2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, viser til Riksrevisjonens undersøkelse av Forsvarets forutsetninger for deltakelse i operasjoner i utlandet. Formålet med revisjonen har vært å vurdere om Forsvaret oppfyller Stortingets vedtak og forutsetninger knyttet til deltakelse i operasjoner i utlandet, og i hvilken grad Forsvarsdepartementet og Forsvaret gjennom sin styring legger til rette for at disse forutsetningene blir oppfylt.
Gjennom St.meld. nr. 38 (1999-2000), "Tilpasning av Forsvaret til deltakelse i internasjonale operasjoner", ble grunnlaget for norsk deltakelse i internasjonale operasjoner endret, slik at alle Forsvarets kapasiteter i prinsippet skal kunne anvendes både hjemme og ute. Omleggingen av Forsvaret i retning av et fleksibelt forsvar med styrker som skal håndtere hele spekteret av Forsvarets prioriterte oppgaver, alene eller sammen med andre, nasjonalt eller internasjonalt, er fulgt opp gjennom St.prp. nr. 42 (2003-2004), "Den videre modernisering av Forsvaret i perioden 2005-2008".
Komiteen viser til at Riksrevisjonens undersøkelse avdekker vesentlige mangler knyttet til tilgjengelighet på materiell både innen forsvarsgrenene og felleskapasiteter. Innen Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er det mangel på teknisk og merkantilt personell, noe som har følger for FLOs evne til å understøtte operasjoner i utlandet.
Riksrevisjonens undersøkelse avdekker også at det er flere forbedringspunkter knyttet til kravsetting og rapportering. Komiteen merker seg at Forsvarsdepartementet vil be Forsvaret utarbeide et nytt, overordnet dokument som stiller operative krav til Forsvarets enheter i forbindelse med den nye langtidsmeldingen for Forsvaret, og forutsetter at dette vil bidra til å rette opp de mangler som er påpekt med hensyn til styringssignaler, rapportering og oversikter over kapasiteter.
Komiteen viser til at omlegging av Forsvarets forutsetninger for å delta i internasjonale operasjoner har vært en integrert del av den omfattende omstilling Forsvaret har gjennomgått. Flere av de svakheter den foreliggende undersøkelse avdekker, bekrefter funn fra andre av Riksrevisjonens rapporter, bl.a. de siste års regnskapsrevisjoner og Dokument nr. 3:16 (2004-2005) Riksrevisjonens undersøkelse av materiellinvesteringsprosjekter i Forsvaret.
Komiteen legger vekt på at Forsvarsdepartementet tar Riksrevisjonens merknader på alvor og at departementet og Forsvaret selv har vært klar over de mangler og svakheter som er avdekket og har iverksatt tiltak med sikte på å rette opp disse. Komiteen legger til grunn at Forsvarsdepartementet har fokus på dette i kommende langtidsperiode og ber om å bli orientert om virkningen av de tiltakene som iverksettes på egnet måte.
Komiteen merker seg også at Forsvaret i den perioden undersøkelsen omfatter, har hatt evne til å levere de bidrag Norge har forpliktet seg til når det gjelder internasjonale operasjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å understreke viktigheten av at forsvarsministeren til enhver tid og uten opphold informerer Stortinget hvis det skulle fremkomme opplysninger som tilsier at standard på operativt mannskap, trening, personlig utstyr eller materiell ikke holder mål med hensyn til de krav som stilles i konkrete oppdrag ved deltakelse i operasjoner i utlandet. Disse medlemmer forutsetter at forsvarsministeren i en slik situasjon anmoder Stortinget om nødvendige tilleggsbevilgninger med sikte på å bøte på mangler, så oppdragene kan gjennomføres på en måte som minimerer risikoen for norske tap.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, når det gjelder operasjoner i utlandet, å bygge på det prinsipp at man hvis det er mangel på ønsket utstyr, øvelser og andre kostnadskrevende formål, fremmer forslag om tilleggsbevilgninger fremfor å unnskylde seg med mangel på ressurser eller penger."
Disse medlemmer har også merket seg Forsvarsdepartementets planlagte sammenslåing av presse- og informasjonsavdelingene til statsråd og forsvarssjef. En nedleggelse av dagens forsvarssjefs rene fagligmilitære informasjons- og pressetjeneste, vil, slik disse medlemmer oppfatter det, undergrave forsvarssjefens fremtidige mulighet for en uavhengig fagmilitær rådgivning. Disse medlemmer ser faren for at Forsvarsdepartementets fremtidige informasjons- og pressetjeneste kan få en sterkere politisk undertone - en utvikling som kan svekke de militærfaglige forutsetninger for de militære utenlandsoperasjoner.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen å utsette den planlagte sammenslåing av presse- og informasjonsavdeling til statsråd og forsvarssjef inntil saken er blitt behandlet i Stortinget."