Vedlegg 2: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 5. juni 2007
Jeg viser til brev av 30. mai 2007 fra Transport- og kommunikasjonskomiteen vedrørende ovennevnte. Nedenfor følger svar på spørsmålene 2 og 3.
I brevet av 25. mai 2007 henviser statsråden til arbeidet med kommende NTP for perioden 2010-2019. Første året i denne nye planen vil være 2010. Det foreligger dokumentasjon der etterslepet når det gjelder vedlikehold i vegtunnelene(riks- og fylkesveger), utgjør i størrelsesorden 2 mrd. kroner.
Før NTP er vedtatt, og videre budsjett for første år i ny plan er vedtatt, gjenstår statsbudsjettene for hhv. 2008 og 2009.
-Hva er statsrådens plan for å dekke inn manglende vedlikehold av norske vegtunneler i løpet av årene 2008 og 2009?
Når det gjelder etterslep som har oppstått som følge av langvarig underdekning av behov for vedlikehold av riksvegnettet, ikke minst i foregående fireårsperiode da bevilgningsnivået vedtatt med støtte fra Fremskrittspartiet etter forslag fra regjeringen Bondevik II var utilstrekkelig, utgjør dette for tunnelene sin del om lag 2 mrd. kr av totalt 14 mrd. kr Dette etterslepet anses ikke å utgjøre direkte fare for trafikantene i dag. Jeg vil derfor som det er sagt i brev av 25. mai 2007 komme tilbake til saken i forbindelse med forslaget til NTP 2010-2019.
I budsjettene for 2008 og 2009 vil etterslepet for riksvegene bli vurdert, herunder selvsagt også vedlikeholdsstatusen for tunnelene. Statens vegvesen gjennomfører nå inspeksjoner av tunnelene i riks- og fylkesvegnettet. Hvis disse inspeksjonene avdekker umiddelbare behov for ekstraordinære arbeider av mindre omfang, vil dette bli søkt tilpasset innenfor det ordinære budsjettet for vedlikehold. Hvis behovet for ekstraordinære tiltak medfører relativt store investeringer, vil det bli behov for å bevilge investeringsmidler. Dette vil jeg eventuelt komme tilbake til.
Manglende vedlikehold av norske vegtunneler gir trafikanter svekket sikkerhet. Når det gjelder rassikring av vegtunneler, utarbeides det etter Hanekleivtunnelen en rapport av internrevisjonen i Statens vegvesen om dette.
i) Vil rapporten bli offentliggjort?
ii) Vil rapporten bli fremlagt for Stortinget og behandlet i egen sak?
iii) Vil internrevisjonen som en oppfølging av dette arbeidet også se nærmere på opplegg og kontroll med vedlikeholdet av norske vegtunneler?
iv) Vil statsråden vurdere en ekstern gransking - ev. en gjennomgang av ekstern part (for eksempel Statens havarikommisjon for transport) av bygging, sikring, vedlikehold og kontroll av vegtunneler?
i) Rapport fra Internrevisjonen i Statens vegvesen er under arbeid, og er ventet oversendt Samferdselsdepartementet innen kort tid, for videre vurdering. Samferdselsdepartementet vil offentliggjøre rapporten så snart den foreligger.
ii) Samferdselsdepartementet vil når rapporten fra Internrevisjonen i Statens vegvesen foreligger, vurdere hvordan Stortinget skal orienteres. Samferdselsdepartementet vil også vurdere om forslag til tiltak for ytterligere sikring av norske vegtunneler skal fremmes for Stortinget. En evt. slik sak vil bygge på det eksterne undersøkelsesutvalgets rapport av 15. februar 2007, og de forbedringstiltak vedrørende tunnelsikkerhet som Vegvesenet for tiden arbeider med, bl.a. ved hjelp av en faggruppe med representanter for private konsulenter og entreprenører. Stortinget vil bli orientert om det videre arbeidet i budsjettforslaget for 2008.
iii) Internrevisjonen er et stabsorgan i Vegdirektoratet med oppgave å revidere arbeidet i Statens vegvesen med utgangspunkt i gitte regelverk. Det vil være andre deler av Vegvesenet som vil være ansvarlig for opplegg og kontroll av vedlikehold av tunnelene. Deres arbeid vil bli revidert av Internrevisjonen etter Vegdirektørens bestemmelser.
iv) Jeg viser til St.prp. nr. 68 (2006-2007) på side 20, 2. spalte der det heter: "Samferdselsdepartementet vil etter rapporten ligg føre vurdere om det er ytterlegare behov for gransking."