Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og Per Ove Width, fra Høyre, lederen Jan Petersen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen, ser viktigheten av at Ombudsmannsnemnda har det formål å bidra til å sikre de allmennmenneskelige rettigheter for Forsvarets personell og behandle sakstema av prinsipiell karakter eller som har allmenn interesse. Videre er komiteen opptatt av at nemnda ved sin virksomhet skal bidra til å effektivisere Forsvaret. Komiteen erindrer at dette formål og resultat har fremkommet gjennom tidligere års dokumenter fra nemnda.

Komiteen ser med bekymring på at det under nemdas 5 befaringer i 2006 har fremkommet reaksjoner på at de økonomiske/regnskapsmessige prosedyrene i Forsvaret ikke synes å fungere tilfredsstillende.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, vil her vise til St.meld. nr. 10 (2005-2006) om Økonomisk styring i Forsvaret, og Innst. S. nr. 176 (2005-2006), og de tiltak som er gjennomført for å bedre økonomistyringen i Forsvaret. Flertallet vil også vektlegge betydningen av at midlene som tildeles over forsvarsbudsjettet, forvaltes på en totaløkonomisk god måte.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker seg at dette først og fremst er fremført av avdelingene som hevder at de økonomiske ressursene ikke dekker oppgavene som skal løses. Videre legger disse medlemmer merke til at det fremkommer synspunkter om at det altfor lenge har vært drevet etter prinsipper som betegnes som "bedriftsøkonomi på avveier".

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, har merket seg at det gjennom befaringer og informasjonsbesøk har fremkommet at det knytter seg en del problemer til horisontal samhandel. Flertallet viser her til at systemet med horisontal samhandel i Forsvaret blant annet har bidratt til reduserte kostnader, samtidig som det har gitt enkelte dysfunksjonelle utslag. Flertallet viser til at Forsvarsdepartementet derfor har gjennomført en evaluering av systemet og avdekket forbedringspotensial knyttet til hvordan samhandelen er blitt praktisert. Flertallet viser i denne forbindelse til St.prp. nr. 1 (2006-2007), hvor Regjeringen ga en tilbakemelding på evalueringen og gjorde rede for at det er iverksatt forbedringstiltak, samt at flere tiltak vil bli fulgt opp i 2007.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet tar til etterretning at dette særlig synes å brukes om en åpenbar og generell misnøye med oppleggene med horisontal samhandling. Disse medlemmer er bekymret over disse signaler. Horisontal samhandling har vært en av kjerneomleggingene innen logistikk i Forsvaret, og disse medlemmer er undrende til at en slik innføring fortsatt vekker misnøye. Disse medlemmer forutsetter at Forsvarsdepartementet foretar en kontinuerlig kvalitetssikring og vurdering av de innførte rutiner og kvalitetsverktøy, og at dette derfor ikke vil fremstå som en utfordring i fremtiden.

Komiteen merker seg at mange avdelinger har vakante stillinger som ikke blir besatt. Komiteen er i denne sammenheng bekymret over at reduksjonene i årsverk kan gjøre organisasjonen sårbar i forhold til vernebestemmelsene Helse-Miljø-Sikkerhet (HMS). Komiteen ser problemstillingen i synspunktet om at det har vært for stor fokus på "antall hoder" i Forsvaret, og for liten fokus på arbeidsoppgavene som skal løses. Komiteen er derfor tilfreds med at det her synes som om det er en bedret situasjon. Samtidig er det vesentlig at det fortsatt holdes god kontroll med utviklingen i Forsvarets driftskostnader.

Komiteen merker seg at problemer med tilgang på leger, sykepleiere og sykevoktere fortsatt ikke er helt tilfredsstillende løst. Komiteen er i likhet med nemnda opptatt av at soldatene skal få et tilfredsstillende legetilbud under tjenesten. Komiteen setter pris på at temaet "senskader etter internasjonale operasjoner" også i 2006 har stått sentralt i nemndas arbeid.

Komiteen viser til at det er etablert en Nasjonal millitærmedisinsk poliklinikk som skal gi medisinsk oppfølging og sørge for at veteraner som har fått fysisk og/eller psykisk skade, blir henvist til videre relevant behandling ved behov. Komiteen viser videre til prøveprosjektet for psykiatrisk/psykosomatisk oppfølging av soldater som har fått psykiske belastningsskader etter internasjonale operasjoner, som videreføres i 2007, jf. St.prp. nr. 1 (2006-2007). Prøveprosjektet skal dokumentere behov for helsetjenester blant Forsvarets veteraner og soldater, i tillegg til at effekten av behandlingen skal evalueres. Komiteen mener det er viktig at dette følges opp videre. Komiteen viser samtidig til at det er det sivile helsevesenet som må ha hovedansvaret for helsetjenester i Norge, og at det verken er mulig eller ønskelig å etablere et eget helsevesen i Forsvaret, parallelt med det sivile. Komiteen viser for øvrig til at Forsvarsdepartementet har et samarbeid med Helse- og omsorgsdepartementet for å sikre at tiltak overfor veteraner er godt samordnet mellom det sivile helsevesen og Forsvaret. Komiteen viser til at det, så langt nemnda kan se, har vært en positiv utvikling hva angår medisinsk personell i internasjonale operasjoner.

Komiteen er bekymret over at det fortsatt er en mangel på sanitetsressurser og mangel på medisinsk personell med tilstrekkelig kompetanse. Komiteen ser i likhet med nemnda de negative implikasjoner dette kan ha for Forsvarets medisinske kvalitet og kapabilitet.

Komiteen tar til etterretning at mangelfull rapportering om disiplinærsituasjonen også i 2006 har vært urovekkende. Komiteen er her enig med nemnda i at den mangelfulle rapporteringen er uakseptabel, er bekymret for denne situasjonen og forutsetter at dette er forhold som rettes opp.

Komiteen merker seg at Ombudsmannen i 2006 har behandlet 78 registrerte klagesaker mot 106 saker året før, og registrerer denne positive utviklingen.

Komiteen tar til orientering at omstillingen og nedbemanningen i Forsvaret ikke har medført noen økning i antallet skriftlige klagesaker fra befalet, og det er heller ingen nevneverdig økning i antallet klager fra det sivile personell i Forsvaret.

Komiteen merker seg at resultatene fra Vernepliktsundersøkelsen 2006 viser en utvikling i positiv retning og at førstegangstjenesten oppleves som meningsfylt, og den enkeltes trivsel er generelt økende.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, har merket seg at Vernepliktsundersøkelsen også har avdekket at 18 prosent av soldatene helt eller delvis er uenig i at sikkerheten blir ivaretatt til enhver tid og anledning. Flertallet vil understreke at sikkerheten til personellet skal ha høy prioritet, og at det er viktig at soldatene opplever at dette tas på alvor.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser med bekymring på at det har vært avdekket kritikkverdige forhold vedrørende de vernepliktiges arbeidssituasjon og sikkerhet. Disse medlemmer forventer at dette vil bli grepet fatt i og brakt i orden.

Komiteen er fornøyd med at Norsk narkotikapolitiforening (NNPF) har trukket frem Forsvaret som en virksomhet med suksess i sitt narkotikaforebyggende arbeid.