Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg 2: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 9. mai 2007

Jeg viser til brev datert 26. april 2007 fra Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité vedrørende ovennevnte. Nedenfor følger svar på spørsmål nr. 5.

Vedlagt følger brev fra Rogaland fylkeskommune v/fylkesordføreren datert 25. april 2007 om Haugalands­pakken.

  • Det bes om en uttalelse fra departementet i saken. Spesielt vises det problemstillinger vedr. innarbeiding av "byggekloss Karmøy" i pakken og til ledelse av "administrativ og politiske gruppe".

Karmøy kommune har gjennom vedtak i kommunestyret 27. mars 2007 sluttet seg til Haugalandspakken. Kommunestyret har bedt om å få forelagt en sak om plassering av bomstasjoner og mulige utbyggingsprosjekter. Statens vegvesen og kommunen arbeider med sikte på snarlig behandling av saken. Det er også igangsatt et arbeid med oppdatering av trafikkberegninger og inntektsgrunnlag ved en utvidelse av pakken med Karmøy. Forutsatt nødvendige avklaringer, tar Samferdselsdepartementet sikte på å legge utvidelsen av Haugalandspakken fram for Stortinget høsten 2007.

Samferdselsdepartementet mener at fylkeskommunens ønske om å lede den politiske samordningsgruppa bør imøtekommes. Derimot bør Statens vegvesen lede den administrative koordineringsgruppa. Samferdselsdepartementet mener at sekretariatsansvaret for begge gruppene må legges til Statens vegvesen som har ansvaret for å legge fram de årlige forslagene til riksvegbudsjett. Haugalandspakken er i det vesentlige en utbyggingspakke for riksvegene, både stamveger og øvrige riksveger. Et samarbeidsorgan for Haugalandspakken får dermed andre og mer begrensede oppgaver enn samarbeidsorganene for fylkesdelplanen. Gjennom deltagelsen i samarbeidsorganene for Hauga­landspakken vil fylkeskommunen i alle tilfelle få vesentlig innflytelse. For investeringene på øvrig riksvegnett har dessuten fylkeskommunen avgjørende innflytelse på prioriteringene.