Vedlegg 1: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 25. mai. 2007
Jeg viser til brev av 09 05.07 fra Transport- og kommunikasjonskomiteen vedrørende ovennevnte dokument.
Raset i Hanekleivtunnelen, sikring av tunnelene i nordre Vestfold, tunnelinspeksjoner generelt og spørsmålet om å opprette et uavhengig vegtilsyn, er nærmere omtalt i St.prp. nr. 68 (2006-2007).
Etterslepet på tunnelene på riks- og fylkesvegnettet på om lag 2 mrd. kr er i stor grad knyttet til behovet for utskifting av gammelt utstyr. Etterslepet er bygd opp over mange år med lave bevilgninger til drift og vedlikehold, ikke minst i foregående stortingsperiode, da statsbudsjettet ble gjort opp mellom Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, i 3 av 4 år.
Ved prioritering av midler til tunneler legges det vekt på sikkerhetsmessig oppgradering. En vegtunnel kan være opptil seks-sju ganger dyrere å vedlikeholde enn veg i dagen. Moderne tunneler har i dag meget avanserte tekniske anlegg med mye utstyr som det blir lagt mye arbeid i å holde i orden. Dess eldre utstyret blir, dess tettere inspeksjoner og mer vedlikehold krever det. Noe av utstyret har kortere levetid enn antatt ved bygging, og må derfor skiftes tidligere. Store deler av etterslepet for tunneler er knyttet til disse forhold, uten at det sikkerhetsmessig er noe problem.
I tillegg til etterslepet er det behov for å utruste eksisterende tunneler med nytt utstyr som følge av nye krav. Innføring av nytt nødnett i tunneler som ikke har dekning fra eksterne sendere/mottakere, vil også føre til behov for økte midler etter hvert som nødnettet blir utvidet.
I St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015 er det satt av en ramme på 170 mill. kr pr. år til sikkerhetsmessig oppgradering og utskifting av gammelt tunnelutstyr.
Det er tatt høyde for oppfylling av nye krav som følge av innlemming i EØS-avtalen av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 2004/EF om minimum sikkerhetskrav til vegtunneler. Verken etterslep, med få unntak, eller oppgradering av fylkesvegtunnelene er inkludert i denne rammen. Det er lagt inn mulighet for å kunne bruke deler av beløpet til brannsikring av ubeskyttet PE-skum og utskifting av gamle hvelv.
I forslaget blir Regjeringen bedt om å legge fram en stortingsproposisjon innen utgangen av 2009. Jeg vil til dette bemerke at det i tid ikke er langt unna Stortingets arbeid med kommende Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2010-2019. Regjeringen tar sikte på å fremme denne meldingen ved årsskiftet 2008/2009.
I NTP vil det, som tidligere, bli foreslått økonomiske rammer for planperioden, og det vil bli foreslått prioriteringer. Spørsmål knyttet til vedlikeholdsetterslep vil naturlig omhandles her. Jeg finner det på denne bakgrunn ikke hensiktsmessig at det legges fram en egen stortingsproposisjon om vedlikeholdsetterslepet på vegtunneler.