Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 7. mai 2007

Jeg viser til brev av 20. mars 2007 fra Transport- og kommunikasjonskomiteen, vedlagt Dokument nr. 8:48 (2006-2007).

Rassikring har i hele perioden vært et prioritert område for regjeringen, jf. også Soria Moria-erklæringen. I forbindelse med Nasjonal transportplan 2002-2011 utarbeidet Samferdselsdepartementet en Handlingsplan for rassikring av veger. I stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2006-2015 ble det foreslått en økt innsats for rassikring. Denne innsatsen ble økt av stortingsflertallet (Ap, SV, Sp, Frp). Regjeringen fulgte opp dette i tilleggsproposisjonen og RNB for 2006, slik at bevilgningen for 2006 ble økt med 90 mill. kr i forhold til forslaget fra regjeringen Bondevik II. I budsjettet for 2007 bevilget regjeringen noe over NTP-målet på rassikringsposten (post 31), i tillegg til rassikringsbevilgninger over investeringspostene. Totalt regner regjeringen med at det vil bli benyttet om lag 560 mill. kr til rassikring i 2007, av dette utgjør statlige midler 480 mill. kr Samlede statlige midler i 2006 og 2007 gir da en oppfølgingsgrad på 50 pst. i forhold til handlingsprogrammet 2006-2009.

Samferdselsdepartementet arbeider nå med Nasjonal transportplan 2010-2019. Transportetatene og Avinor vil legge fram sitt forslag rundt årsskiftet 2007/2008 og regjeringen vil legge fram stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan i desember 2008. Denne stortingsmeldingen vil gi et samlet bilde av regjeringens transportpolitikk, beskrive hvilke mål regjeringen legger til grunn for denne og vise en strategi for utvikling av det samlede systemet for veg-, jernbane-, luft- og sjøtransport. Nasjonal transportplan vil vise utfordringene og foreslå ressurser og prioriteringer for å møte disse. Klimautfordringer og rassikring er en viktig del av etatenes og Samferdselsdepartementets arbeid med Nasjonal transportplan 2010-2019.

I det forberedende arbeidet med Nasjonal transportplan 2006-2015 gjennomførte Meteorologisk institutt et klimascenario fram mot 2050 på oppdrag fra transportetatene. Etatene gjorde visse forberedende vurderinger av hva klimaendringene kan bety for utbygging, vedlikehold og drift av infrastruktur. Jeg har gitt instruks om at transportetatene i arbeidet med NTP 2010-2019 bygger ut kunnskapen om klimaendringer, blant annet med utgangspunkt i nye klimascenarier som Meteorologisk institutt har gjennomført basert på data fra FNs klimapanel. Det vil bli utarbeidet en rapport om mulige konsekvenser av langsiktige klimaendringer for samferdselssektoren. Disse konklusjonene vil kunne ha betydning for prioriteringene av ressurser allerede i NTP 2010-2019.

Det er også viktig med forsknings- og utviklingsarbeid for å øke kunnskapen om konsekvensene av klimaendringene og om metoder for å møte disse konsekvensene. Staten vegvesen har derfor i år startet et langsiktig forskningsprosjekt (et såkalt etatsprosjekt: "Klima og transport") om dette. Dette prosjektet vil pågå over fire år og vil bidra til mer kunnskap om hvordan veger skal bygges, vedlikeholdes og driftes for å møte de utfordringer som klimaendringene vil medføre.

Mer ras kan være en konsekvens av klimaendringene. Rasfarlige strekninger og punkter er imidlertid allerede i dag et stort problem for befolkning og næringsliv i utsatte områder, og en stor utfordring for samferdselsmyndighetene. Regjeringen tar denne utfordringen med stort alvor. Det gjør også transportetatene. Som et ledd i arbeidet med NTP 2010-2019 utarbeider Statens vegvesen regionale rassikringsplaner. Disse planene gir et godt grunnlag for å beskrive utfordringene, vurdere behovet for ressurser og prioritere rassikringstiltak. De vil være et viktig grunnlag for det videre arbeidet med Nasjonal transportplan, der prioriteringer mellom ulike rassikringstiltak samt mellom rassikringstiltak og andre tiltak vil bli vurdert. Det er også et stort behov for andre tiltak for å bedre sikkerheten, framkommeligheten, miljøet og tilgjengeligheten i transportsystemet.

Klimautfordringer og rassikring er altså en viktig del av det pågående arbeidet med Nasjonal transportplan 2010-2019, og det vil bli sterkt fokusert i stortingsmeldingen som planlegges lagt fram høsten 2008. Jeg ser det som hensiktsmessig i arbeidet med rassikring overfor Stortinget i mellomtiden å arbeide videre med å styrke den bevilgningsmessige innsatsen i stedet for å utarbeide ytterligere et dokument.