Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

I proposisjonen går Samferdselsdepartementet bl.a. inn for at utbyggingen av vegprosjektet E18 Krosby-Knapstad i Østfold framskyndes, slik at en åtte kilometer ny firefelts veg kan åpnes for trafikk i løpet av sommeren 2008.

Østfold fylkesting tilrådde ved behandling av Østfoldpakka 25. mars 1999 at E6 og E18 i Østfold skal bygges ut ved bompenger, forutsatt en statlig andel på minst 50 pst. Det synes som at fylkestinget forutsatte at utbygginga skal stå ferdig innen 2011, uten at dette går fram av vedtaket.

Sentralt i Stortingets behandling av Østfoldpakka er behandlinga av St.prp. nr. 26 (1999-2000), St.meld. nr. 46 (1999-2000), St.prp. nr. 68 (2001-2002), St.prp. nr. 67 (2002-2003), St.meld. nr. 24 (2003-2004) og Samferdselsdepartementets St.prp. nr. 1 for enkelte år.

Det er gitt samtykke til delvis bompengefinansiert utbygging av E6 og E18 i Østfold, med sideveger.

Samferdselsdepartementet la i St.prp. nr. 26 (1999-2000) til grunn minst 50 pst. bompenger, mens samferdselskomiteen ved behandlingen forutsatte 50/50 kostnadsdeling mellom bompenger og statlige midler.

Det er gitt samtykke til forsert utbygging av E6 ved å trekke finansiering av den nye Svinesundsforbindelsen ut av Østfoldpakka. Det er også gitt samtykke til forsert anleggsstart for prosjekt på E18.

Stortinget har bedt om ei ytterligere forsering av E18 uten at det er gitt økonomisk rom for det. Det foreligger derfor ikke en avklaring for når E18 kan stå ferdig.

Kostnadene ved utvidelse av E6 gjennom hele Østfold til firefelts veg, inklusive den norske delen av ny Svinesundsforbindelse, var anslått til om lag 3,8 mrd. kroner, omregnet til 2007-prisnivå. Kostnadene ved utbygging av E18 til tofelts veg var anslått til om lag 2,4 mrd. kroner, inklusive tiltak på eksisterende E18 og sidevegnettet.

Kostnadene ved utbygging av E6 gjennom Østfold til firefelts veg er nå anslått til om lag 3,5 mrd. kroner, eksklusive den norske delen av ny Svinesundsforbindelse som er tatt ut av Østfoldpakka og fullfinansiert gjennom et eget svensk-norsk bompengeopplegg. I forbindelse med statsbudsjettet for 2005 ble det avklart at fullføringen av E6-utbyggingen framskyndes til 2008, jf. St.prp. nr. 1 (2004-2005).

Kostnadene ved utbygging av E18 gjennom Østfold er økt til om lag 3,5 mrd. kroner, inklusive tiltak på eksisterende E18 og sidevegnettet. Økningen skyldes i hovedsak at det legges opp til å bygge firefelts veg fra Momarken til Akershus grense i stedet for tofelts veg. I tillegg kommer kostnader på om lag 200 mill. kr til utbedring av strekningen Riksgrensen - Ørje, som ikke var inkludert i det opprinnelige kostnadsoverslaget.

Østfold fylkeskommune har i flere sammenhenger gått inn for at fase 1 av Østfoldpakka revideres, slik at utbyggingen av E18 kan fullføres innen 2009.

Samferdselsdepartementet har ved flere anledninger hatt møter med Østfold fylkeskommune der utbyggingen av E18 har vært drøftet. Fylkeskommunen har i møtene ønsket større oppfølging fra statlige myndigheter mht. forpliktelsene staten er pålagt gjennom tidligere behandlinger i Stortinget av Østfoldpakka. Bakgrunnen for fylkeskommunens ønske har vært manglende fremdrift i E18-utbygginga og for høy bompengeandel i pakka. Sentrale krav fra fylkeskommunen har bl.a. vært at staten må sørge for statlig finansieringsandel på 50 pst., sørge for ferdigstilling av E18 i 2009-2010 og forsert anleggsstart for strekningen Krosby-Knapstad til 2006.

Det er etter Samferdselsdepartementets vurdering ikke rom innenfor budsjettrammene til å kunne etterkomme alle kravene. Departementet ønsker likevel å unngå stopp i utbyggingen på E18 i 2007, og har forelagt fylkeskommunen et forslag til utbyggings- og finansieringsopplegg som vil sikre forsert utbygging av E18 på strekningen Krosby-Knapstad, jf. pkt. 2 i proposisjonen.

Østfold fylkeskommune fattet vedtak i saken i møte i fylkestinget 1. mars 2007:

Opplegget vil innebære en endring i gjeldende bompengeopplegg for Østfoldpakka. I tillegg til å øke bompengetakstene med 25 pst. på E18 og forlenge bompengeperioden til 20 år på både E6 og E18, vil det fortsatt være mulig å øke takstene og forlenge innkrevingsperioden i tråd med retningslinjene for bompengefinansiering dersom det skulle være nødvendig.

Fylkestinget har ved behandlingen av departementets forslag frafalt kravet om at staten skal dekke 50 pst. av de samlede utbyggingskostnadene for E6 og E18, medregnet den norske delen av ny Svinesundsforbindelse. Videre aksepterer fylkestinget at utbyggingen av E18 på strekningen Krosby-Knapstad startes opp uten at staten forplikter seg på en sluttdato for hele E18-utbyggingen. I tillegg aksepterer fylkestinget at innkrevingsperioden forlenges til 20 år både på E6 og E18 og at bompengetakstene på E18 økes med 25 pst.

Etter Samferdselsdepartementets vurdering har Østfold fylkeskommune med dette vedtaket gitt sin tilslutning til et opplegg som gjør det forsvarlig å forsere prosjektet E18 Krosby-Knapstad. De gjenstående strekningene på E18, Riksgrensen-Ørje, Melleby-Momarken og Knapstad-Akershus grense, må vurderes i forbindelse med kommende revisjoner av Nasjonal transportplan, på lik linje med andre prosjekter og tiltak på stamvegnettet.

Samferdselsdepartementet har merket seg at fylkestinget ber om at bomstasjonsplasseringen på E18 blir vurdert i forbindelse med ferdigstillelsen av prosjektet Krosby-Knapstad. Departementet slutter seg til dette. Det er imidlertid en forutsetning at eventuelle endringer ikke fører til reduserte bompengeinntekter. Videre er det en forutsetning at sammenhengen mellom nytte og betaling blir tilfredsstillende ivaretatt.

Samferdselsdepartementet gjør oppmerksom på at en utvidelse av bompengeperioden til 20 år vil bryte med retningslinjene for bruk av bompenger. Opplegget vil også bryte med Stortingets forutsetning om lik fordeling i Østfoldpakka mellom bompenger og statlige midler. Departementet mener at det likevel vil være riktig å legge til grunn opplegget fordi en sikrer forsert utbygging av E18 på strekningen Krosby-Knapstad.

Prosjektet omfatter bygging av 8 km firefelts veg på strekningen Krosby-Knapstad vest for Askim, inklusive bygging av ny bru over Glomma og tunnel gjennom Romsåsen. Videre inngår nødvendig omlegging av lokalvegnettet vestover fra Askim. Bygging av ny E18 på denne strekningen vil medføre at avviklings- og miljøproblemene som dagens trafikk gjennom Spydeberg sentrum skaper, vil bli vesentlig redusert. I tillegg vil trafikksikkerheten bli bedret.

Det legges opp til anleggsstart i august 2007, og prosjektet er planlagt åpnet for trafikk sommeren 2010.

Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring av styringsunderlag og kostnadsoverslag (KS2) for prosjektet E18 Krosby-Knapstad.

Omregnet til 2007-prisnivå blir styringsrammen 961 mill. kroner og kostnadsrammen 1 012 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader (NN/K) er beregnet til om lag -0,1.

Finansieringsplanen går fram av tabell 3.1 i proposisjonen.

Det foreslås at bompengeselskapet kan forskuttere 140 mill. kroner av utbyggingskostnadene for E18 Krosby-Knapstad, mot tilbakebetaling fra staten i løpet av perioden 2010-2013. Videre vil kostnadsøkningen for E18 Krosby-Knapstad bli dekket ved en overføring av om lag 390 mill. kroner i statlige midler fra E6 til E18 i perioden 2006-2009. Denne overføringen av statlige midler fører igjen til behov for økt bompengefinansiering for å kunne gjennomføre prosjekter som inngår i Østfoldpakka, det vil si vegprosjekter på E18 og E6 i Østfold.

Som følge av behov for økte bompengemidler - og i tråd med lokale ønsker og vedtak - blir det derfor nå foreslått enkelte endringer i bompengeopplegget for Østfoldpakka: Bompengeperioden for Østfoldpakka utvides fra 15 til 20 år, på både E6 og E18. Med virkning fra 2010 skal bompengetakstene på E18 økes fra 20 kroner til 25 kroner for personbil og fra 40 kroner til 50 kroner for tyngre kjøretøy.

Østfold fylkeskommune har i sitt vedtak av 1. mars 2007 utvidet gjeldende garanti på 1 840 mill. kroner med 900 mill. kroner for å dekke lån til forskottering av prosjektet E18 Krosby-Knapstad.

Tabell 3.2 i proposisjonen viser forslag til revidert finansieringsplan for utbyggingen av E6 og E18 gjennom Østfold, inklusive tiltak på eksisterende E18 og sideveger langs E18. Forslaget er basert på at prosjektet E6 Svingeskogen-Åsgård åpnes for trafikk høsten 2008. På E18 åpnes prosjektet Momarken-Sekkelsten for trafikk i oktober 2007, og prosjektet Krosby-Knapstad forseres slik at dette kan åpnes for trafikk sommeren 2010. Videre er det lagt til grunn at forutsatte tiltak på eksisterende E18 og sideveger langs E18 sluttføres i perioden 2010-2013.

Etter dette er det ikke grunnlag for ytterligere utvidelse av bompengeopplegget for utbygging av E6 og E18 gjennom Østfold. De gjenstående strekningene på E18, strekningene Riksgrensen-Ørje, Melleby-Momarken og Knapstad-Akershus grense, må derfor finansieres med statlige midler.

Restbehovet, etter at prosjektet Krosby-Knapstad er fullfinansiert, vil være om lag 1,1 mrd. kroner.

Saken er sist omtalt i St.prp. nr. 1 (2004-2005), side 102, og i St.prp. nr. 1 (2005-2006).

Bomstasjonen på fylkesveg 311 er en del av bompengeopplegget for E6 i Østfold. Bomstasjonen var opprinnelig planlagt plassert sør for krysset Osloveien/Brevikveien. Lokal motstand mot en tovegs bomstasjon sør for krysset førte til at stasjonen i stedet ble etab­lert nord for krysset.

På bakgrunn av vedtak i Østfold fylkeskommune og Moss kommune går Vegdirektoratet inn for at bomstasjonen på fylkesveg 311 ikke blir flyttet.

Samferdselsdepartementet er i gang med å foreta en vurdering knyttet til problemstillingene i denne saken. Departementet vil komme tilbake til Stortinget med en tilråding så snart som mulig.

Departementet viser i den forbindelse til at i det foreslåtte opplegget for sluttføring av Østfoldpakka og forsering av E18 Krosby-Knapstad er lagt til grunn at bomstasjonen på fylkesveg 311 opprettholdes.