DEL II: Klimahandlingsplaner
- Sektorvise klimahandlingsplaner
- Landtransport, luftfart og mobile kilder
- Skipsfart
- Fiskerisektoren
- Petroleumssektoren
- Energisektoren
- Avfallssektoren
- Landbrukssektoren
- Industrisektoren
- Kommunalt klimaarbeid
- Klimatiltak i driften av statlig sektor
Regjeringen foreslår i meldingen sektorvise klimahandlingsplaner og sektorvise mål for de sentrale utslippssektorene i Norge. Formålet er å identifisere de virkemidler som gir kostnadseffektive utslippsreduksjoner for den enkelte sektor, og som med dagens virkemiddelbruk ikke blir gjennomført.
Målene knyttet til sektorene er basert på anslag, og vil måtte revurderes dersom endringer i framtidige prognoser, kostnader, teknologiutvikling eller andre vesentlige endrede forutsetninger tilsier det. Innen hver sektor er det i meldingen presentert en oversikt over det som antas å være det tekniske potensialet for utslippsreduksjoner, samt tiltak som Regjeringen vil igangsette arbeid med.
Statens forurensningstilsyn har utredet en rekke enkelttiltak som kan bidra til å redusere utslippene av klimagasser fram mot 2020, og som er nærmere presentert i meldingen. En viktig premiss for analysen er at det i hovedsak er tekniske tiltak som er vurdert. Tiltak som medfører større samfunnsmessige endringer, endret produksjonsnivå eller atferdsendringer er i liten grad inkludert. Regjeringen vil spesielt vurdere tiltak som er kostnadseffektive i lys av en forventet stigende karbonpris over investeringenes levetid, og som ikke nødvendigvis utløses av dagens virkemiddelbruk. Tiltak som bidrar til teknologiutvikling vil bli særlig vurdert. Særskilte tiltak kan også bli vurdert for å mobilisere befolkningen til tidligere omstilling til forbruksmønstre som gir lave utslipp, enn det som en forventet stigende karbonpris vil utløse alene.
Regjeringens mål er at eksisterende og nye virkemidler i petroleums- og energisektoren vil utløse en reduksjon i klimagassutslippene med mellom tre og fem millioner tonn CO2-ekvivalenter i denne sektoren i forhold til den referansebanen som legges til grunn i Statens forurensningstilsyns tiltaksanalyse.
Regjeringen vil arbeide for en fortsatt økning i ressursutnyttelsen på norsk kontinentalsokkel, blant annet gjennom økt utvinningsgrad, tilleggsutbygginger og nye prosjekter. Regjeringen vil fortsette arbeidet for elektrifisering av norsk sokkel, gjennom teknologiutvikling og bruk av generelle virkemidler.
Statens forurensningstilsyn har i sin tiltaksanalyse anslått det tekniske potensialet for utslippsreduksjoner i landtransport- og luftfartssektoren i 2020 til 4,4 millioner tonn CO2-ekvivalenter. CO2-avgiftene, kjøretøyavgifter, tilskudd til kollektivtransport og gang- og sykkelveger og arealpolitikk er de viktigste eksisterende virkemidlene i landtransport- og luftfartssektoren. Regjeringen legger til grunn at disse virkemidlene vil utløse deler av dette potensialet.
Regjeringens mål er at eksisterende og nye virkemidler i transportsektoren vil utløse en reduksjon i klimagassutslippene med mellom 2,5 og 4 millioner tonn CO2-ekvivalenter i denne sektoren i forhold til den referansebanen som legges til grunn i Statens forurensningstilsyns tiltaksanalyse.
Statens forurensningstilsyn har i sin tiltaksanalyse anslått det tekniske potensialet for utslippsreduksjoner i industrisektoren i 2020 til 5,8 millioner tonn CO2-ekvivalenter.
Kvotesystemet og frivillige avtaler til 2007 er de viktigste eksisterende virkemidlene i industrisektoren. I tillegg gjelder forurensningsloven. Regjeringen legger til grunn at disse virkemidlene vil utløse deler av dette potensialet.
Regjeringens mål er at eksisterende og nye virkemidler i industrien vil utløse en reduksjon i klimagassutslippene med to til fire millioner tonn CO2-ekvivalenter i denne sektoren i forhold til den referansebanen som legges til grunn i Statens forurensningstilsyns tiltaksanalyse.
Statens forurensningstilsyn har i sin tiltaksanalyse anslått det tekniske potensialet for utslippsreduksjoner i landbrukssektoren i 2020 til 1,1 millioner tonn CO2-ekvivalenter, og i fiskerisektoren er potensialet for utslippsreduksjoner i 2020 anslått til 50 000 tonn CO2-ekvivalenter.
Regjeringen legger for landbrukssektoren til grunn at eksisterende virkemidler som for eksempel krav om gjødselplanlegging og reguleringer av spredning og lagring av husdyrgjødsel, vil utløse deler av potensialet anslått der, og at eksisterende virkemidler i fiskerisektoren hhv. vil utløse deler av potensialet der.
Statens forurensningstilsyn har i sin tiltaksanalyse videre anslått det tekniske potensialet for utslippsreduksjoner i avfallssektoren i 2020 til 0,4 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Krav til avfallsbehandling, sluttbehandlingsavgift og produsentansvarsordninger er de viktigste eksisterende virkemidlene i avfallssektoren, og Regjeringen legger til grunn at disse virkemidlene vil utløse deler av dette potensialet.
Regjeringens mål er at eksisterende og nye virkemidler i primærnæringene og avfallssektoren vil utløse en reduksjon i klimagassutslippene med 1-1,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter i denne sektoren i forhold til den referansebanen som legges til grunn i Statens forurensningstilsyns tiltaksanalyse.
Klimagassutslippene fra denne sektoren utgjorde 12,8 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2005, som tilsvarer om lag 24 prosent av de samlede utslippene dette året.
Det forventes fortsatt sterk vekst i CO2-utslippene fra landtransport og luftfart dersom ikke nye tiltak iverksettes. Fra 2005 til 2010 er det ventet en vekst på om lag 15 prosent, og i perioden 2005 til 2020 er det forventet en vekst på nær 40 prosent. I 2020 er det anslått at utslippene fra landtransport og luftfart vil utgjøre om lag 28 prosent av de samlede utslippene dersom ikke nye tiltak iverksettes.
Økt bruk av biodrivstoff til erstatning for fossilt drivstoff vil bidra til å redusere klimagassutslippene (fossilt CO2) fra vegtrafikken. Biodrivstoff regnes for å være klimagassnøytralt etter Kyotoprotokollen. Regjeringen vil sende på høring forslag til forskriftsendringer som stiller krav om at minimum to volumprosent av årlig omsatt volum drivstoff til vegtrafikk skal bestå av biodrivstoff fra og med 2008, stigende til fem volumprosent fra og med 2009.
Regjeringen vil med et omsetningskrav stimulere til økt bruk av biodrivstoff. Opptrappingen over tid er foreslått for å ta hensyn til at det vil ta tid blant annet å gjennomføre nødvendige endringer på raffineriene, avklare innkjøp og distribusjon av biodrivstoffet, få på plass nye tanker på distribusjonsanleggene og klargjøre tanker og anlegg på bensinstasjonene. Regjeringen vurderer at et omsetningskrav er et mer kostnadseffektivt virkemiddel for å sikre en bestemt andel omsatt biodrivstoff enn for eksempel et innblandingskrav eller pumpekrav. Regjeringen vil arbeide videre med en nasjonal målsetting om ca. 7 volumprosent biodrivstoff fra 2010.
Norske myndigheter vil arbeide aktivt sammen med EU overfor bil- og oljebransjen for å få hevet terskelen for lavinnblanding av biodrivstoff.
Regjeringen vil vurdere mulighetene for samarbeidsavtaler med deler av transportbransjen - med tanke på å utløse potensialet for bruk av høyinnblandet biodiesel i dagens kjøretøypark, spesielt tyngre kjøretøy. Særlig større flåteeiere, med profesjonelle vedlikeholdsrutiner og faglig ekspertise, vil kunne være interessante samarbeidspartnere - for eksempel drosjer, langtransportører og varebiler.
Regjeringen vil samarbeide med blant annet EU, internasjonale organer og drivstoffbransjen for å få på plass ordninger for å fremme bærekraftig produksjon og import av biodrivstoff. Dette bør baseres på bærekraftskriterier og livsløpsanalyser av ulike virkninger av de ulike biodrivstoffene.
Regjeringen vil evaluere strategien for økt bruk av biodrivstoff senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2009.
Regjeringen vil i samarbeid med aktørene ta initiativ til en strategi for økt FoU på annengenerasjons biodrivstoff, herunder vurdere støtteordninger til demonstrasjonsanlegg. Regjeringen vil vurdere om omsetningskravet også bør utvides til å omfatte andre typer fossile brensler som marin gassolje, anleggsdiesel og fyringsolje.
Omleggingen av engangsavgiften på kjøretøy vil ha effekt innenfor Kyoto-perioden og vil øke over tid med utskifting av bilparken. Det er energikrevende å produsere en bil, og det er ikke ubetinget et effektivt miljøtiltak å stimulere til en raskere utskifting av bilparken i et globalt klimaregnskap.
Nye biler bør være mest mulig utslippseffektive, og Regjeringen ønsker å gjøre det enklere for forbrukeren å orientere seg om hvilke biler som er miljøvennlige. Regjeringen vil være en pådriver i det europeiske arbeidet med krav til kjøretøy for å redusere klimagassutslipp fra bilparken, herunder arbeide for at nye biler som selges etter 2015 skal kunne bruke betydelige andeler klimanøytrale eller utslippsfrie drivstoff.
Regjeringen ønsker å styrke arbeidet for miljøvennlig transport, og vil utrede spørsmålet om å opprette et eget organ, Transnova. Dette organet vil ha oppgaver innen informasjon og opplæring og mulighet for å gi direkte finansiell støtte til effektive og hensiktsmessige prosjekter, som ikke blir realisert på grunn av mangel på kapital eller strukturelle barrierer.
For å stimulere utviklingen av miljøvennlige kjøretøy foreslår Regjeringen å sette krav til maksimalt CO2-utslipp i retningslinjene for statlige anskaffelser på maksimum 120-140 g/km i 2008. Utslippskravet vil bli skjerpet over tid. Regjeringen vil også vurdere om kommunale og statlige kjøretøy skal gå på CO2-fritt eller CO2-nøytralt drivstoff innen 2020.
Regjeringen mener en sterkere differensiering i samferdselspolitikken mellom byer og landområder er nødvendig. I byer må forholdene legges bedre til rette for at folk kan reise kollektivt, gå eller sykle. Dette må kombineres med restriktive tiltak overfor privatbilbruken, som parkeringspolitikk og vegprising. Regjeringen vil vurdere å gi økt prioritet til vegtiltak som gir positive klimaeffekter.
Regjeringen legger vekt på å utvikle et effektivt og forutsigbart transportsystem som skal bidra til å redusere miljøbelastningene.
Regjeringen vil videre styrke belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk eller tilsvarende ordning, og prioritere byområder som ønsker å utprøve vegprising, differensierte bompengesatser eller andre trafikkregulerende tiltak
Regjeringen ønsker å åpne for bruk av bompenger og annen trafikantbetaling til drift av kollektivtransport for å få et bedre kollektivtilbud i byområdene. Regjeringen vil videreføre arbeidet for bedre framkommelighet for kollektivtransport og syklister i byene.
Regjeringen viser til at det foreløpig ikke er registrert lokal vilje til å ta i bruk gjeldende lovverk for vegprising. Regjeringen vil arbeide med tiltak som kan gjøre vegprising til et mer aktuelt tiltak i de områder som har spesielle kø- og miljøutfordringer, og en sterkere målretting av virkemidlene innenfor belønningsordningen for kollektivtrafikk vil bl.a. bli vurdert i den evalueringen som pågår.
Regjeringen ønsker at Norge skal delta i et eventuelt europeisk kvotemarked for luftfart. Det vises til at EU-kommisjonen har lagt fram et forslag til endringer i kvotedirektivet, slik at CO2-utslippene fra luftfartssektoren blir inkludert i EUs kvotesystem. Forslaget innebærer at alle flygninger internt i EU/EØS-området blir kvotepliktige fra 2011, mens systemet fra 2012 utvides til også å omfatte alle flyginger til og fra EU. I henhold til dette forslaget vil flyselskapene måtte ha klimakvoter tilsvarende sine utslipp av CO2. Denne utvidelsen av EUs kvotesystem vil også gjøre norske flyginger kvotepliktige.
Regjeringen vil arbeide for en beskatning av internasjonal luftfart, og for at inntektene fra en slik skatt skal bidra til finansieringen av FN.
Regjeringen vil arbeide for at internasjonal skipsfart inkluderes i framtidige klimaavtaler.
Klimagassutslipp fra innenriks skipsfart utgjorde i 2005 2,6 millioner tonn CO2-ekvivalenter, som er ca. fem prosent av de totale norske klimagassutslippene. Skipsfarten har hatt en årlig prosentvis økning i klimagassutslipp siden 1990 - med 0,9 prosent. Det forventes årlig vekst i utslippene i Kyoto-perioden, og videre økning også fram mot 2020. Utslippsveksten er knyttet til økt salg av drivstoff på grunn av økt aktivitetsnivå.
Regjeringen la i 2007 fram en nasjonal maritim strategi med tanke på å utvikle en av verdens mest innovative, miljøvennlige og verdiskapende maritime næringer. Tiltak for en mer miljøvennlig skipsfart er en del av denne strategien.
CO2-avgiften er i dag det viktigste klimavirkemiddelet i sjøfart. Avgiften er ilagt bruk av mineralolje, men gass i blant annet fergedrift er ikke omfattet. Fra 2006 ble innenriks sjøfart ilagt full CO2-avgift.
Regjeringen vil videreføre Norges pådriverrolle i IMO for at utslippene fra internasjonal skipsfart kartlegges, og for at det i løpet av få år vedtas et forpliktende regime for reduksjon av klimagassutslipp fra alle skip uavhengig av flaggstat.
Det vises i meldingen til at gassdrift kan tilrettelegges ombord både i motorer for ren gassdrift (bare én type drivstoff), motorer for dual-fuel (tilrettelagt for to alternative typer drivstoff, gass eller diesel) og etter hvert brenselceller, som også kan gå på naturgass. En kan også ha anlegg med rene gassmotorer sammen med dieselmotorer og brenselceller sammen med dampturbiner og gassmotorer. Regjeringen vil bidra til å styrke distribusjonen av naturgass, blant annet for å legge til rette for innføring av gassferger.
Regjeringen vil vurdere å utarbeide en tiltaksanalyse for å kartlegge kostnadene og potensialet for reduksjon av CO2-utslippene fra skipsfarten, og utrede mulighetene for alternative energibærere. Regjeringen vil også vurdere å stimulere og legge til rette for en mer energieffektiv drift og teknologiforbedringer i skipsfartssektoren.
Innenfor fiskeri- og havbrukssektoren er det i all hovedsak fiskeflåten som bidrar til norske klimagassutslipp. Av de samlede utslipp i 2005 på 54 millioner tonn CO2-ekvivalenter var fiskeflåtens andel 1,3 millioner tonn (2,5 prosent). Fiskeflåtens klimagassutslipp består nesten utelukkende av CO2 .
Fiskeflåten er unntatt fra grunn- og CO2-avgift på mineralolje (diesel eller solar), og det er etablert en egen refusjonsordning som administreres av Garantikassen for fiskere.
Det mest effektive tiltaket for reduksjon av utslippene ser ut til å være overgang til gass som energibærer. Infrastrukturen for lagring og tilgang til gass langs kysten er imidlertid ikke utbygd. Regjeringen vil vurdere å stimulere og legge til rette for mer energieffektiv drift og teknologiforbedringer i fiskeflåten, og utrede muligheten for overgang til andre energibærere i fiskeflåten. Overgang til en mer energieffektiv drift vil kunne gi raske resultater, og vil således kunne få effekt innenfor Kyoto-perioden.
Det er i forbindelse med innføringen av en avgift på NOx-utslipp vedtatt at det skal etableres et eget NOx-reduksjonstilskudd for fiskeflåten, hvor det kan gis inntil 100 prosent støtte til kostnadseffektive NOx-reduserende tiltak.
Dersom dagens refusjonsordning for CO2-avgift og grunnavgift fjernes, vil det gi fiskeflåten et større økonomisk incentiv til energieffektiv drift, ettersom en miljøkostnad ved klimagassutslipp vil internaliseres i den enkelte virksomhet. Dette kan ha virkning på det enkelte fartøys driftsmønster og kan redusere den totale driftstiden i fiskeflåten, som følge av at flere fartøyer velger å ikke delta i marginale fiskerier. Bakgrunnen for at fiskeflåten ble unntatt fra avgiften i utgangspunktet var flåtens vanskelige økonomiske situasjon. Konsekvenser av å fjerne ordningen må derfor utredes nærmere før dette eventuelt gjennomføres.
Petroleumssektoren står for 29 prosent av de nasjonale CO2-utslippene. Cirka 90 prosent av de totale CO2-utslippene fra petroleumsvirksomheten er relatert til kraftproduksjon, og om lag 10 prosent er knyttet til fakling. Utslippene fra sektoren har økt med i underkant av 80 prosent i perioden 1990-2005. Imidlertid er CO2-utslippene per produsert oljeekvivalent redusert med ca. 21 prosent i samme periode.
Petroleumsvirksomheten er omfattet av flere sektorovergripende virkemidler som CO2-avgift, NOx-avgift og faklingsforbud. Fra 2008 vil sektoren også omfattes av klimakvoteloven. Dagens CO2-avgift tilsvarer 300 kroner per tonn for diesel og 342 kroner per tonn for utslipp av gass.
Fra 2008 vil petroleumssektoren inkluderes i CO2-kvotehandelssystemet og installasjonene vil måtte kjøpe alle kvoter på markedet. CO2-avgiften vil opprettholdes, men nivået vil justeres slik at den totale CO2-kostnaden opprettholdes på tilnærmet dagens nivå.
Regjeringen vil intensivere arbeidet med utslippsfri kraft, herunder forskning på offshore vind. Med bakgrunn i tekniske, økonomiske og forsyningsmessige forhold skal kraft fra land/utslippsfri kraft til offshore eller landanlegg vurderes ved nye utbygginger og større utviklingsprosjekter.
Spørsmålet om tilknytning av petroleumsanlegg på sokkelen til kraftforsyningen fra land må vurderes opp mot utviklingen i kraftforsyningen både nasjonalt og i de enkelte regioner hvor ilandføring planlegges.
Utviklingen i Midt-Norge og Hordaland viser utfordringene knyttet til en rask forbruksvekst knyttet til utviklingen av prosessindustrien og petroleumsvirksomheten med stort kraftbehov. Uten omfattende nye utbygginger av større produksjonsenheter og overføringsnett vil en økende elektrifisering av sokkelen bidra til å svekke forsyningssikkerheten for strøm innenlands, og øke risikoen for regionale forsyningsproblemer og egne prisområder. Det vil være krevende å få på plass omfattende ny produksjons- eller overføringskapasitet.
Utbygging av overføringsnettet synes i begrenset grad å ville bidra til å hindre en økt sårbarhet i slike områder. Utviklingen i den nasjonale kraftbalansen innebærer også at det er begrenset tilgang på overskuddsområder for kraft. Over tid må ny overføringskapasitet framføres over stadig lengre avstander, og store nettprosjekter vil ofte være omstridte.
En økende regional elektrisitetsetterspørsel fra petroleumssektoren gjennom en ytterligere bruk av el fra land til forsyning av sokkelen, vil kunne utløse behov for utbygging av ny stor produksjonskapasitet. Fleksibiliteten i petroleumssektoren må antas å være begrenset, og kraftproduksjon for denne sektoren må derfor i stor grad baseres på forutsigbar og stabil produksjon. På lengre sikt vil offshore vindkraft kunne bidra til å dekke deler av det framtidige behovet til petroleumssektoren.
Norge er per i dag nettoimportør av kraft i normalår. Siden det i utgangspunktet ikke er noe innenlands kraftoverskudd å hente til forsyning av sokkelen, må kraften skaffes til veie enten ved økt import eller ny innenlands kraftutbygging.
Kostnadene er betydelig større for eksisterende installasjoner enn for nye utbygginger. Kostnadene ved å velge kraft fra land på nye prosjekter er vesentlig lavere enn å ettermontere slike kraftsystemer på eksisterende innretninger. Høye tiltakskostnader for å gjennomføre prosjekter med kraft fra land tilsier at utbygginger med lang levetid bør prioriteres.
Regjeringen legger opp til en sterk økning i satsingen på elektrisitetsproduksjon fra fornybare energikilder. Dette vil kunne gi en betydelig økning i utbygging av vannkraft fra mindre vannkraftanlegg og utbygging av vindkraftanlegg i årene framover.
Det arbeides med planer for bruk av naturgass i kraftverk av flere energibedrifter, og det er til nå gitt energikonsesjon for gasskraftverk på Kårstø, Kollsnes, Skogn, Tjeldbergodden, Mongstad og Melkøya. For anlegget på Mongstad har staten og Statoil inngått en gjennomføringsavtale om å etablere verdens største CO2-håndteringsanlegg.
I 2005 utgjorde klimagassutslipp fra energisektoren 2,7 millioner tonn CO2-ekvivalenter eller fem prosent av Norges samlede utslipp på 55 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Klimagassutslippene fra energiproduksjon vil øke i perioden fram til det blir etablert CO2-fangst på Kårstø og Mongstad.
Det er innført en rekke virkemidler som er rettet mot å redusere eksisterende klimagassutslipp fra energisektoren eller satsing på en fortsatt miljøvennlig energiproduksjon og energibruk. Klimakvotesystemet er ett av de viktigste virkemidlene for at Norge skal overholde utslippsforpliktelsene under Kyotoprotokollen. Fyringsolje er ilagt CO2-avgift.
Regjeringen vil arbeide for en miljøvennlig stasjonær energiforsyning, som vil bli fulgt opp i behandling av konsesjoner og utslippstillatelser for anlegg for energiproduksjon. Videre vil Regjeringen arbeide for energiomlegging ved å fremme miljøvennlige energiløsninger, som også vil bidra til forsyningssikkerheten i det norske energisystemet. Norge skal være en miljøvennlig energinasjon - og være ledende innenfor utvikling av miljøvennlig energi. Satsing på energieffektivisering, fornybar varme og fornybar elektrisitet er sentralt.
Regjeringen har fastsatt et samlet mål på 30 TWh økt fornybar energiproduksjon og energieffektivisering i 2016 i forhold til 2001, og det er lagt opp til en sterk økning i de økonomiske rammene til tiltak for å realisere dette.
Grunnfond for fornybar energi og energieffektivisering er opprettet, og det ble satt inn 10 milliarder kroner i fondet fra 1. januar 2007. Regjeringen vil foreslå å skyte inn ytterligere 10 milliarder kroner i 2009. Avkastningen fra grunnfondet blir om lag 440 mill. kroner fra 2008 og om lag 880 mill. kroner fra 2010. Avkastningen fra grunnfondet vil komme i tillegg til påslaget på nettleien, som finansierer Enovas virksomhet i dag.
Satsing på fjernvarme basert på fornybare brensler er et viktig ledd i arbeidet med en miljøvennlig energiomlegging. Regjeringen legger opp til en egen satsing på utbygging av infrastruktur for varme, som vil skje gjennom Enova, og som har fått i oppdrag å utforme og etablere et nytt program for støtte til utbygging av infrastruktur for fjernvarme. Regjeringen vil etablere et demonstrasjonsprogram for utvikling og introduksjon av nye fornybare energiteknologier offshore.
Regjeringen vil etablere en støtteordning til konvertering av oljekjeler til fornybar varme i regi av Enova. Man vil vurdere forbud mot å erstatte gamle oljekjeler med ny i bestående bygg, og det arbeides med å sikre at det ikke legges om fra olje til strøm ved utskifting av oljekjel i bestående bygg.
Regjeringen vil med hjemmel i plan- og bygningsloven innføre forbud mot installering av oljekjel i nye bygninger. Loven skal etter planen tre i kraft 1. januar 2009. Det åpnes for nødvendige unntaksbestemmelser, blant annet for å sikre energiforsyningen til viktige institusjoner.
Regjeringen ønsker å sikre målrettet og koordinert virkemiddelbruk for økt utbygging av bioenergi med inntil 14 TWh innen 2020.
Regjeringen ønsker at Norge innenfor våre internasjonale klimaforpliktelser skal ta en større del av naturgassen som utvinnes på norsk sokkel i bruk til industri-, energi- og transportformål. Regjeringen vil bidra til utviklingen av infrastruktur for naturgass. Man vil øke kapasiteten for LNG-mottaksanlegg, og gjennom Enova bidra til en konvertering fra tyngre brensel til naturgass i industri, skipsfart og transport. Det pågår utredninger av mulighetene for et gassrør fra Kårstø til Østlandet (Grenland), Vest-Sverige og Danmark.
Regjeringen vil løpende vurdere de muligheter som ligger i eventuelle nye forslag til politiske og juridiske instrumenter innen EØS-rammen.
Det vises i meldingen til at det er avdekket teknologiske og økonomiske utfordringer som må møtes for å kunne realisere målene for fangst og lagring av CO2 i Norge. Det er et stort behov for teknologiutvikling og -demonstrasjon. Gassnova og Norges forskningsråd disponerer betydelige midler til forskning, utvikling og demonstrasjon av miljøvennlige gasskraftteknologier gjennom CLIMIT-programmet.
Regjeringen foreslår å øke kapitalen i gassteknologifondet. En sentral forutsetning for å lykkes er at industrien kommer opp med gode prosjekter. Gjennom samarbeid mellom myndigheter og industri vil aktivitetsomfanget kunne komme opp i flere hundre mill. kroner i året, som er betydelig i internasjonal målestokk og en oppfordring til industriell satsing i Norge.
Det er i meldingen gitt en omtale av Energiverket på Mongstad og avtalen mellom staten og Statoil om CO2-håndtering.
Det overordnete målet med avfallspolitikken er å øke utnyttelsen av avfallet som en ressurs, samtidig som utslipp av klimagasser og miljøgifter fra avfallet minimeres.
Regjeringen vil innføre forbud mot deponering av nedbrytbart avfall, dette er det tiltaket som vil ha størst effekt på utslippene fra avfallssektoren. Fram mot 2040 forventes det at utslippene vil reduseres til om lag en tredjedel av dagens nivå. Årsaken til at utslipp ikke reduseres raskere er at avfall som allerede i dag er deponert, vil avgi metan i flere tiår framover.
Det er beregnet at tiltak knyttet til forbedret uttak av metangass og økt omdanning av metangass til CO2 gjennom biofilter, kan gi en vesentlig utslippsreduksjon fram mot 2020. Alle deponier som skal drive videre etter 2009, skal i løpet av 2007 få nye tillatelser fra miljøvernmyndighetene - etter kravene i deponiforskriften som ble innført i 2002. Regjeringen vil at uttaket av metangass fra eksisterende deponi økes.
Det vil bli innført nasjonal forskrift om obligatoriske avfallsplaner i byggesaker. Kravet er minimum 60 prosent kildesortering av bygg- og anleggsavfallet. I tillegg er det satt krav om at det innføres miljøsaneringsbeskrivelse for alle rivnings- og rehabiliteringstiltak over 100 kvadratmeter.
Regjeringen vil vurdere tiltak for økt energiutnyttelse av organisk avfall, herunder produksjon av biogass, el, biodrivstoff, og utbygging av tilhørende infrastruktur for industrivarme/fjernvarme til bolig.
Landbrukets samlede utslipp av CO2 utgjør en liten del av Norges totale CO2-utslipp. Enkelte jordbruksaktiviteter er imidlertid opphav til direkte utslipp av klimagassene metan (CH4) og lystgass (N2O), henholdsvis 48 prosent og 46 prosent av Norges totale utslipp av disse gassene. Til sammen utgjorde disse utslippene fra jordbruket i 2005 om lag ni prosent av Norges totale klimagassutslipp.
Skogbruk og endret arealbruk bidrar positivt i klimasammenheng. Det norske klimagassregnskapet viser at det bindes store mengder karbon i skog i dag, samtidig som det er lagret store mengder karbon i biomasse og jordsmonn. Regjeringen vil tilrettelegge for økt skogplanting og aktiv skogkultur for økt skogproduksjon, med basis i eksisterende virkemidler, og slik at det prioriteres tiltak som har positiv effekt både for å motvirke klimaendringer og for bevaring av biologisk mangfold og andre miljøverdier.
Landbruket, først og fremst skogbruket, har også en helt sentral rolle som leverandør av råstoff til CO2-nøytral energi, konstruksjonsvirke og andre treprodukter. Dette bidrar til å substituere fossile brensler med mer miljøvennlige alternativer eller gir varig karbonbinding.
Statens forurensningstilsyns klimagassregnskap viser at skogen i Norge årlig tar opp omlag 25-30 millioner tonn CO2. Dette tilsvarer ca. 50 prosent av de totale norske utslippene av klimagasser.
I henhold til Klimakonvensjonen skal Norge rapportere opptak og utslipp av klimagasser fra skogskjøtsel i det samlede klimagassregnskapet. Kyotoprotokollen åpner for at industrilandene på frivillig grunnlag kan inkludere netto binding eller utslipp som følge av skogskjøtsel på eksisterende arealer. Det er satt en øvre grense for hvor mye dette kan bidra til å oppfylle Norges forpliktelser (tilsvarer 1,5 millioner tonn CO2 årlig). Regjeringen fattet i desember 2006 en beslutning om at Norge skal regne bidraget på 1,5 millioner tonn CO2 fra skogskjøtsel mot utslippsforpliktelsen i 2008-2012, men vil oppveie tilleggskvotemengden gjennom en tilsvarende økning i satsingen på CDM-prosjekter i utviklingsland.
Regjeringen vil tilrettelegge for økt skogplanting og aktiv skogkultur for økt skogproduksjon med basis i eksisterende virkemidler, og slik at det prioriteres tiltak som har positiv effekt både for å motvirke klimaendringer og for bevaring av biologisk mangfold og andre miljøverdier.
Regjeringen vil opprette et eget utviklingsprogram for klimatiltak i jordbruket over jordbruksavtalen. En viktig del av programmet vil være å realisere pilotanlegg for biogassproduksjon fra husdyrgjødsel i samarbeid med avfallssektoren.
Regjeringen vil vurdere virkemidler som utløser tiltak for å redusere metanutslipp fra jordbruket og tiltak for å redusere lystgassutslipp.
I 2005 utgjorde utslipp fra landbasert industri 15,4 millioner tonn CO2-ekvivalenter, eller ca. 28 prosent av de totale klimagassutslippene. Framskrivingene for 2010 viser at utslippene fra landbasert industri i liten grad endrer seg fram mot forpliktelsesperioden. Uten ytterligere tiltak vil de totale utslippene fra industrien være ca. 15,2 millioner tonn CO2-ekvivalenter, hvorav ca. to tredjedeler kommer fra prosesser og en tredjedel fra stasjonær forbrenning. Tiltakene i denne sektoren er beregnet ut fra denne framskrivingen.
Kvoteplikten i den første perioden (2005-2007) har omfattet bedrifter som står for om lag 11 prosent av de nasjonale utslippene, og gjelder bare de deler av norsk fastlandsindustri som ikke betaler CO2-avgift, men som er omfattet av EUs direktiv for kvotehandel. Kvoteplikten skal utvides fra og med 2008 i og med innlemmelsen av EUs kvotedirektiv i EØS-avtalen, og vil i hovedsak omfatte petroleumsindustrien, treforedling og landbaserte energianlegg over 20 MW.
Norsk landbasert industri har gjennomført de aller fleste av de klimatiltakene som ble identifisert av Statens forurensningstilsyn i 2005, og som hadde en tiltakskostnad under 200 kroner/tonn CO2-ekvivalenter. Det er imidlertid et visst uutnyttet reduksjonspotensial i nye kostnadseffektive tiltak, spesielt energitiltak.
Regjeringen vil arbeide videre med å vurdere virkemidler for den delen av industrien som ikke er underlagt kvoteplikt eller avgifter, herunder vurdere kvoteplikt for hele eller deler av industrien, og/eller frivillige avtaler. Arbeidet skal skje i dialog med industrien.
Regjeringen vil vurdere tekniske muligheter og kostnader ved fangst og deponering av CO2 fra prosessutslipp.
Kvotesystemet er et styrings- og kostnadseffektivt virkemiddel som vil gi industrien stor fleksibilitet og lette omstillingen til industrien i perioden 2008-2012, da Regjeringen legger opp til å tildele en del av kvotene vederlagsfritt.
Grunnlaget for CO2-avgiften kan utvides til å omfatte bruk av kull/koks og gass. Det vil innebære at også aluminiumsindustrien, ferrolegeringindustrien og annen metallindustri blir ilagt avgift. Det er ikke aktuelt å utvide CO2-avgiften til virksomhet som er en del av kvotesystemet.
Tiltakene som er omfattet av kommunale virkemidler i Statens forurensningstilsyns klimatiltaksanalyse fra 2005 gir samlet et potensial for utslippsreduksjoner på om lag åtte millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2020. Av dette anslås kommunene å ha en stor grad av virkemidlene for rundt fire millioner tonn.
Gjennom plan- og bygningsloven kan kommunene bidra til å redusere utslipp fra transport – ved å se lokalisering av boliger, arbeidsplasser og ulike tjenester i sammenheng med tilbudet av kollektivtrafikk, og fra stasjonær energibruk ved å tilrettelegge for bruk av fjernvarme. Plan- og bygningsloven gir også kommunene mulighet til å regulere parkering ved ny utbygging og ved bruksendringer, samt å utvikle gang-, sykkel- og turvegsystemet.
Vegtrafikkloven gir kommunene mulighet til å ta i bruk vegprising. I tillegg har kommunene og fylkeskommunene ansvaret for den lokale kollektivtransporten og for vedlikehold av gang- og sykkelvegnettet langs det kommunale og fylkeskommunale vegnettet.
Regjeringen legger i arbeidet med ny plan- og bygningslov vekt på at loven skal bli et mer effektivt redskap i klimaarbeidet i fylker og kommuner. Hjemlene til slik planlegging skal styrkes - blant annet ved at kommunene kan kreve nærmere angitte løsninger for energiforsyning og transport i et område som planlegges for utbygging. Regjeringen vil tydeliggjøre plan- og bygningsloven som hjemmel til å utarbeide kommunedelplaner for klimarelaterte temaer, som for eksempel lokale energiplaner og klimahandlingsprogram.
Regjeringen vil videre vurdere rikspolitiske retningslinjer eller bestemmelser for kommunalt klimaarbeid som skal ligge til grunn for kommunal og regional planlegging. Regjeringen vil gjennom prosjektet Grønne energikommuner bidra til en klimavennlig energiutvikling i kommunene. Målet med Grønne energikommuner er å få norske kommuner til å satse på energieffektivisering, fornybar energi som bioenergi og å få ned klimagassutslippene.
Regjeringen vil stimulere til klimavennlige anskaffelser i kommunal sektor, blant annet gjennom kompetansetiltak og samarbeid med Kommunenes Sentralforbund. Regjeringen vil også sikre at miljøansvar i kommunale innkjøp blir sentralt i programmet om Livskraftige kommuner.
Regjeringen vil utvikle et program for Framtidens byer og bl.a. invitere byene til et samarbeid for å utvikle klima- og miljøvennlige byer.
Regjeringen har utformet en egen miljøpolitikk for statlige anskaffelser, som setter konkrete krav til statlige virksomheter innen prioriterte produktområder. Miljøpolitikken for statlige innkjøp, som er vedlagt meldingen, trer i kraft fra 1. januar 2008, og hvert departement har ansvar for å følge opp sine underliggende etater.
Statlig sektor skal gå foran i klimaarbeidet, og klimagassutslippene fra driften av statlig sektor skal minimeres. Staten, som krevende kunde med høye krav til energieffektivitet og lave klimagassutslipp, bør bidra til å fremme innovasjon av klimavennlig teknologi i næringslivet.
Regjeringen vil legge til rette for bedre statistikk og indikatorer knyttet til miljøbelastningen av statens drift. Det vil også legges til rette for veiledning til indikatorer som kan benyttes internt i den enkelte statlige virksomhet for å følge opp det interne miljøarbeidet. Regjeringen ser det som særlig ønskelig å vurdere/prøve ut indikatorer knyttet til blant annet statlige virksomheters bidrag til klimagassutslipp.