Sammendrag
Forslagsstillerne viser til at privat eide og drevne norske barnehager utgjør majoriteten av det totale barnehagetilbudet. Det vises også til at den finansieringsordningen som ligger til grunn, viser seg å ha svakheter som bidrar til forskjellsbehandling mellom offentlige og private barnehager. Det foreligger i dag en rekke enkeltsaker i kommunene hvor det er påvist at private barnehager kommer dårligere ut enn de offentlige fordi regelverket om finansiering er komplisert, gir rom for tolkning og til dels kan misbrukes på en slik måte at det får uheldige konsekvenser for private aktører.
Forslagsstillerne mener det er svært uheldig at man har et finansieringssystem som bidrar til at en rekke private barnehager ikke får det offentlige tilskuddet de rettmessig har krav på.
Forslagsstillerne mener en ny finansieringsmodell må sikre
– at barnehagene gis tilbakemelding om finansiering på et tidspunkt som gir barnehageeier mulighet til å planlegge egen virksomhet på en god måte og innen rimelig tid etter at forespørsel om tilskudd er sendt kommunen
– at det skjer reell likebehandling mellom privat og offentlig aktør i alle kommuner
– at kommunene åpner for innsyn i hvordan beregningene gjøres. Det er i dag ikke et transparent system i mange kommuner. Beregninger gjort av kommunen må kunne etterprøves på en enkel måte av dem som mottar tilskudd.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremlegge for Stortinget ulike modeller for beregning av offentlig tilskudd til private barnehager som sikrer reell likebehandling mellom offentlige og private aktører, samt fremlegge en vurdering av prosentsatsen i forskrift om likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlige tilskudd."