Sammendrag
- Riksrevisjonens rammevilkår
- Utvikling i forvaltningen som har betydning for Riksrevisjonen
- Revisjonsaktiviteter
- Internasjonale aktiviteter
- Organisering, ressursfordeling og personale
- Administrasjon og interne aktiviteter
Riksrevisjonen er Stortingets revisjons- og kontrollorgan. Riksrevisjonens rammevilkår går fram av lov og instruks om Riksrevisjonens virksomhet. Riksrevisjonen skal gjennom revisjon, kontroll og veiledning bidra til at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt og at statens midler og verdier blir brukt og forvaltet på en økonomisk forsvarlig måte, og i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Riksrevisjonen kan også etter avtale påta seg revisjons-, kontroll- eller bistandsoppdrag internasjonalt. Stortinget kan pålegge Riksrevisjonen å sette i gang særlige undersøkelser.
Revisjonen skal planlegges, gjennomføres og rapporteres slik lov, instruks og god revisjonsskikk i Riksrevisjonen krever. Riksrevisjonens revisjonsstandarder tar sikte på å gi begrepet "god revisjonsskikk i Riksrevisjonen" et innhold som samsvarer med de kravene Riksrevisjonen stiller til gjennomføring av revisjonen. Revisjonsstandardene er basert på INTOSAIs (International Organization of Supreme Audit Institutions) standarder for statlig revisjon i tillegg til andre nasjonale og internasjonale revisjonsstandarder.
Riksrevisjonens omdømmeverdier er objektiv, uavhengig og kompetent. Samspillverdiene som utfyller omdømmeverdiene er lagånd, åpenhet og respekt. Det er en målsetting at alt arbeid i Riksrevisjonen skal preges av disse verdiene.
Det skjer stadig endringer og fornyinger i statlig sektor. Det påvirker hvordan Riksrevisjonen disponerer sine ressurser. Endringene vil også i seg selv være risikofaktorer som det er viktig å ha fokus på i revisjonen.
Arbeids- og velferdsetaten overtok 1. juli 2006 de ansvarsområdene og oppgaver som tidligere tilhørte Aetat Arbeidsdirektoratet, Rikstrygdeverket og NAV interim. I 2006 ble det etablert et pilotkontor i hvert av landets fylker, og alle NAV-kontorer skal være etablert i desember 2009. På så viktige områder som sosial-, trygd- og arbeidssektoren er det særlig viktig at NAV-kontorene fungerer etter hensikten, og Riksrevisjonen vil derfor ha et særlig revisjonsfokus mot den nye Arbeids- og velferdsforvaltningen.
Departementene forvalter statens eierinteresser i en rekke selskaper inkludert helseforetakene mv. De statlig eide selskapene forvalter store økonomiske verdier på vegne av fellesskapet, er viktige aktører i samfunnet og ivaretar svært viktige samfunnsoppgaver. Riksrevisjonen konstaterer at Regjeringen i St.meld. nr.13 (2006-2007) Et aktivt og langsiktig eierskap understreker viktigheten av god eierstyring, herunder organisering av statens eierskap slik at statens ulike roller skilles på en ryddig måte og ha åpenhet rundt statens eierforvaltning.
Riksrevisjonens kontroll vil fortsatt ha fokus på at departementets eierstyring av de statlige interessene i selskapene er i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger, med særlig vekt på de selskapene som har stor samfunnsmessig betydning eller klare sektorpolitiske mål.
Den teknologiske utviklingen i offentlig sektor skjer i raskt tempo, og dette tempoet er i seg selv en utfordring som det er viktig å fokusere på i revisjonen. IKT-systemene i forvaltningen må bl.a. være sikret på en slik måte at skadevirkninger ved ulike sikkerhetsinnbrudd ikke er større enn det som kan defineres som akseptabel risiko.
Forvaltningen vil også måtte organisere og gjennomføre virksomheten på en slik måte at de utnytter det gevinstpotensialet som ligger i bruk av elektroniske prosesser. Blant annet vil bruken av nye digitaliserte innkjøpsprosesser (e-handel) være et hensiktsmessig virkemiddet for å effektivisere anskaffelsene i staten og sikre sporbarhet og transparens i prosessen. Det antas også at bruken av e-handel kan være et effektivt vern mot korrupsjon, uetisk framferd og bedrageri.
IKT-utviklingen kan bidra til bedre intern kontroll i forvaltningen, f.eks. ved sentraliserte innkjøp med innebygde kontroller. Digitaliseringen gir også Riksrevisjonen nye muligheter for innhenting av informasjon som kan analyseres og bearbeides som ledd i revisjonsarbeidet.
Økonomisk kriminalitet utgjør et stigende og alvorlig samfunnsproblem, og det har i den senere tid vært mye fokus på korrupsjon og andre misligheter også i det offentlige.
Fokuset mot og omfanget av misligheter stiller krav til Riksrevisjonens revisjonsmetoder og risikovurderinger. Riksrevisjonen vil ha mer oppmerksomhet rettet mot mislighetsspørsmål i tiden framover.
I det nye regelverket for offentlige anskaffelser som ble innført fra 1. januar 2007 er rutinene hos offentlige innkjøpere skjerpet, noe som kan bidra til å hindre korrupsjon. Revisjonen av anskaffelsene i staten vil fortsatt være et prioritert område.
Revisjonsaktivitetene er inndelt i revisjonstypene regnskapsrevisjon, forvaltningsrevisjon og selskapskontroll. Revisjonstypene skal utfylle hverandre slik at den samlede revisjonen blir både helhetlig og mest mulig målrettet og effektiv. For å bidra til dette er det etablert et system for årlig utarbeiding av en felles overordnet risikovurdering for hvert departement med underliggende virksomheter. Risikovurderingene gjennomgås i møter med departementene.
På enkelte områder, bl.a. IKT-området, er det etablert særskilte faggrupper med kompetanse til å løse spesielle revisjonsoppgaver. Riksrevisjonen har hatt en god dialog med departementene og de reviderte virksomhetene om de sakene som har vært behandlet.
Dokument nr. 1 omfatter både resultatene av regnskapsrevisjonen, selskapskontrollen og departementenes oppfølging av tidligere rapporterte forhold. Riksrevisjonen har besluttet å endre sin planperiode slik at revisjonsåret løper fra 1. mai til 30. april. Virksomhetene vil nå motta avsluttende revisjonsbrev innen 31. mai året etter regnskapsåret, og tidspunktet for rapporteringen til Stortinget vil bli framskyndet slik at Dokument nr. 1 vil bli lagt fram når Stortinget trer sammen i begynnelsen av oktober.
Riksrevisjonen skal ved revisjon av regnskapene kontrollere om regnskapet gir et riktig bilde av den økonomiske virksomheten.
For regnskapsåret 2005 omfattet Riksrevisjonens regnskapsrevisjon 233 statlige virksomheter. Riksrevisjonen avga 210 avsluttende revisjonsbrev uten merknader og 23 avsluttende revisjonsbrev med merknader. Merknadene var knyttet til det avlagte regnskap og/eller gjennomføringen av disposisjonene som ligger til grunn for regnskapet.
Riksrevisjonen vurderer gjennom selskapskontrollen bl.a. om statsråden har utøvd sin oppgave som forvalter av statens interesser i selskaper m.m. i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger. Selskapskontrollen for regnskapsåret 2005 omfattet 46 heleide og 37 deleide aksjeselskaper, 5 regionale helseforetak, 5 statsforetak, 4 virksomheter organisert ved særskilt lov og 26 studentsamskipnader.
Riksrevisjonen skal, gjennom systematiske undersøkelser av økonomi, produktivitet, måloppnåelse og virkninger ut fra Stortingets vedtak og forutsetninger, gi Stortinget relevant informasjon om iverksettelse og virkninger av offentlige tiltak e.l.
I 2006 ble ni forvaltningsrevisjoner og en rapport om oppfølgingen av tidligere rapporterte forvaltningsrevisjoner oversendt Stortinget. Det ble også utarbeidet to administrative rapporter, som er oversendt kontroll- og konstitusjonskomiteen til orientering.
Av påbegynte forvaltningsrevisjoner fra tidligere år er 32 videreført i 2007.
Årsrapporten gjør rede for to forvaltningsrevisjoner som ble avsluttet etter foranalysen. Tema for disse var henholdsvis statens salg av SDØE-andeler i 2001-2002 i forbindelse med delprivatiseringen av Statoil, og Kvaliteten på høyere utdanningsinstitusjoners resultatrapportering.
I 2005 ble det vedtatt nye standarder for revisjonsarbeidet i Riksrevisjonen.
Det følger av metodikken at vurdering av risiko og vesentlighet skal være bestemmende for revisjonen. Retningslinjene for alle revisjonstypene dekker nå hele prosessen fra planlegging, gjennomføring, rapportering til oppfølging. Det er også blitt en sterkere vektlegging av oppfølgingen av Stortingets vedtak og forutsetninger og vurderinger av departementenes gjennomføring av budsjettene.
En hovedutfordring i ny strategisk plan for perioden 2006-2010 er å ha et helhetlig revisjonsfokus. Overordnede risiko- og vesentlighetsvurderinger for hvert departementsområde skal ligge til grunn for prioriteringene av ressursinnsatsen i revisjonen. Systemet for utarbeidelsen av disse overordnede risiko- og vesentlighetsvurderingene ble gjennomgått og forbedret i 2006. Gjennom hele revisjonsåret har det vært fokusert på samhandling og kompetansedeling mellom revisjonstypene.
Riksrevisjonen har i 2006 hatt fokus på å bidra til forebygging og avdekking av misligheter og feil i forvaltningen. Revisjonen for 2005 viste blant annet en rekke brudd på anskaffelsesregelverket. Riksrevisjonen rapporterte om dette i Dokument nr. 1 (2006-2007) og understreket at manglende etterlevelse av regelverket bl.a. kan medføre økt risiko for misligheter. Det er også utarbeidet en egen mislighetsprofil (risikokart) for toll- og avgiftsetaten. Med utgangspunkt i denne profilen skal det vurderes hvorvidt internkontrollen i etaten er hensiktsmessig og tilstrekkelig til å forebygge misligheter.
Riksrevisjonen ser viktigheten av fortsatt å føre en skjerpet kontroll med kjøp og salg av varer og tjenester med sikte på å avdekke mulig korrupsjon både i det offentlige og hos private kunder og leverandører, jf. kontroll- og konstitusjonskomiteens merknader til Dokument nr. 2 for 2005 i Innst. S. nr. 195 (2005-2006). Komiteen understreket behovet for at det offentlige i sine viktigste og største kontrakter med private aktører bygger inn i avtaleteksten Riksrevisjonens adgang til innsyn, samt adgang til å kunne stille konkrete spørsmål i spesielle saker via de respektive private valgte revisorer. Riksrevisjonen har derfor bedt Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD) i sin rolle som forvalter av anskaffelsesregelverket om å følge opp dette. FAD har nå bedt alle departementer om synspunkter på en slik innsynsrett, samt informasjon om hvilke kontraktsklausuler som eventuelt brukes i dag for å sikre innsyn hos private leverandører ved en offentlig anskaffelse.
Riksrevisjonen kan uten hinder av taushetsplikt melde sine funn eller mistanker til politiet eller andre kontrollinstanser. I 2006 oversendte Riksrevisjonen én sak til Økokrim for nærmere vurdering.
Det er fastsatt en egen standard om misligheter, og risikoen for at det skal foreligge misligheter vurderes i revisjonsprosessen og i alle typer revisjon i Riksrevisjonen. I 2006 ble det også satt i gang et internt arbeid for å utarbeide supplerende retningslinjer for hvordan Riksrevisjonen gjennom revisjon kan forebygge og avdekke misligheter. Det skal i løpet av første halvår 2007 utarbeides en egen metode som er felles for alle revisjonstypene for å kunne avdekke misligheter i forvaltningen.
Det har vært etablert et samarbeid mellom de nordiske riksrevisjonene for å utvikle arbeidet med misligheter. Gruppen som ble ledet av Riksrevisjonen, framla sin rapport som ble behandlet på det nordiske riksrevisormøtet i 2006. Som et resultat av rapporten har Riksrevisjonen utviklet og etablert et internt mislighetsregister hvor tilfeller av misligheter i de reviderte virksomheter blir registrert. Også andre av gruppens forslag vil bli fulgt opp, bl.a. skal det arrangeres årlige seminarer om misligheter for revisorer fra de nordiske riksrevisjonene.
Det skal også utarbeides egne saksbehandlingsregler for mottak og oppfølging av tips og samhandling med eksterne kontrollmiljøer i mislighetssaker.
Det legges vekt på god kommunikasjon med reviderte virksomheter gjennom hele revisjonsprosessen - både muntlig og skriftlig. Riksrevisjonen gir veiledning til reviderte virksomheter, både i den løpende revisjonen og ved å delta som observatør i aktuelle utviklingsprosjekter i forvaltningen.
Revisjonsoppdrag i internasjonale organisasjoner gir økt revisjonskompetanse og nyttig kunnskap om hvordan slike organisasjoner forvalter midlene medlemskapslandene har bevilget. Riksrevisjonen er i dag involvert i revisjonen av sju internasjonale organisasjoner. I fire av disse har Riksrevisjonen representanter i revisjonsstyret sammen med andre medlemsland, mens i tre er Riksrevisjonen engasjert som ekstern revisor. Revisjonen utføres i tråd med etablerte retningslinjer for Riksrevisjonens oppdrag som ekstern revisor. Revisor utarbeider årsrapport om ressursbruk, erfaringer og funn til Riksrevisjonens ledelse.
Riksrevisjonen har deltatt i to og ledet fagfellevurderinger av andre lands riksrevisjoner i 2006. Fagfellevurderingen av Danmarks Rigsrevision ble gjennomført av et internasjonalt team fra Canada, Polen, Sverige og Norge. Nederlands riksrevisjon ble evaluert av et internasjonalt team som besto av Sør-Afrika, Storbritannia, New Zealand og Norge.
Bistanden til den zambiske riksrevisjonen er videreført i 2006, men med noe færre aktiviteter enn planlagt. Dette skyldes primært at avtaleperioden mellom den zambiske riksrevisjonen og Norge er utløpt, og at ny avtale er under forhandling.
Riksrevisjonen har samarbeidet med den svenske riksrevisjonen med å bistå den malawiske riksrevisjonen i forbindelse med forvaltningsrevisjonsaktiviteter i 2006.
Etter en intern utredning besluttet Riksrevisjonen å opprette en enhet som skal ha ansvar for kapasitetsutvikling av riksrevisjoner i utvalgte utviklings- og reformland. Riksrevisjonen vil derved kunne bidra til utvikling av godt styresett og bekjempelse av korrupsjon. Den nye enheten ble opprettet 1. januar 2007 og skal sammen med det tidligere Internasjonalt sekretariat utgjøre en ny Internasjonal seksjon organisert i Riksrevisjonens Administrasjonsavdeling.
Utviklingssamarbeidet skal i hovedsak dekkes over Riksrevisjonens budsjett for å ivareta hensynet til Riksrevisjonens uavhengige stilling. Det er i begynnelsen av 2007 inngått en samarbeidsavtale mellom Utenriksdepartementet og Riksrevisjonen som skal sikre at Riksrevisjonens utviklingssamarbeid støtter opp om norske utviklings- og utenrikspolitiske mål.
Riksrevisjonen er medlem av INTOSAI (International Organization of Supreme Audit Institutions) og dens regionale organisasjon for Europa, EUROSAI (European Organisation of Supreme Audit Institutions). INTOSAI er etablert for å være en møteplass for utveksling av ideer og erfaringer mellom riksrevisjoner og bidra til å fremme den faglige utviklingen av revisjonsfaget innen offentlig revisjon. Riksrevisjonen er medlem i INTOSAI Governing Board og av INTOSAI Finance and Administration Committee og møter som observatør til EUROSAI Governing Board.
Det nordiske samarbeidet har eksistert i lang tid, og består av de nordiske riksrevisjonene i Danmark, Finland, Færøyene, Island, Norge og Sverige. Det er etablert fem konkrete former for samarbeid mellom de nordiske riksrevisjonene; årlige riksrevisormøter, årlige kontaktpersonmøter, nordiske arbeidsgrupper, nordiske seminarer og hospitering. Representanter fra Riksrevisjonen har også deltatt på det årlige nordisk-baltiske møtet.
Norge, Sverige, Danmark og Finland utgjør et felles nordisk kraftmarked. Dette betyr at hendelser i de andre landenes kraftsystemer kan ha innvirkning på det norske kraftsystemets evne til å levere elektrisk kraft til innbyggerne. Riksrevisjonen har derfor tatt initiativ til et revisjonssamarbeid mellom nordiske riksrevisjoner på kraftsektoren. Høsten 2006 ble det holdt et møte i Oslo, og i etterkant av møtet ble det gitt tilslutning til at det skal startes opp en nordisk parallellrevisjon på kraftsektoren.
Riksrevisjonen og den russiske riksrevisjonen har i 2006 gjennomført en parallell revisjon av forvaltningen av felles fiskeressurser i det nordøstlige Atlanterhavet. Revisjonen vil bli avsluttet våren 2007.
Riksrevisjonens øverste ledelse er et kollegium bestående av fem riksrevisorer valgt av Stortinget for en periode på fire år gjeldende fra 1. januar 2006 til 31. desember 2009. Kollegiet har følgende sammensetning:
Leder: | Jørgen Kosmo |
Varamedlem: | Brit Hoel |
Nestleder: | Jan L. Stub |
Varamedlem: | Arve Lønnum |
Medlem: | Annelise Høegh |
Varamedlem: | Finn Kristian Marthinsen |
Medlem: | Geir-Ketil Hansen |
Varamedlem: | Morten Lund |
Medlem: | Ranveig Frøiland |
Varamedlem: | Nils Totland |
Det ble avholdt åtte kollegiemøter i 2006.
Riksrevisjonen er organisert med en administrasjonsavdeling, fire regnskapsrevisjonsavdelinger og to forvaltningsrevisjonsavdelinger.
Årsrapporteringen fra avdelingene i Riksrevisjonen viser at 65,5 pst. av ressursene i 2006 ble brukt på revisjonsfaglige aktiviteter, 6 pst. på kompetanseutvikling og 3 pst. til internasjonale aktiviteter. 25,5 pst. av ressursene er benyttet til administrasjon og andre støttefunksjoner (bl.a. IKT, arkiv, bibliotek, renhold, resepsjon og sentralbord). Det har vært en svak økning av regnskapsrevisjonsinnsatsen i forhold til de andre revisjonstypene.
Riksrevisjonen hadde i 2006 ansatte tilsvarende 489,4 årsverk. Ved årsskiftet var 503 personer ansatt i virksomheten. Av disse var 96 personer lokalisert utenfor Oslo.
Riksrevisjonen har valgt å ha egne ansatte til å utføre nødvendige administrative støttefunksjoner, som for eksempel driftsteknikere og renholdspersonale, i stedet for å kjøpe disse tjenestene eksternt. For øvrig brukes interne ressurser til blant annet å utvikle og gjennomføre en rekke kurs, til Riksrevisjonens arkiv og til ulike drifts- og utviklingsoppgaver innen personaladministrasjon og økonomiforvaltning.
Riksrevisjonen har en egen IKT-seksjon som i tillegg til å drifte Riksrevisjonens IKT-systemer arbeider med utvikling av IKT-løsninger og IKT-støtte til revisjonsarbeidet. Til større utviklingsoppgaver og ved behov for spesiell kompetanse benyttes eksterne IT-konsulenter.
Det er etablert et eget sikkerhetsforum i Riksrevisjonen. Forumets oppgave er å bidra til at Riksrevisjonens sikkerhetsmål for behandling av informasjon blir nådd.
Det har i 2006 vært foretatt en gjennomgående revisjon av sikkerhetsregelverket. Den senere tids fokus på IKT-sikkerhet, spesielt i forhold til bruk av og innsyn i e-post, har medført at det er utarbeidet nye bestemmelser om dette. Det er utviklet et eget e-læringskurs om sikkerhet som alle nytilsatte skal gjennomføre. Kurset er oppdatert i 2006.
I 2006 mottok Riksrevisjonen 96 innsynsbegjæringer. Av disse kom 47 inn under bestemmelsen om utsatt offentlighet, jf. riksrevisjonsloven § 18 og offentlighetsloven § 4. Av de 49 innsynsbegjæringene som ble behandlet etter bestemmelsene om dokumentoffentlighet i Riksrevisjonen, ble det gitt innsyn i 42 dokumenter. Det ble gitt helt eller delvis avslag om innsyn i 7 tilfeller. I tillegg har arkivet ekspedert 87 begjæringer om innsyn i forhandlingsresultatet fra de lokale lønnsforhandlingene høsten 2006.
Strategisk plan er det overordnede styrende dokumentet for alt arbeid i Riksrevisjonen. Ny strategisk plan ble vedtatt av Kollegiet for perioden 1. mai 2006-30. april 2010. Planen er bygget opp rundt fire visjoner:
– Stortinget opplever Riksrevisjonen som et kompetent og objektivt revisjonsorgan som bidrar effektivt til Stortingets kontrollfunksjon
– Forvaltningen opplever Riksrevisjonen som en kompetent og uavhengig revisor som bidrar aktivt til en bedre forvaltning
– Allmennheten opplever Riksrevisjonen som et synlig kontrollorgan med høy integritet
– Riksrevisjonen oppfattes som en moderne, omstillingsdyktig og attraktiv arbeidsplass
I planen er det forutsatt at det skal vurderes om en annen organisering og bruk av medarbeidere utenfor Oslo vil være mer hensiktsmessig enn nåværende ordning. Dette særlig sett i forhold til andre deler av Strategisk plan som forutsetter samhandling og oppgaveløsning på tvers av organisasjonen. Det er nå nedsatt et internt utvalg som skal gjennomgå den ytre organiseringen og fremme forslag til framtidig organisering. Utvalget skal legge fram sin innstilling mot slutten av 2007.