at sikring av gode rutiner for lønnsutbetaling gis høy prioritet.

Komiteen viser til at det har vært alvorlig svikt i rutinene også når det gjelder kontroll av reiseregninger i Forsvaret. Det har også fremkommet opplysninger som tyder på at det er blitt gjennomført tjenestereiser med formål som er Forsvaret irrelevant. Komiteen finner dette kritikkverdig og vil fremheve at det synes å være et sterkt behov for bedre kontroll med reisers formål og innhold, samt føringen av reiseutgifter. Det er betenkelig at interne kontrollmekanismer ikke har fungert godt nok.

Komiteen finner det videre kritikkverdig at det igjen skjer en økning i forfalte, ubetalte fakturaer. Komiteen forutsetter at det tas tak i forholdet og at antall fakturaer og omkostningene ved forsinket betaling i form av morarenter og inkassosalærer, fremgår av redegjørelsen i Dokument nr. 1 for budsjettåret 2007.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner det merkverdig at staten representert ved Forsvaret skal fremstå som en dårlig betaler og mener at dette må skyldes svikt i rutiner eller for dårlige rutiner, noe departementet må følge opp med sikte på å gjennomføre nødvendige forbedringer. Det kan ikke konkluderes annerledes enn at økonomistyringen i Forsvaret har et betydelig forbedringspotensiale.

Når det gjelder tidligere rapporterte forhold, konstaterer komiteen at forhold rundt sporbarhet og styringsdialog mellom Forsvarsdepartementet og Forsvarets militære organisasjon fortsatt følges opp. Likeledes at Riksrevisjonen følger opp forhold ved lønns- og administrasjonskostnader samt forsinkelse i avslutning av investeringsprosjekter.