Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Helse- og omsorgskomiteens merknader

Komiteens utkast til innstilling ble 15. mai 2007 oversendt helse- og omsorgskomiteen til uttalelse. Helse- og omsorgskomiteen uttalte følgende i brev av 22. mai 2007:

"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, viser til merknadene fra de respektive partiene i innstilingen fra justiskomiteen.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil vise til sammenhengen mellom alkohol og vold. En økning i gjennomsnittlig alkoholkonsum på 1 liter alkohol per innbygger per år gir en økt voldsrate på 8 prosent ifølge en studie fra 2007, utført av stipendiat Elin K. Bye ved Statens institutt for rusmiddelforskning, Sirus. Gjennomsnittlig drakk hver innbygger på 15 år og over 6,5 liter ren alkohol i 2006, ifølge Statistisk sentralbyrå, SSB. Det er en økning på 0,09 liter eller 1,4 prosent fra 2005. Disse tallene inkluderer ikke hjemmeprodusert alkohol, smuglervarer eller turistimport. De siste 10 årene har det registrerte totale alkoholkonsumet økt med 30 prosent.

Dette medlem viser til Dokument nr. 8:46 (2006-2007) fra representantene Syversen, Dåvøy og Tørresdal som inneholder seksten konkrete og begrunnede tiltak for økt trygghet i byene, og har merket seg justiskomiteens grundige behandling av saken.

Dette medlem er glad for at Justisministeren i sitt brev av 16. april 2007 til justiskomiteen vektlegger betydningen av forebyggende kriminalitetsarbeid. Det er også bra at statsråden i brevet stadfester den uheldige sammenheng som eksisterer mellom alkoholforbruk og vold. Dette medlem vil fremheve viktigheten av at kommunene tar hensyn til dette faktum når skjenkepolitikken skal utformes lokalt.

Det er etter dette medlems oppfatning positivt at flere kommuner samarbeider godt med politiet, og at arbeidet skal styrkes gjennom oppretting av lokale politiråd. Etter dette medlems oppfatning bør imidlertid politiet få økt innflytelse i saker om salgs- og skjenkebevilling, jf. forslag 3 i representantforslaget. Etter dette medlems syn er det særlig beklagelig at det ikke lyktes å få flertall for dette forslaget som innebærer økt vekt på uheldige kriminalitetsmessige virkninger av salgs- og skjenkebevillinger.

Dette medlem har merket seg at Regjeringen vil se nærmere på aktuelle tiltak for å effektivisere kontrollen med utøving av skjenkebevilling, og imøteser snarlige konkrete forslag om dette. Dette medlem har videre merket seg at forslag 16 i representantforslaget følges opp gjennom Regjeringens arbeid med forslag om ny plandel i plan- og bygningsloven, hvor det forberedes forslag til en bestemmelse om at kommuner og regioner skal planlegge for å fremme befolkningens helse, motvirke sosiale helseforskjeller samt bidra til å forebygge kriminalitet.

Dette medlem har merket seg at et flertall i justiskomiteen mener forslagene i representantforslaget om endringer i alkohollovgivningen innebærer en overstyring av lokaldemokratiet. Til dette vil dette medlem bemerke at utfordringene knyttet til alkoholbruk og vold er så store i vårt samfunn at en økt grad av nasjonal regulering på området både er forsvarlig og nødvendig.

Dette medlem vil støtte samtlige forslag fremmet under justiskomiteens behandling av saken, og kan for øvrig slutte seg til forslaget om at Dokument nr. 8:46 (2006-2007) vedlegges protokollen.

Komiteens medlem fra Senterpartiet støtter merknadene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti i justiskomiteens innstilling.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at det er samfunnets ansvar å bidra til å forebygge vold og overgrep både på gaten, arbeidsplassen og i hjemmet. Dette medlem vil understreke at ingen skal ha grunn til å føle seg utrygg i byene, og at kriminalitet både må forebygges og bekjempes. Dette medlem vil trekke fram at trygghet også betyr en styrking av personvernet og frihet fra overvåkning. Dette medlem vil imidlertid vise til at politiet ikke alene kan få bukt med voldskriminaliteten. Den enkelte borger, skole, helsevesenet, barnevern og psykiatrien er alle viktige bidragsytere og samarbeidspartnere for politiet. Dette medlem vil peke på at prosjekter som "Natteravnene" og andre frivillige initiativer gir uvurderlige bidrag i kampen mot vold.

Når det gjelder forslagene knyttet til alkoholpolitikk, vil dette medlem vise til at det utvilsomt er en sammenheng mellom voldsutøvelse og alkoholbruk, og at dette er en utfordring i samfunnet. Dette medlem vil imidlertid peke på at kommunene allerede i dag har flere muligheter til å ilegge sanksjoner for overtredelser av alkoholloven og for å sikre offentlig ro og orden. Dette medlem mener det er grunnleggende for det lokale selvstyret at det ikke gis så detaljerte statlige regler at det kommunale skjønnet blir utvannet. Dette medlem vil peke på at utfordringene på dette, som på mange områder, varierer fra sted til sted avhengig av lokale forhold. Dette medlem ønsker på denne bakgrunn ikke å støtte forslagene 1, 2, 3, og 6. Når det gjelder forslag 4, mener dette medlem at all kontroll med alkoholloven må skje av personer som er over den lovlige aldersgrensen for å kjøpe alkohol. Dette medlem mener det også vil ha visse etiske sider å la ungdom forsøke å kjøpe alkohol før de har oppnådd lovlig aldersgrense for slikt kjøp.

Når det gjelder politiets metoder og ressurser, vil dette medlem peke på at det er viktig å styrke den utadrettede turnusbaserte polititjenesten (ordenstjenesten). Dette medlem understreker viktigheten av rekruttering, karriere-, lønns- og kompetansemuligheter for denne tjenesten. Dette medlem vil støtte forslag 9 og 12. Videre støtter dette medlem forslag 5 om lovfesting av politimetoden provokasjon og vil i denne sammenhengen vise til en interpellasjon 5. mars 2007 fra representanten Odd Einar Dørum til Justisministeren. I interpellasjonen tar representanten både opp lovfesting av provokasjon og infiltrasjon og viser til at kampen mot kriminalitet må skje på rettsstatens grunn med lovhjemlede metoder. Dette medlem støtter også forslag 15 om å legge til rette for redusert saksbehandlingstid og økt prosessledelse. For øvrig støtter ikke dette medlem forslagene i dokumentet."