Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

Departementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer i enkelte bevilgninger på statsbudsjettet for 2007. Videre gis det en omtale av studentboliger, trafikkflygerutdanning, disponering av utbytte i Forskningsparken AS, disponering av inntekt ved salg av aksjer i Leiv Eriksson AS og tilskudd til skoler som går over fra privatskoleloven kap. 6A til fagskoleloven.

Kap. 231 Barnehager behandles av familie- og kulturkomiteen.

Departementet opplyser at det ved innføring av Kunnskapsløftet ble prioritert å få flest mulig lydbøker klare til skolestart høsten 2007. Huseby kompetansesenter, som utvikler slike læremidler, har hatt stor produksjon hittil i år. Det er økt etterspørsel etter lydbøker. Departementet foreslår å øke bevilgningen på post 1 med 1,3 mill. kroner for å dekke økt produksjon av lydbøker.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen på post 63 Tilskudd til samisk i grunnopplæringen med ca. 7,5 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes nedgang i antall elever som velger opplæring i samisk språk.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen på post 64 Tilskudd til opplæring av barn og unge i statlige asylmottak med om lag 6,9 mill. kroner. Antall barn i statlige asylmottak kan variere mye. Mindrebehovet skyldes at færre barn oppholder seg i statlige asylmottak enn tidligere antatt. Inntektskapitlet kap. 3225 post 4 Refusjon av ODA-godkjente utgifter foreslås redusert om lag 2,5 mill. kroner som følge av dette.

Tilskudd til leirskoleopphold over post 66 foreslås redusert med 254 000 kroner. Mindrebehovet skyldes at færre elever deltar på leirskole enn det tidligere var lagt til grunn i prognoser utarbeidet av kommunene.

Departementet foreslår å redusere tilskuddet til opplæring i finsk over post 67 med om lag 1,1 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes reduksjon i antall elever som velger opplæring i finsk.

Post 72 Tilskudd til internasjonale utdanningsprogram foreslås redusert med 850 000 kroner. Mindrebehovet skyldes lavere aktivitet enn tidligere lagt til grunn.

Departementet foreslår å redusere post 62 Tilskudd til Fjellheimen leirskole med 306 000 kroner. Færre elever enn forutsatt har besøkt leirskolen.

Basert på elevtelling per 1. oktober 2007 anslås det å være et forventet merbehov på post 70 Tilskudd til frittstående skoler. Årsaken til merbehovet er godkjenning av nye skoler og en vekst i elevtallet ved enkelte skoler. Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke overslagsbevilgningen med ca. 42,7 mill. kroner.

Departementet foreslår å redusere post 70 Tilskudd med 398 000 kroner, i hovedsak som følge av endringer i valutakurser.

Ved en inkurie har enkelte studieforbund fått utbetalt for lavt tilskudd i perioden 2004-2006. Departementet foreslår å øke tilskuddet på post 70 med 604 000 kroner for 2007 til de studieforbundene som har fått for lavt tilskudd i perioden 2004-2006.

Post 71 Tilskudd til fjernundervisning foreslås redusert med 387 000 kroner. Mindrebehovet skyldes at en tilskuddsmottaker tidligere har fått utbetalt for høyt tilskudd. Tilskuddet reduseres med tilsvarende beløp i 2007.

Departementet opplyser at det i 2007 vil være et mindrebehov på post 21 Spesielle driftsutgifter på bakgrunn av at noe utviklingsarbeid knyttet til videreutvikling av kompetansepolitikken har blitt satt i gang senere enn antatt. Det foreslås derfor å redusere posten med 604 000 kroner.

Departementet opplyser at det er behov for et teknologisk plattformskifte for film- og fjernsynsutdanningen ved Høgskolen i Lillehammer. Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke post 50 Basisfinansiering statlige høyskoler med 497 000 kroner i 2007.

For å forebygge seksuelle overgrep må søkere til en rekke helsefaglige utdanninger legge fram politiattest ved opptak. Dette er hjemlet gjennom endring av forskrift om opptak til høyere utdanning. Som følge av dette får politiet merutgifter til utstedelse av politiattester. Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen på kap. 440 post 1 med 1 292 000 kroner og kap. 441 post 1 med 323 000 kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 281 post 1.

Post 73 EUs rammeprogram for forskning har et mindrebehov på ca. 6,1 mill. kroner. Dette skyldes dels at budsjettet for sjuende rammeprogram ble lavere enn antatt og dels valutakursutviklingen.

Departementet viser til omtale av moderniseringen av Statens lånekasse for utdanning i St.prp. nr. 1 (2007-2008). Lånekassens egenfinansiering utgjør en vesentlig del av prosjektets samlede finansiering. Etter departementets vurdering bør deler av egenfinansieringen, i likhet med tilleggsbevilgninger til prosjektet, budsjetteres på kap. 2410 post 45 Større utstyrsinnkjøp og vedlikehold. Det foreslås på bakgrunn av dette å øke bevilgningen på post 45 med 7 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen under post 1 Driftsutgifter, kan nyttes under post 45.

Departementet foreslår å redusere overslagsbevilgningen på post 50 Avsetning til utdanningsstipend med 85 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes færre støttemottakere enn tidligere anslått.

Post 70 Utdanningsstipend foreslås redusert med 33,1 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak en lavere utnyttingsgrad enn forventet av forsørgerstipend og bostipend.

Post 71 Andre stipend foreslås redusert med 50,5 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak endring i tildelingspraksis. Skolepengestipend utbetales nå normalt to ganger i undervisningsåret, mot tidligere kun en gang på høsten. Dette medfører en reduksjon i stipendutbetalingene for høsten 2007, men vil ikke medføre bevilgningsendringer i 2008.

Post 72 Rentestøtte foreslås redusert med 30,9 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at renten for fjerde kvartal er lavere enn tidligere anslått.

Post 73 Avskrivninger foreslås økt med 22,4 mill. kroner. Merbehovet skyldes i hovedsak flere hovedfagsavskrivninger enn tidligere anslått.

Post 74 Tap på utlån dekker avskrivninger av fordringer som overføres permanent til Statens Innkrevingssentral (SI). Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 111,3 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at færre saker enn forventet er overført til Statens Innkrevingssentral.

Departementet foreslår å redusere overslagsbevilgningen over post 90 Lån til Statens lånekasse for utdanning med 293 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak færre støttemottakere enn tidligere anslått.

Departementet foreslår å øke bevilgningen på post 4 Refusjon av ODA-godkjente utgifter med 8 mill. kroner. Merbehovet skyldes at flere studenter enn tidligere forutsatt flytter tilbake til utviklingsland etter endte studier som kvotestudenter.

Post 72 Gebyr foreslås økt med 2 mill. kroner. Merbehovet skyldes en økning i antall 2. gangs varsler.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen på post 90 Avdrag og renter med 281,6 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at innbetalte avdrag og renter er lavere enn forventet.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen på post 91 Tap og avskrivninger med 54,2 mill. kroner. Kapitaldelen (lånedelen) av bevilgningen på kap. 2410 post 73 og 74 bevilges over kap. 5310 post 91. Økningen i anslaget for post 73 og reduksjonen i anslaget for overføring til Statens Innkrevingssentral på post 74 får effekt på denne posten.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen på post 93 Omgjøring av studielån til stipend med 246,6 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at omgjøringen av studielån til stipend for eksamener avlagt våren 2007 ble lavere enn anslått.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen på post 80 Renter med 70 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at den flytende renten for 4. kvartal er lavere enn tidligere anslått.

Departementet viser til at enkelte utgiftsposter er tett knyttet til virksomhetenes inntektsposter. Anslag for regnskap på enkelte poster viser at inntektene kan komme til å avvike fra budsjetterte beløp. Det foreslås å endre disse inntektsbevilgningene mot en tilsvarende endring av utgiftsbevilgningene under kap. 222 post 1, kap. 230 post 21 og kap. 256 post 21.

Departementet viser til at Husbanken utbetaler midler til studentboliger over tre år. Grunnet forsinket igangsetting av enkelte byggprosjekter er det en terminforskyvning i utbetalingene til studentboliger. På kap. 270 post 75 ligger det derfor an til å bli et underforbruk i 2007 på om lag 110 mill. kroner. Midler på posten kan overføres.

Underforbruket på posten har i første rekke sammenheng med de tidligere kostnadsrammene for studentboligbygging og høye byggekostnader. Ved å fremme forslag om ny finansieringsmodell for studentboligbygging i forslaget til statsbudsjett for 2008, med blant annet en økning i kostnadsrammen på 100 000 kroner per hybelenhent, legger departementet til grunn at tilsagnene vil bli realisert.

Departementet foreslår at den foreslåtte økningen i kostnadsrammen for 2008 kan gis tilbakevirkende kraft i særlige tilfeller etter søknad.

Departementet viser til at Stortinget ved behandlingen av budsjettet for 2005 vedtok å bevilge 4,5 mill. kroner til trafikkflygerutdanningen ved Norwegian Aviation College (NAC). Stortinget vedtok videre å bevilge ytterligere 4,5 mill. kroner i budsjettet for 2006 og 2007. Bevilgningen for 2005 ble i 2006 klaget inn for EFTA Surveillance Authority (ESA). Klagen er fortsatt ikke ferdigbehandlet i ESA. NAC ble erklært konkurs i juni 2007. Midlene i statsbudsjettet for 2006 og 2007 er derfor ikke utbetalt.

I påvente av endelig beslutning i saken vil departementet overføre midlene på kap. 281 post 1 til 2008.

Departementet viser til at Universitetet i Oslo eier om lag 33 pst. av aksjene i Forskningsparken AS. Statens andel er bokført i kapitalregnskapet. I 2005 solgte Forskningsparken AS sin eiendom i Gaustadalléen 21. Eiendomssalget ga grunnlag for utbetaling av utbytte til eierne for regnskapsårene 2005 og 2006. Universitetet i Oslo har som følge av dette mottatt et utbytte på til sammen 1 927 000 kroner knyttet til den delen av statens aksjer som universitetet forvalter.

Departementet viser til at det i St.prp. nr. 1 (2007-2008) er tatt opp forslag om at salgsinntekter og utbytte av statens aksjer som universitetene og høyskolene etter fullmakt forvalter, kan benyttes til å dekke driftskostnader eller til kapitalinnskudd. Det foreslås derfor at det gis samtykke til at Universitetet i Oslo kan benytte utbyttet fra aksjeposten i Forskningsparken AS til nevnte formål, jf. forslag til vedtak II nr. 1.

Departementet viser til at Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) opprinnelig forvaltet 190 671 aksjer i Leiv Eriksson AS. Universitetet solgte i juni 2006 150 671 av statens aksjer i selskapet. Aksjene var registrert i NTNUs regnskap med en verdi på 150 671 kroner. Salgssummen ble 4 030 449 kroner. Staten eier etter transaksjonen 40 000 aksjer hver pålydende 1 krone i Leiv Eriksson AS. Posten forvaltes av NTNU.

Departementet viser til at det i St.prp. nr. 1 (2007-2008) er tatt opp forslag om at salgsinntekter og utbytte av statens aksjer som universitetene og høyskolene etter fullmakt forvalter, kan benyttes til å dekke driftskostnader eller til kapitalinnskudd. Det foreslås derfor at det gis samtykke til at Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet kan benytte inntektene fra salg av ovennevnte 150 671 aksjer i Leiv Eriksson AS til nevnte formål, jf. forslag til vedtak II nr. 2.

Departementet viser til Odelstingets behandling den 7. juni 2007 av forslag til endringer i friskoleloven (ny privatskolelov) og forslag til endringer i fagskoleloven. Endringene i de to lovene må ses i sammenheng når det gjelder de såkalte 6A-skolene. Departementet viser til Innst. O. nr. 89 (2006-2007) om endringer i fagskoleloven, der det heter:

"Flertallet forutsetter at 6A-skolene beholder like gode rammebetingelser i de lovene de kommer inn under. Dette innebærer blant annet at skolene beholder mulighet for fremtidig tilskudd for faktiske elever begrenset til det elevantallet de i dag har godkjenning for. Flertallet viser til Innst. O. nr. 88 (2006-2007) der flertallet går inn for at kapittel 6A videreføres med like rammebetingelser og med mulighet for godkjenning av nye skoler inntil lovverket er på plass."

En identisk merknad er tatt inn i Innst. O. nr. 88 (2006-2007) om endringer i friskoleloven.

Det er totalt 50 skoler som er godkjent etter kap. 6A. Kap. 6A i privatskoleloven vil opphøre fra og med juli 2010, jf. privatskoleloven § 8-2. Skolene må innen den tid ha funnet en ny lovtilknytning. Det antas at om lag halvparten av skolene kan være aktuelle for godkjenning etter fagskoleloven. Per september 2007 har i alt seks 6A-skoler blitt godkjent som fagskoleutdanning.

Departementet tar i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2008 sikte på å overføre midler fra kap. 228 post 70 Tilskudd til private skoler med rett til statstilskudd til kap. 276 post 70 Tilskudd til fagskoleutdanning. Dette vil gjelde for de tilbydere som da er godkjent og har aktivert godkjenningen etter fagskoleloven. Departementet vil komme tilbake til Stortinget med tilsvarende forslag etter hvert som flere tilbydere får fagskolegodkjenning og aktiverer denne.

Enkelte 6A-skoler som har fått godkjent fagskoletilbud, har imidlertid allerede tatt opp studenter til tilbudene fra høsten 2007. De driver altså sin virksomhet som fagskoleutdanning, og får tilskudd over kap. 228 post 70 i medhold av privatskoleloven kap. 6A. Departementet foreslår at tilbydere med godkjent fagskoleutdanning og som har startet opp fagskolevirksomhet høsten 2007, i en overgangsperiode frem til høsten 2008 vil motta tilskudd over kap. 228. Det vil bli ført kontroll med tilskuddet i denne perioden.