Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg: Brev fra Miljøverndepartementet v/statsråden, til energi- og miljøkomiteen, datert 25. oktober 2007.

Det vises til brev av 8. oktober 2007, der dokument 8:110 (2006-2007) er oversendt Miljøverndepartementet for utredning m.v.

Jakttidsforskriften revideres hvert femte år etter en bred høring som blant annet omfatter kommuner og berørte organisasjoner. En slik revisjon er nylig gjennomført, og jakttider gjeldende for jaktsesongene 2007-2012 ble fastsatt av Direktoratet for naturforvaltning (DN) den 1. februar 2007.

Representantforslaget innebærer en generell jakttid for hjortevilt i Norge fra og med 15. september til og med 23. desember. Jeg er usikker på om representantene har ment at forslaget om utvidet jakttid skal omfatte alle de fire hjorteviltartene som er vanlige i Norge, eller bare elg og hjort som forslagets bakgrunnsbeskrivelse kan tyde på. I det følgende vurderes en del konsekvenser av representantforslaget for jakten på hjorteviltartene elg, hjort, rådyr og villrein.

Elg: I høringen av jakttidsforskriften foreslo DN felles jakttidsstart for elg fra 25. september i hele landet (med unntak av hjortefylkene og reindriftskommunene Karasjok og Kautokeino). På grunn av massiv motstand i høringen både fra rettighetshavere og andre brukere av utmarka i de områder hvor det tradisjonelt har vært jaktstart for elg fra og med 5. oktober, ble denne løsningen ikke vedtatt. Motstanden var begrunnet med blant annet hensynet til friluftsliv og beitedyr. En tidligere jaktstart på elg i tråd med representantforslaget vil dermed gå imot majoriteten av høringsinstansenes uttalelser ved siste jakttidsrevisjon. Jakttidas siste dag er i gjeldende forskrift satt til 31. oktober i hele landet (med unntak av hjortefylkene og to reindriftskommuner).

Hjort: Gjeldende jakttid for hjort er fra og med 10. september til og med 15. november. Utsatt jaktstart på denne arten vil med stor sannsynlighet bli mottatt negativt, særlig i de deler av landet hvor hjort er det dominerende hjorteviltet.

Rådyr/voksen råbukk: Etter gjeldende regelverk starter jakten på voksen råbukk den 10. august, som er samme tidspunkt som i forrige forskriftsperiode. En forskyving av denne jaktens starttidspunkt til 15. september vil bidra negativt til blant annet den næringsutvikling/omsetning denne jakten har i dag. En del steder feller råbukken geviret allerede i september måned. Det er rimelig å forvente at en utsatt start på bukkejakten vil medføre en lavere interesse for denne jakten, og dermed føre til redusert avskyting av voksen råbukk. Dette fordi en vesentlig andel av denne kjønnskategorien felles i den spesifikke bukkejaktperioden. Jakttida for rådyr (alle kategorier) hvor det tillates bruk av løs, på drevet halsende hund med maksimal boghøyde 41 cm, starter i dag 25. september og avsluttes den 23. desember.

Villrein: Representantforslaget medfører at dagens jakttid for villrein vil bli kraftig forskjøvet da gjeldende jakttid for denne arten er fra og med 20. august til og med 30. september (villreinnemnda kan utvide jakttida med inntil 14 dager i løpet av oktober når særlige bestandsmessige behov foreligger). Mange av våre villreinområder har innskrenket jakttida, og i mange tilfeller avsluttes i dag jakten før forslagets jaktstart 15. september. Representantforslaget innebærer dermed en markant endring av den etablerte jakttida for denne arten. Med utsatt jakttid vil det vesentlige av villreinjakten foregå i villreinens mest aktive brunstperiode og parallelt med den mest populære tida for småviltjakt i den norske fjellheimen (særlig rypejakt). Kjøttet til villreinbukkene er under brunsten ikke egnet til menneskeføde. En må også forvente en lavere avskyting da de klimatiske forholdene i høyfjellet tilsier at jakt på villrein vil bli langt vanskeligere ved en utsatt jakttid.

I arbeidet med å revidere jakttidsforskriften har rettighetshaveres ønske om lengre jakttid for elg og hjort ut fra forvaltnings- og næringsmessige hensyn vært vel kjent. Ved fastsettingen av jakttider skal DN i tillegg til å legge til rette for rettighetshaverne også ivareta interessene til andre brukergrupper, spesielt utøvere av friluftsliv og småviltjakt. Ifølge DN blir småviltjegere enkelte steder fratatt muligheten for å jakte ved at det ikke selges jaktkort i perioden med jakt på elg og hjort. Også turgåere opplever enkelte steder at de er uønsket i utmarka når det utøves jakt på elg og hjort. Evalueringen av den treårige forsøksordningen "Økt tilgang på jakt"viste at en relativt stor andel turgåere uttrykte en viss utrygghet når det utøves jakt på hjortevilt. En uønsket konsekvens av lengre jakttid kan derfor bli at disse gruppene bruker utmarka mindre i perioden det utøves jakt på elg og hjort.

På grunn av usikkerheten som er knyttet til konsekvensene for andre brukere av utmarka, er nå fylkesmennene gitt myndighet til å utvide jakttida når det foreligger bestandsmessige, forvaltningsmessige eller næringsmessige behov for utvidet jakttid. Kommunen kan søke om slik utvidet jakttid. For elg kan jakttida utvides fra 1. november til 23. desember, og for hjort fra 15. november til 23. desember. DN har laget retningslinjer for fylkesmannens arbeid med fastsettelse av slike forskrifter. Et krav til alle søknader om utvidelse av jakttid er tiltak for samjakt (jakt på småvilt/rådyr parallelt med utøvelsen av elg/hjortejakt) og hensynet til andre brukere av utmarka.

Ved siste jakttidsrevisjon ble myndigheten til å fastsette forskrift om utvidelse og innskrenking av jakttida flyttet fra kommunen til fylkesmannen. En av årsakene til dette var en til dels svært varierende forvaltningspraksis mellom kommuner i forrige forskriftsperiode. Med dagens løsning vil regionale hensyn når det gjelder bærekraftig forvaltning av viltressursene bli bedre ivaretatt.

Gjeldende jakttidsforskrift innebærer mulighet for betydelige endringer i jakttida i forhold til forrige jakttidsperiode. Den gamle jakttidsforskriften ga mulighet til å utvide jakttida for elg/hjort med inntil to uker. I gjeldende forskrift er det, som foran nevnt, åpnet for å kunne utvide jakttida til og med 23. desember. Den gamle forskriften åpnet kun for å utvide jakttida når særlige bestandsmessige behov forelå. Gjeldende forskrift åpner også for utvidelse når det foreligger forvaltningsmessige behov (trekkende bestander) og næringsmessige behov (utmarksnæring knyttet til tilrettelegging og salg av jakt).

Jeg mener at ønskene fra ulike grupper utmarksbrukere er godt ivaretatt gjennom gjeldende jakttidsforskrift. Rettighetshaverne har fått en mulighet til å få utvidet jakttida for elg og hjort, samtidig som forskriften sikrer at andre brukere av utmarka får mulighet til å utøve sine aktiviteter. Det er for tidlig å konkludere om hvordan den nye forskriftens muligheter knyttet til utvidelse av jakttida fungerer.

Representantforslaget innebærer en ordning med generell utvidelse av jakttida der kommunene kan innskrenke jakttida for enkelte jaktvald dersom det ikke tillates samjakt. En slik ordning vil i stor grad være en speilvending av dagens praksis. Det vises til at det i gjeldende forskrift er fastsatt jakttid som kan utvides etter søknad til fylkesmannen, og at søknader blant annet skal inneholde tiltak for samjakt og hensynet til andre brukere av utmarka.

I representantforslagets bakgrunnsbeskrivelse foreslås det også at kommunene gis myndighet til å innføre jakt på skadegjørende, trekkende bestander av elg og hjort i januar måned. I henhold til gjeldende forskrift kan fylkesmannen fastsette forskrift om jakt i januar måned hvor skadegjørende, trekkende bestander av elg og/eller hjort medfører vesentlig beiteskade. Den eneste forskjellen mellom gjeldende forskrift og representantforslaget på dette punkt er derfor at myndigheten i gjeldende forskrift er lagt til fylkesmannen.

På denne bakgrunn mener jeg det er foretatt en balansert avveining av ulike hensyn ved revisjonen av jakttidsforskriften og anbefaler at representantforslaget avvises.