Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Samandrag

Regjeringen legger i proposisjonen frem forslag om å gi Kongsberg Defence & Aerospace AS (KDA) en statlig garanti i forbindelse med bygging av en ny fabrikk for komposittproduksjon. Produksjon av avanserte komposittmaterialer er vurdert som et strategisk satsingsområde for norsk forsvarsrelatert industri, og er særlig aktuelt i industriplanene som utvikles i samarbeid med leverandørene av et mulig nytt kampfly til det norske forsvaret.

Stortinget besluttet i 2001 (Innst. S. nr. 342 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001)) at en fremskaffelse av nye kampfly skulle forberedes. Regjeringen har lagt forholdene til rette for en reell konkurranse i kampflyanskaffelsen, og har utvidet og forsterket den etablerte dialogen med alle de tre potensielle leverandørene, EADS (Eurofighter), Lockheed Martin (Joint Strike Fighter, JSF) og SAAB (JAS Gripen).

Dersom norske myndigheter beslutter å anskaffe nye kampfly, vil KDA være aktuell som leverandør av komposittkomponenter til den av de tre leverandørene som blir valgt. For EADS og SAAB vil dette være aktuelt i form av gjenkjøpsavtaler, som inngås som ledd i en eventuell anskaffelse.

I påvente av en beslutning om en norsk kampflyanskaffelse har Norge deltatt i det internasjonale samarbeidet om utvikling og produksjon av kampflyet F-35 Lightning II JSF. Norges deltagelse i dette samarbeidet har gitt KDA mulighet til å konkurrere om kontrakter, og det er nå inngått avtaler om leveranser til JSF som danner grunnlag for å etablere en ny fabrikk for komposittproduksjon.

I henhold til avtalene som er inngått med LM og Northrop Grumman (NGR), skal leveransene starte i 2010. Bygging av den nye fabrikken startet i 2007. Dersom myndighetene på et senere tidspunkt skulle beslutte ikke å anskaffe nye kampfly, kan KDA se seg nødt til å avvikle JSF-relatert virksomhet ved fabrikken.

Forslaget innebærer at garantien blir utløst dersom norske myndigheter velger ikke å anskaffe nye kampfly på et tidspunkt hvor KDA vil ha foretatt betydelige investeringer i prosjektet. Dersom det besluttes å kjøpe Eurofighter eller JAS Gripen, kan det bli aktuelt for KDA å stille om til produksjon for deltagelse i gjenkjøpsprosjekter med den valgte leverandør.

Regjeringen planlegger å fremme en egen proposisjon om anskaffelse av nye kampfly mot slutten av 2008. Ved fremleggelsen av kampflyproposisjonen til Stortinget vil Regjeringens valgte kandidat og anbefalte prosjektomfang bli presentert. Regjeringen legger vekt på at en eventuell anskaffelse av nye kampfly skal gi industrielle muligheter til norsk næringsliv, og på at oppbygging av kompetanse og produksjon i forbindelse med militære formål over tid gir kompetansemiljøer, teknologi og produkter som kan nyttiggjøres også i sivil sektor. Det er ønskelig at komposittoppdrag i tilknytning til kampflyanskaffelsen kan danne grunnlag for et nasjonalt løft innen materialteknologi.

For Regjeringen er det avgjørende at de tre aktuelle leverandørene skal kunne konkurrere på likeverdige vilkår. Det må samtidig understrekes at industrimuligheter knyttet til en anskaffelse av Eurofighter eller JAS Gripen vil komme i stand på andre vilkår enn i JSF-programmet. Ved en eventuell anskaffelse av Eurofighter eller JAS Gripen vil industripakkene bli realisert gjennom gjenkjøpsavtaler. Oppdragene som norsk industri tilbys vil derfor ikke nødvendigvis være knyttet til utvikling eller produksjon av det aktuelle kampflyet.

I JSF-sammenheng er det ikke aktuelt med gjenkjøp. Ved en eventuell anskaffelse av JSF vil industrideltagelse være et resultat av Norges status som partnernasjon i JSF-programmet. Norge har deltatt i utviklingsfasen av JSF siden sommeren 2002, og undertegnet i januar 2007 en avtale om deltagelse i produksjonsfasen. Det er også undertegnet et "Letter of Intent" med LM relatert til de norske industrielle mulighetene i programmet. Deltagelsen har gitt norsk industri mulighet til å konkurrere om kontrakter i utviklingsprosjekter og produksjonsoppdrag. Norsk industri konkurrerer da på like vilkår som andre nasjoner med tilsvarende partnerstatus.

Kongsberg Defence and Aerospace AS (KDA) har over flere år bygget opp komposittproduksjon på Kongsberg. Leveransene er blant annet knyttet til romfartsindustri og fly- og helikopterproduksjon.

KDA leverte tilbud på en forespørsel fra LM på produksjon av et større antall komponenter til flyets struktur. KDA er nå prekvalifisert for deltagelse i produksjon av JSF, og er forespeilet kontrakter på komposittkomponenter fra og med 2010. KDA og LM har inngått en foreløpig kontrakt basert på KDAs tilbud med avtale om maksimalpris. Det gjenstår imidlertid fremdeles å forhandle ferdig en del av betingelsene for kontrakten, og å etablere endelig produksjonsunderlag.

De nye kontraktene med LM og NGR krever en produksjonskapasitet og automasjonsgrad som gjør det nødvendig å bygge en ny fabrikk med nye maskiner og utstyr på Kongsberg. Kontraktene omfatter leveranser i størrelsesorden 7-8 mrd. kroner. Tallene er basert på plantallet for fly som er vurdert av USA, UK og Norge. Fabrikken vil starte produksjonen i 2008 og sysselsette i størrelsesorden 200 personer.

De første leveransene fra KDA til JSF-programmet skal finne sted i 2010. For å kunne levere i tide til den aktuelle produksjonsfasen av JSF har bygging av ny fabrikk startet før Stortinget har behandlet spørsmålet om fremtidig kampflykapasitet. Utfallet av fremtidige beslutninger i Norge representerer dermed en risiko for KDAs prosjekt. Dersom norske myndigheter skulle beslutte ikke å anskaffe kampfly, kan KDA bli uaktuell som deltager i produksjonsteamet for JSF. I så tilfelle vil kontraktene bli overført til andre partnernasjoner. KDA vil da se seg nødt til å avvikle JSF-relatert virksomhet ved fabrikken.

Dersom det besluttes å anskaffe Eurofighter eller JAS Gripen, kan også videre deltagelse i JSF-programmet være uaktuelt. Samtidig kan muligheten til å kreve gjenkjøp fra leverandørene bak Eurofighter og JAS Gripen åpne for nye muligheter for komposittkontrakter til KDA. Regjeringen har lagt vekt på at slike komposittoppdrag skal legges inn i eventuelle gjenkjøpsavtaler knyttet til en kampflyanskaffelse.

KDA ble i brev fra Nærings- og handelsdepartementet av 5. juli 2007 orientert om at Regjeringen ville fremme forslag om å stille en garanti for det tilfellet at norske myndigheter beslutter ikke å anskaffe kampfly. I brevet ble det tatt forbehold om Stortingets samtykke. Det fremgår videre at dersom Norge skulle velge Eurofighter eller JAS Gripen, vil Regjeringen vurdere en søknad om støtte til omstilling fra komposittproduksjon for JSF til produksjon for den valgte leverandør. Brevet er tatt inn som vedlegg til proposisjonen.

En statsgaranti anses som offentlig støtte idet garantien utstedes. EØS-avtalen artikkel 61 (1) forbyr offentlig støtte som vrir eller truer med å vri konkurransen ved å begunstige enkelte foretak eller produksjonen av enkelte varer. Artikkel 123 i EØS-avtalen åpner imidlertid for unntak fra bestemmelsene om offentlig støtte for produksjon av, og handel med, krigsmateriell.

Materialteknologi er et av de åtte strategiske kompetanseområdene for Forsvaret. Det vil være av vesentlig strategisk betydning for Forsvaret at norsk industri har innsikt i design og produksjon av avanserte komposittmaterialer, slik de aktuelle kontraktene for JSF-produksjon vil medføre. En slik innsikt og kompetanse er særdeles relevant også for utvikling av egne produkter. Regjeringens oppfatning er derfor at produksjon av, og handel med, komposittdeler av denne type omfattes av unntaket i EØS-avtalen artikkel 123. Staten vil i forhandlinger med KDA sikre at en eventuell sivil del av fabrikken ikke drar økonomiske fordeler av garantien.

Garantien utstedes av Nærings- og handelsdepartementet. Departementets administrative kostnader vil bli dekket innenfor eksisterende rammer. I forhandlingene, og ved utarbeidelse av garantidokumentene, vil departementet benytte seg av GIEKs garantikompetanse. Det kan også bli aktuelt for departementet å benytte seg av GIEK i oppfølgingen av garantien. Til dekning av GIEKs administrative kostnader kan det bli aktuelt å kreve inn en særskilt garantipremie. Det er ikke lagt opp til at det vil bli krevd garantipremie knyttet til spørsmålet om valg av kampfly. Nærings- og handelsdepartementet vil også ta sikte på å avklare tidsrammen for garantien i forhandlingene med KDA.

Regjeringen foreslår at staten tilbyr KDA en garanti som gir dekning til KDA i det tilfellet at norske myndigheter beslutter ikke å anskaffe nye kampfly.

Garantien vil ha en ramme på maksimum 737 mill. kroner, og innebærer at staten har pant i fabrikk, maskiner og annet inventar. Garantien forutsetter at KDA forplikter seg til å kjøpe fabrikken tilbake for minimum 240 mill. kroner. Staten vil stå fritt til å avhende fabrikken til en høyere pris. Netto garantibeløp blir således maksimum 497 mill. kroner.

Nærings- og handelsdepartementet vil med Stortingets fullmakt forhandle med KDA om en avtale innenfor den rammen som er beskrevet i forslaget.