Innstilling fra finanskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Børge Brende og Svein Flåtten om å utelate utmarksverdier av elgjakt fra formuesberegningen innenfor områder med etablert ulverevir og høy rovviltbelastning
Dette dokument
- Innst. S. nr. 80 (2007-2008)
- Kildedok: Dokument nr. 8:90 (2006-2007)
- Dato: 06.12.2007
- Utgiver: Finanskomiteen
- Sidetall: 3
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Komiteens merknader
- Forslag fra mindretall
- Komiteens tilråding
- Vedlegg: Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen, datert den 8. juni 2007
Til Stortinget
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endringer i skatteloven § 4, slik at formuesverdien av elgavkastning i sannsynliggjorte ulveområder, ikke inngår i den samlede beregning for skogformue."
Det vises til dokumentet for redegjørelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per Egil Evensen, Gjermund Hagesæter, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til at dokumentet er oversendt finansminister Kristin Halvorsen til uttalelse. Hennes svarbrev av 8. juni 2007 følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til Dokument nr. 8:90 (2006-2007). Forslagsstillerne foreslår at for grunneiere som kan sannsynliggjøre at eiendommen er berørt av ulverevir, så skal ikke formuesverdien av elgavkastning inngå i formuesberegningen for skogen. Det vises til de nye retningslinjene for beregning av formuesverdier for skog og at det i disse retningslinjene forutsettes at avkastning av elgjakt skal inngå i formuesberegningen.
Flertallet viser til brev fra finansminister Kristin Halvorsen datert 8. juni 2007.
I dette brevet opplyser finansministeren at det ikke er riktig det som forslagsstillerne legger til grunn for sitt forslag. Hun skriver:
"Formuesbeskatning av skog foretas med hjemmel i skatteloven § 4-11 annet ledd, mens avkastningen av elgjakt formuesbeskattes etter den alminnelige regelen om beskatning av formue i skatteloven § 4-1. Begrepet "eiendeler" som der er benyttet omfatter også rettigheter. Det fremgår uttrykkelig av § l i den nye forskriften om verdsetting av skog at denne ikke gjelder fastsetting av verdien av sandtak, tomter, jaktrettigheter, fiskerettigheter og lignende. Slike rettigheter beskattes løsrevet fra selve skogverdien, og vurderes og verdsettes hvert år, mens skogverdien, som før, skal stå fast til neste revisjon. For ordens skyld bemerkes at det etter den forrige skogrevisjonen i 1990 var slik at også rettigheter knyttet til skogen ble innbakt i skogverdien. Ved den nye revisjonen med virkning for 2006, er dette altså lagt om.
Selv om disse verdiene ikke inngår i skogverdien, er det i rettledningen til skogskjemaet gitt en beskrivelse av hvordan slike rettigheter skal formuesbeskattes. Det er årets inntekt fra selve (jakt)rettigheten som skal verdsettes. Det er de utnyttede jaktrettigheter/fellingstillatelser det skal beregnes formuesverdi av. Dette innebærer at en innehaver av jaktrett som på grunn av ulv ikke har hatt inntekter (eller reduserte inntekter) av sine rettigheter i inntektsåret tilsvarende vil få null i formuesverdi (eller redusert formuesverdi) til beskatning dette året. På denne bakgrunn skulle det ikke være behov for egne lovregler for grunneiere som er berørt av ulverevir."
Slik flertallet forstår reglene er det slik at når det gjelder de som leier bort fellingstillatelser, så er det de utnyttede fellingstillatelser det skal beregnes formuesverdi av. For de som jakter selv, er det antallet fellingstillatelser justert blant annet i forhold til ulvereviret som skal legges til grunn for utregning av formuesverdi.
Flertallet bifaller på denne bakgrunn ikke forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til finansministerens brev til komiteen av 8. juni 2007 om at forslagsstillernes premiss for forslaget ikke er riktig. Disse medlemmer ser at det formelle premisset kan oppfattes upresist om man ønsker det, men mener at intensjonen likevel klart fremgår.
Disse medlemmer er imidlertid svært fornøyd med at finansministeren nå har gitt sin tolkning av det som var forslagets hensikt, nemlig å klargjøre for skattyterne hvordan retningslinjene for formuesansettelsen av verdien av elgjakt skal praktiseres. Disse medlemmer vil understreke statsrådens svar om at det er de utnyttede fellingstillatelser det skal beregnes formuesverdi av, og at innehaver av jaktrett som på grunn av ulv ikke har hatt inntekter, eller har hatt reduserte inntekter i det angjeldende år, skal ha null i formuesverdi, eller tilsvarende redusert formuesverdi.
Disse medlemmer viser til at finansministerens tolkning også er i tråd med næringens ønsker for praktisering av regelverket, men vil sterkt understreke at tolkningen ikke er i tråd med det som så langt har vært ligningsvesenets praksis, og at det derfor av hensyn til hele næringen er nødvendig at departementets tolkning i finansministerens svarbrev av 8. juni 2007, blir forankret i lov og regelverk og også blir ligningskontorenes praksis.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om nødvendige endringer i skatteloven slik at formuesverdier av elgjakt blir beregnet etter utnyttede fellingstillatelser i tråd med finansministerens veiledning for slike beregninger i sitt brev til finanskomiteen av 8. juni 2007."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om nødvendige endringer i skatteloven slik at formuesverdier av elgjakt blir beregnet etter utnyttede fellingstillatelser i tråd med finansministerens veiledning for slike beregninger i sitt brev til finanskomiteen av 8. juni 2007.
Komiteen viser til dokumentet og til det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:90 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Børge Brende og Svein Flåtten om å utelate utmarksverdier av elgjakt fra formuesberegningen innenfor områder med etablert ulverevir og høy rovviltbelastning - bifalles ikke.
Jeg viser til brev av 29. mai 2007 hvor det bes om en uttalelse til Dok 8:90 (2006-2007) fra Jan Tore Sanner, Børge Brende og Svein Flåtten.
Forslagsstillerne viser til de nye retningslinjene for beregning av formuesverdier for skog og at disse retningslinjene forutsetter at avkastning av elgjakt skal inngå i formuesberegningen. De foreslår at for grunneiere som kan sannsynliggjøre at eiendommen er berørt av ulverevir, skal ikke formuesverdien av elgavkastning inngå i formuesberegningen for skogen.
Jeg kan opplyse om at det ikke er riktig det som forslagstillerne legger til grunn, at avkastningen av elgjakten inngår i formuesbeskatningen av skog. Formuesbeskatning av skog foretas med hjemmel i skatteloven § 4-11 annet ledd, mens avkastningen av elgjakt formuesbeskattes etter den alminnelige regelen om beskatning av formue i skatteloven § 4-1. Begrepet "eiendeler" som der er benyttet omfatter også rettigheter. Det fremgår uttrykkelig av § 1 i den nye forskriften om verdsetting av skog at denne ikke gjelder fastsetting av verdien av sandtak, tomter, jaktrettigheter, fiskerettigheter og lignende. Slike rettigheter beskattes løsrevet fra selve skogverdien, og vurderes og verdsettes hvert år, mens skogverdien, som før, skal stå fast til neste revisjon. For ordens skyld bemerkes at det etter den forrige skogrevisjonen i 1990 var slik at også rettigheter knyttet til skogen ble innbakt i skogverdien. Ved den nye revisjonen med virkning for 2006, er dette altså lagt om.
Selv om disse verdiene ikke inngår i skogverdien er det i rettledningen til skogskjemaet gitt en beskrivelse av hvordan slike rettigheter skal formuesbeskattes. Det er årets inntekt fra selve (jakt)rettigheten som skal verdsettes. Det er de utnyttede jaktrettigheter/fellingstillatelser det skal beregnes formuesverdi av. Dette innebærer at en innehaver av jaktrett som på grunn av ulv ikke har hatt inntekter (eller reduserte inntekter) av sine rettigheter i inntektsåret tilsvarende vil få null i formuesverdi (eller redusert formuesverdi) til beskatning dette året. På denne bakgrunn skulle det ikke være behov for egne lovregler for grunneiere som er berørt av ulverevir.
Oslo, i finanskomiteen, den 6. desember 2007
Reidar Sandal leder |
Marianne Aasen Agdestein ordfører |