Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Presidentskapets merknader

Presidentskapet viser til St.meld. nr. 23 (2005-2006), utenrikskomiteens Innst. S. nr. 115 (2006-2007) og debatten i Stortinget 13. februar 2007. I den foreliggende innstilling følger Presidentskapet opp stortingsbehandlingen på de punkter som foranlediger endring av Forretningsordenen (FO). Andre problemstillinger vedrørende Stortingets forhold til EU/EØS blir vurdert i andre sammenhenger.

FO § 13 a beskriver nå EØS-utvalgets arbeidsområde som "Regjeringens konsultasjoner med Stortinget om forslag om nye eller endrede rettssakter på et område som omfattes av Avtalen om Det europeiske økonomiske samarbeidsområde (EØS-avtalen)". I praksis har utvalget behandlet saker utover dette området. Det gjelder særlig redegjørelser fra regjeringsmedlemmer om status på aktuelle saksområder i EØS-avtalen og perspektiver på regelverksutviklingen fremover, dessuten i noen grad saker som angår Schengen-avtalen og andre samarbeidsavtaler mellom Norge og EU om justis- og innenrikssaker. Presidentskapet foreslår at bestemmelsen om utvalgets arbeidsområde blir omformulert for å dekke denne praksis, og følgende formulering foreslås:

"Regjeringens konsultasjoner med Stortinget om saker som gjelder Avtalen om Det europeiske økonomiske samarbeidsområde (EØS-avtalen), herunder forslag om nye eller endrede rettsakter på et område som omfattes av EØS-avtalen, og saker som gjelder tilgrensende avtaler med Den europeiske union (EU), skal foregå med Europautvalget."

Den utvidede utenrikskomité har til oppgave å drøfte med regjeringen "viktige utenrikspolitiske, handelspolitiske og sikkerhetspolitiske spørsmål", jf. FO § 13. Bestemmelsen foreslås ikke endret, og Presidentskapet forutsetter at regjeringen fortsatt har drøftelser med den utvidede utenrikskomité om viktige saker vedrørende Norges forhold til EU eller EØS.

I sammenheng med den foreslåtte endring av formuleringen om utvalgets arbeidsområde foreslår Presidentskapet også at benevnelsen på utvalget blir endret til "Europautvalget". Også benevnelsen "konsultasjonsorganet", som er brukt flere steder i § 13 a, foreslås endret til "Europautvalget".

Det trengs endring av FO for å gi fagkomiteene en slik mulighet til å behandle EØS-saker som er omtalt ovenfor, jf. FO § 20 fjerde ledd:

"Komiteene kan ikke behandle andre saker enn de som er oversendt fra Stortinget og Odelstinget, med de unntak som følger av denne forretningsorden."

Presidentskapet forutsetter at det fortsatt skal være Europautvalget som på vegne av Stortinget har konsultasjoner med regjeringen om EØS-saker, bortsett fra den utvidede utenrikskomité i spesielle tilfelle. Derfor går Presidentskapet ut fra at fagkomiteene bør kunne utøve innflytelse i disse sakene ved at de kan avgi skriftlige uttalelser til Europautvalget om saker innenfor sine respektive fagområder. I tillegg kan fagkomiteene - som nå - innkalles til møter i Europautvalget. Presidentskapet foreslår at det blir bestemt i FO § 13 a at en komité kan vedta å avgi skriftlig uttalelse til Europautvalget om en sak som utvalget skal behandle. Dette vil innebære at komiteen med vanlig flertall avgjør om den skal avgi en slik uttalelse. Er det uenighet i komiteen om hva en uttalelse skal gå ut på, tas de forskjellige synspunktene inn i uttalelsen.

Faktagrunnlaget fagkomiteene trenger for å kunne avgi slike uttalelser (og for å delta i møter med Europautvalget), må for det første være listene med omtale av rettsakter som er klare for innlemmelse i EØS-avtalen, som Europautvalget får tilsendt før hvert møte. For det andre må det være oversiktene over EØS-relevante forslag til og vedtatte EU-rettssaker, som utvalget får oversendt to ganger i året. Disse dokumentene må derfor også sendes til de respektive fagkomiteene. Presidentskapet foreslår tatt inn en bestemmelse i FO § 13 a om at dokumenter som Europautvalget får tilsendt fra regjeringen, også skal sendes til vedkommende fagkomiteer. Stortingets administrasjon vil fordele disse dokumentene til komiteene. I tillegg bør komiteene kunne be regjeringen om å få oversendt andre dokumenter som gjelder EU/EØS-saker. Også om dette siste foreslås gitt en bestemmelse i FO § 13 a, fordi komiteene ellers neppe ville hatt en slik adgang, jf. § 20 fjerde ledd. Dessuten kan komiteene naturligvis innhente den informasjon de ønsker fra tjenesteenheter i Stortinget.

Når det gjelder komiteenes måte å behandle slike saker på, understreker Presidentskapet at komiteene ikke skal avgi innstilling, men bare avgi uttalelse, derfor er det ikke grunn til at de samme saksbehandlingsreglene skal gjelde som i saker hvor komiteene skal avgi innstilling. Dessuten vil komiteene få knapp tid til å behandle en del av EØS-sakene. Etter Presidentskapets oppfatning bør høringer ikke kunne holdes i slike saker, spesielt ikke med regjeringsmedlemmer, fordi dette kan foregripe konsultasjonene i Europautvalget. Derimot bør komiteene kunne stille skriftlige spørsmål til regjeringen, også når komiteen ennå ikke har tatt stilling til om den skal avgi en uttalelse til Europautvalget. Presidentskapet foreslår gitt en bestemmelse om dette i § 13 a, fordi komiteene - som nevnt - ellers ikke ville hatt en slik adgang, jf. § 20 fjerde ledd. Videre foreslås bestemt at komiteen avgjør om saksordfører skal velges for en slik sak. Det siste samsvarer med den nåværende bestemmelsen i FO § 20 femte ledd tredje punktum, som gjelder tilfelle hvor en komité skal avgi uttalelse om en innstilling eller et utkast til innstilling.

FO bestemmer nå i § 13 a siste ledd at forhandlingene i EØS-utvalget skal holdes hemmelige, hvis ikke annet blir vedtatt. Dette er den samme formulering som er brukt om forhandlingene i den utvidede utenrikskomité i § 13 sjette ledd. Referatene av forhandlingene kan, som nevnt, gjøres offentlige etter ett år, med mindre noe annet blir bestemt. Om møtene i fagkomiteene heter det i § 20 annet ledd at de foregår for lukkede dører, og at det ikke er adgang til å gjengi uttalelser som er gitt av andre komitémedlemmer i et lukket komitémøte.

I samsvar med det som er anbefalt under stortingsbehandlingen av europameldingen, foreslår Presidentskapet at bestemmelsen om Europautvalget blir endret slik at referatene av forhandlingene skal være offentlige når de foreligger, hvis ikke utvalget bestemmer noe annet. Et vedtak om at referatet av forhandlingene i en sak ikke skal være offentlig etter hovedregelen, forutsettes vanligvis også å tilkjennegi at referatet blir offentlig på et bestemt fremtidig tidspunkt eller når en bestemt begivenhet inntreffer. Alternativt kan vedtak om dette gjøres i et senere møte. Videre foreslår Presidentskapet at det også for Europautvalget brukes den formulering at møtene skal holdes for lukkede dører. Det foreslås også bestemt at det ikke er adgang til å gjengi uttalelser som er gitt i et møte når utvalget har bestemt at referatet av forhandlingene i saken ikke er offentlig.

En innstilling er ikke offentlig før den er endelig avgitt, jf. FO § 18 siste ledd. Dette innebærer at et utkast til innstilling ikke er offentlig. Heller ikke en uttalelse som en komité avgir til en annen komité om et utkast til innstilling er offentlig før innstillingen er avgitt. Innholdet i slike uttalelser blir gjerne tatt inn i innstillingen. Etter Presidentskapets oppfatning tilsier ikke de samme hensyn at en skriftlig uttalelse fra en fagkomité til Europautvalget bør være unntatt fra offentlighet inntil utvalget har behandlet saken. Under henvisning til merknadene ovenfor om at det er ønskelig med økt åpenhet i EØS-sakene, foreslår Presidentskapet at slike uttalelser skal være offentlige når de er avgitt, hvis ikke komiteen bestemmer noe annet.

De nye bestemmelsene foreslås satt i kraft 1. januar 2008. De øvrige bestemmelser i § 13 a foreslås videreført uten endringer i innholdet.