Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Ragnhild Aarflot Kalland, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelse i brev datert 28. januar 2008 fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden i saken.
Komiteen viser til at det er stor aktivitet i norske farvann som krever en god sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Komiteen understreker betydningen av god sjøsikkerhet og oljevern for hele kysten.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Stortingets behandling i mai 2005 av St.meld. nr. 14 (2004-2005) På den sikre siden - sjøsikkerhet og oljevernberedskap, jf. Innst. S. nr. 178 (2004-2005). I denne behandlingen ble det gjort en samlet gjennomgang av forebyggende sjøsikkerhet og oljevernberedskap. Flertallet viser til at departementet i de årlige budsjettproposisjonene gir informasjon til Stortinget om den videre oppfølgingen av arbeidet knyttet til forebyggende sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Flertallet viser til at Kystverket har levert en statusrapport for oljevernmateriell i statlige depoter, med en anbefalt utskiftingsplan fram til 2010. Flertallet viser til at det for 2008 ble foreslått en økning på 25 mill. kroner, og som Stortingets sluttet seg til ved behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 13 (2007-2008).
Flertallet foreslår at saken legges ved protokollen.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser for øvrig til at det har vært et løft i midler til oljevernberedskap i inneværende periode i forhold til perioden 2001-2005.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre understreker at et rent hav er av avgjørende betydning for Norge, og mener det er viktig at sikkerhet mot forurensning er høyt prioritert. Disse medlemmer peker på at store deler av Norges befolkning lever og har sitt arbeid i tilknytting til det som produseres i havet og langs kysten.
Disse medlemmer understreker at Norge, med de til dels ekstreme værforhold som forekommer på høsten og i vintertiden, har en spesiell utfordring når noe går galt. Nedbrytingstiden ved forurensning er lengre i det kalde klimaet her nord, enn for land med varmere klima. I disse kalde områdene har Norge et rikt fugle- og dyreliv som er særdeles sårbart. Norge har derfor et spesielt ansvar for å sørge for at ulykker ikke skjer. Like viktig er det at når ulykker skjer, skal det settes inn store ressurser for å unngå at konsekvensene blir store.
Disse medlemmer peker på at med sikte på en oljevernberedskap for framtiden, vil det være nødvendig med en oppgradering av de ulike depotene langs kysten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til representantforslaget der det heter:
”I desember 2007 har Norge opplevd et alvorlig oljeutslipp i Nordsjøen. Fra Statfjord A er 4.000 kubikkmeter råolje pumpet ut i havet uten at overvåkningsinstrumenter, eller folkene som hadde ansvar for bøyelastningen, slo alarm. Skadevirkningene ser heldigvis ut til å kunne bli forholdsvis små. Det er tilfeldigheter, først og fremst vind og strøm, som gir et heldig resultat. Hendelsen er en alvorlig påminnelse om hvor nær katastrofen Norge og norskekysten kan være når ting går feil, og uhell rammer oljevirksomheten til havs.
I januar 2008 vil det være et år siden MS "Server" gikk på grunn ved Fedje i Hordaland. Skipet brakk i to. En omfattende oppryddingsaksjon måtte til i kystkommunene som fikk oljesøl fra havaristen i fjæresteinene. Oppryddingsaksjonen ser ut til å kunne koste mer enn 300 mill. kroner. Det gjenstår bl.a. fjerning av akterskipet på havaristen, og å gjennomføre en ekstern evaluering av aksjonen.
Begge disse hendelsene, med ca ett års mellomrom, minner om at oljevernberedskap er viktig for oljenasjonen Norge. Beredskapen må være best mulig, slik at ikke tilfeldigheter og/eller mangel på rutiner og utstyr kan gi manglende eller mangelfull aktivitet dersom en uønsket hendelse eller en ulykke først skjer."
Disse medlemmer har merket seg brev av hhv. 28. januar 2008 og 22. februar 2008 fra Fiskeri- og kystdepartementet ved statsråden som svar på spørsmål fra komiteen. Disse medlemmer mener svarene underbygger behovet for en ny samlet gjennomgåelse av norsk oljevernberedskap.
Disse medlemmer peker på svar i brevet av 22. februar 2008 vedrørende depoter langs kysten, og der det heter:
"Jeg kan også opplyse at en del eksisterende oljevernutstyr ble skiftet ut i forbindelse med Serveraksjonen våren 2007. Fiskeri- og kystdepartementet har derfor bedt Kystverket om å anslå den samlede virkningen av de siste års utvikling etter 2006 og gi et ajourført anslag for eksisterende behov for perioden frem til og med 2010, med kostnadsanslag, i løpet av våren 2008."
Disse medlemmer viser videre til at fra svarbrevet datert 22. februar 2008 fremgår for øvrig at det er et etterslep i oppgradering av oljevernutstyr til anbefalt nivå i depoter, om bord på Kystverkets egne fartøy og om bord på kystvaktsfartøy på ca. 200 mill. kroner, og at statsrådens plan for inndekking av dette manglende beløpet er avhengig av "budsjettsituasjonen i de enkelte år i denne perioden"; altså 2006-2010.
Disse medlemmer mener det er bekymringsfullt at det mangler plan med forpliktende finansiering for å dekke manglende moderne oljevernutstyr.
Disse medlemmer viser videre til departementets brev av 22. februar 2008 om gjeldende oljevernberedskap der det bl.a. heter:
"Som jeg nevnte i mitt brev av 28. januar 2008 til Stortingets transport- og kommunikasjonskomité har Fiskeri- og kystdepartementet fra 2007, med bakgrunn i begrensningene i dagens oljevernteknologi, satt i gang et samarbeid med andre departementer for å etablere en mer helhetlig oversikt over sjøtransport og oljevernberedskap i nordlige havområder. Fiskeri- og kystdepartementet er også i en dialog med oljeselskapene om deres FoU-prosjekter knyttet til oljevernberedskap i nordlige havområder."
Disse medlemmer peker på at det rett nok er mindre enn tre år siden Stortinget behandlet St.meld. nr. 14 (2004-2005) På den sikre siden – sjøsikkerhet og oljevernberedskap. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets forslag og merknader i Innst. S. nr. 178 (2004-2005).
Disse medlemmer viser til at det like fullt på mindre enn ett år har funnet sted to svært alvorlige hendelser; en ved kysten og en til havs knytt til oljevirksomheten i norsk farvann. Disse medlemmer mener begge hendelsene har vist at det er behov for en ny vurdering av eksisterende beredskap og behov for vurdering av forsterket beredskap. Når det gjelder opprydding etter oljesøl fra MS "Server"s forlis, viser disse medlemmer til skriftlige spørsmål fra stortingsrepresentant Arne Sortevik om dette; jf. spørsmål nr. 73, 111, 162 og 328 fra (2007-2008). Disse medlemmer viser spesielt til svar på spørsmål nr. 111 (2007-2008) der det heter:
"Svar:
Jeg anser evalueringer som et svært viktig tiltak for å generere økt kunnskap, og for å gi innspill til mulige forbedringer av hendelseshåndtering i forbindelse med beredskap mot akutt forurensning.
Mitt svar på spørsmål nr. 73 (2007-2008) var basert på opplysninger innhentet fra Kystverket i sakens anledning. Kystverket har i etterkant korrigert sine opplysninger. På grunn av dette ga jeg derfor opplysninger i mitt svar på spørsmål nr. 73 (2007-2008) som det ikke fullt ut er dekning for.
Oppdraget som er gitt firmaet Nor PR AS er å utarbeide samlede oversikter for å få en helhetlig tilbakemelding fra alle som direkte eller indirekte var involvert i aksjonen etter Server-forliset. Rapporten skal danne grunnlag for læring og vurdering av forbedringsmuligheter både internt i Kystverket, hos IUAene som deltok i aksjonen, i forhold til oppdragsgivere og sentrale samarbeidspartnere. Rapporten skal også ha en pedagogisk og inspirerende funksjon for alle som jobber på dette feltet.
Som del av oppdraget inngår å gjennomføre intervjuer med sentralt involverte i aksjonen, eksempelvis IUAer, enkeltkommuner og ulike ledd i aksjonsorganisasjonen, forsikringsselskap osv. I tillegg er oppdraget å gjennomgå handlingsmønster under ulike faser av aksjonen.
Rapporten skal benyttes til informasjon og i forbindelse med undervisning.
Jeg anser at rapporten vil være et nyttig læringsverktøy for Kystverket. Rapporten vil imidlertid ikke ha karakter av en ekstern evaluering.
Jeg vil sørge for at det iverksettes en evaluering etter Server-aksjonen i tråd med det svaret jeg ga på spørsmål nr. 73. Jeg har hele tiden forutsatt at det i den forbindelse skal benyttes en uavhengig, ekstern konsulent, og at evalueringen også skal omfatte den samlede håndteringen av den oppståtte situasjonen, aksjonsledelsen, den påfølgende strandrensningen og spørsmål knyttet til økonomisk rolleblanding og habilitet."
Disse medlemmer mener på denne bakgrunn at det er nødvendig og riktig med en ny handlingsplan for oljevernberedskap. Nettopp de to omtalte hendelsene, og de erfaringer som kan trekkes av hvordan disse ble håndtert og den risikoen disse to hendelsene avspeiler, gir både begrunnelse og erfaringsmateriale for ny gjennomgåelse av landets oljevernberedskap for å sikre at varsling, organisering, tilgjengelig utstyr og gjennomføring av aksjoner ved uhell/ulykker er best mulig.
Disse medlemmer har merket seg at Kystverkets interne evalueringsrapport etter "Server"-forliset er fremlagt 28. februar 2008, og at etaten selv peker på store mangler ved oljevernet. Disse medlemmer har registrert at etaten tar selvkritikk og at det pekes på svakheter i oljevernberedskapen.
Disse medlemmer fremmer følgende
"Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2008 legge frem for Stortinget en handlingsplan for forsterket oljevernberedskap. Stortinget legger til grunn at planen inneholder avklart og forpliktende finansiering for oppgradering av oljevernutstyr og fartøy."