Sammendrag
- Forslag til endringer av bevilgningene under enkelte
kapitler
- Kap. 702 Helse- og sosialberedskap
- Kap. 703 Internasjonalt samarbeid
- Kap. 719 Folkehelse
- Kap. 720 Sosial- og helsedirektoratet
- Kap. 722 Norsk pasientskadeerstatning
- Kap. 723 Norsk pasientskadenemnd
- Kap. 724 Helsepersonell og tilskudd til personelltiltak
- Kap. 725 Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten
- Kap. 726 Habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige
- Kap. 727 Tannhelsetjenesten
- Kap. 728 Forsøk og utvikling mv.
- Kap. 732 Regionale helseforetak
- Kap. 742 Kontrollkommisjonene og andre utgifter under psykisk helsevern
- Kap. 743 Statlige stimuleringstiltak for psykisk helse
- Kap. 751 Apotekvesenet og legemiddelfaglige tiltak
- Kap. 760 Utredningsvirksomhet
- Kap. 761 Tilskudd forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet
- Kap. 2711 Diverse tiltak i spesialisthelsetjenesten
- Kap. 2751 Legemidler mv.
- Kap. 2752 Refusjon av egenbetaling
- Kap. 2755 Helsetjeneste i kommunene
- Kap. 2790 Andre helsetiltak
- Kap. 3732 Regionale helseforetak
- Andre saker
Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2007. Under programområde 10 Helse og omsorg fremmes det forslag om økning av utgiftene med netto 342 mill. kroner. I dette beløpet er det tatt hensyn til at 3 mill. kroner overføres til Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Inntektene foreslås økt med 85 mill. kroner (inkl. lånetransaksjoner). Lånebevilgningen til de regionale helseforetakene foreslås satt ned med 800 mill. kroner. Under programområde 30 Stønad ved helsetjenester fremmes det forslag om en netto økning i utgiftene på 11,4 mill. kroner. Under kapittel 3 Andre saker gis det bl.a. en omtale av konsekvenser av økte pensjonskostnader for regionale helseforetak og private, ideelle organisasjoner som har driftsavtale med disse.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned med 0,3 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned med 9,8 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned 0,55 mill. kroner.
Post 74 Skolefrukt foreslås satt ned med 2 mill. kroner.
Post 79 Andre tilskudd foreslås satt opp med 2 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt opp med 2,9 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned med 2,485 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt opp med 1,5 mill. kroner.
Post 70 Dekning av advokatutgifter foreslås satt ned med 4,5 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt opp med 2 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt opp med 0,7 mill. kroner.
Post 21 Forsøk og utvikling i primærhelsetjenesten foreslås satt ned med 0,8 mill. kroner.
Post 61 Tilskudd til turnustjeneste foreslås satt ned med 2 mill. kroner.
Post 70 Andre tilskudd foreslås satt opp med 2,0 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt opp med 13,85 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås satt ned med 1,17 mill. kroner.
Post 21 Forsøk og utvikling i tannhelsetjenesten foreslås satt ned med 0,335 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås påført stikkordet "kan overføres".
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned med 3,22 mill. kroner
Post 76 Innsatsstyrt finansiering forslås satt ned med 28,9 mill. kroner.
Post 77 Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus mv. foreslås satt opp med 189 mill. kroner.
Post 90 Lån til investeringsformål i helseforetakene foreslås satt ned med 800 mill. kroner.
Post 91 Opptrekksrenter foreslås satt opp med 8 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås satt opp med 1,7 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned med 1 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned med 0,4 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås satt ned med 1,5 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås satt ned med 1 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt opp med 1,32 mill. kroner.
Post 64 Ressurskrevende brukere foreslås satt opp med 185,14 mill. kroner.
Post 76 Tilskudd til opphold i institusjon for eldre med særskilte behov foreslås satt ned med 0,16 mill. kroner.
Post 70 Refusjon spesialisthjelp foreslås satt ned med 15 mill. kroner.
Post 71 Refusjon psykologhjelp foreslås satt ned med 2 mill. kroner.
Post 72 Refusjon tannlegehjelp foreslås satt opp med 25 mill. kroner.
Post 76 Private laboratorier og røntgeninstitutt foreslås satt opp med 25 mill. kroner.
Post 70 Legemidler foreslås satt ned med 58 mill. kroner.
Post 70 Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 1, foreslås satt ned med 121 mill. kroner.
Post 71 Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 2, foreslås satt opp med 45 mill. kroner.
Post 62 Tilskudd til fastlønnsordning fysioterapeuter foreslås satt ned med 10 mill. kroner.
Post 70 Refusjon allmennlegehjelp foreslås satt opp med 84 mill. kroner.
Post 71 Refusjon fysioterapi foreslås satt opp med 34 mill. kroner.
Post 73 Kiropraktorbehandling foreslås satt ned med 11 mill. kroner.
Post 70 Bidrag, lokalt, foreslås satt opp med 15,4 mill. kroner.
Post 80 Renter på investeringslån satt opp med 40 mill. kroner.
Post 90 Avdrag på investeringslån foreslås satt opp med 45 mill. kroner.
Det opplyses at helseforetakenes pensjonskostnader (inkl. private, ideelle institusjoner som er etablert innenfor de regionale helseforetakenes "sørge for"-ansvar) vil øke med om lag 3,2 mrd. kroner i 2007 og med om lag 2,2 mrd. kroner i 2008 sammenliknet med kostnadsnivået som ble lagt til grunn ved utarbeidelsen av statsbudsjettet for disse to årene. Det ligger videre an til en økning av pensjonspremiene i 2008. Departementet er gjort kjent med at private virksomheter også vil få økte pensjonskostnader og -premier.
For 2007 foreslår Regjeringen at de økte pensjonskostnadene som følger av endrede økonomiske parametere, unntas fra resultatkravet som er stilt til de regionale helseforetakene. Regjeringen vil senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 komme tilbake til hvordan saken skal håndteres i 2008, herunder konsekvenser for private, ideelle institusjoner som er etablert innenfor de regionale helseforetakenes "sørge for"-ansvar.
For å unngå eventuelle likviditetsmessige problemer hos de private, ideelle institusjonene, foreslås det at de regionale helseforetakene gis anledning til å bruke av driftskredittene til å yte likviditetslån til økte pensjonspremier hos de private, ideelle institusjonene som er etablert innenfor de regionale helseforetakenes "sørge for"-ansvar.
Det foreslås at Helse- og omsorgsdepartementet kan ettergi fordringer på i alt 19 331 037 kroner til Stiftelsen Furustrand aldershjem, Landsbystiftelsen Vidaråsen, Pinsevennenes evangeliesenter, Solliakollektivet, Renåvangen, Fossumkollektivet, Tyrilikollektivet, Sauherad samtun, Storbuankollektivet, Solborg familiehjem/treningssenter og Kimerudstiftelsen.