Vedlegg: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 30. mai 2007
Jeg viser til brev fra Stortinget 9. mai 2007 i forbindelse med behandlingen av Dokument 8:76 (2006-2007) i transport- og kommunikasjonskomiteen. Forslaget munner ut i følgende forslag:
Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av gjennomføringen av sikkerhetskontrollene ved flyplassene, for på en best mulig måte å ivareta flysikkerheten og øke servicenivået overfor alle reisende.
Jeg har følgende uttalelse i saken:
Sikkerhetskontroll og service kan oppfattes som to motsetninger. Sikkerhet er en service som nødvendigvis innebærer tiltak som kan oppfattes som mistenkeliggjørende og dels ubehagelige. Det er en kontinuerlig prosess internasjonalt for å utvikle bedre tekniske løsninger på dette området. Alle aktører i luftfarten er tjent med at alle reisende har en positiv opplevelse av å reise. Dette krever at alle aktører ser på hva som kan gjøres for å gjøre reisen så positiv som mulig, samtidig som flysikkerheten ivaretas.
Luftfartstilsynet har i sakens anledning gitt uttrykk for økt fokus på opplæring for alle involverte (ansatte, flygere, kabinpersonale og sikkerhetskontrollører) i "menneskelige faktorer" og samhandling på tvers av fagfelt i luftfarten.
Når det gjelder sikkerhetskontroll av ansatte, flygere og kabinpersonale er fokus allerede satt på saken gjennom felles brev fra direktørene i SAS Braathens, Norwegian og Widerøe 16. mars 2007 til Avinor og Luftfartstilsynet. Brevet ble fulgt opp av Luftfartstilsynet som inviterte til et møte mellom flyselskapene, Avinor, Oslo lufthavn og Luftfartstilsynet 20. mars 2007. Som et resultat av møtet ble det etablert et samarbeidsutvalg bestående av representanter fra Luftfartstilsynet, Avinor, OSL, Norsk flygerforbund, Norsk kabinforening, Norwegian Flygerforening, Norwegian Kabinforening, Securitas Transport Aviation Security, Adecco Airport Security, SAS Braathens, Norwegian, Widerøe, SGS, Røros Flyservice og Norsk Flytekniker Organisasjon.
Samarbeidsutvalgets oppgave er å bidra til å sikre at sikkerhetskontrolltjenesten gjennomføres i henhold til gjeldende regelverk, samt at kontrollen av de ansatte, flygere og kabinpersonale gjennomføres på en effektiv og profesjonell måte. Konkret skal samarbeidsutvalget innen 1. juli 2007 levere en samlet rapport til luftfartsdirektøren med forslag til tiltak på kort og noe lengre sikt.
Arbeid er altså allerede godt i gang og med involvering av alle berørte for å finne løsninger innenfor gjeldende regelverk som kan bidra til en smidigere gjennomføring av gjeldende sikkerhetskontrolltiltak.
Jeg avventer derfor resultatene fra arbeidet som allerede er igangsatt og vil eventuelt senere orientere Stortinget på en egnet måte om saken.
I møter med mine kollegaer fra de øvrige europeiske land vil jeg også ta opp saken for at vi også internasjonalt skal få en debatt om hvordan regelverket kan gjennomføres på en mest mulig smidig måte.