Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 5: Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 27. april 2007

Det vises til Transport- og kommunikasjonskomiteens brev av 18. april 2007 med følgende spørsmål:

"19. Om nye vurderinger

Komiteen er gjennom media kjent med at statsråden åpner for en bredere vurdering av hevingsalternativet for ubåtvraket ved Fedje med henvisning til de nye forslag som er kommet gjennom høringene som transport- og kommunikasjonskomiteen har avholdt om Dokument nr. 8:33 (2006-2007).

- Da beslutningen om tildekking av vraket bygger på faglige innspill fra Kystverket, vil statsråden sørge for at hevingsalternativet blir utredet og vurdert av en annen instans enn Kystverket?"

Kystverket er Fiskeri- og kystdepartementets fagetat innen akutt forurensning. Det er derfor naturlig at Kystverket skal lede det videre arbeidet med å utrede hevingsalternativet bedre.

Etter min mening har Kystverket gjort et grundig arbeid som grunnlag for sin første anbefaling basert på den tilgjengelige informasjon på det tidspunkt. Kystverket har samarbeidet med en rekke fagmiljøer i vurderingen av tiltak for å hindre forurensning av det marine miljø frå vraket av U-864. I denne prosessen har Kystverket bl.a. invitert flere aktører på bergingsmarkedet til å vurdere mulige hevingsalternativer, men det var kun ett bergingsselskap som valgte å delta med en mulighetsstudie i 2006. I etterkant og i forbindelse med høringene i Stortinget har det kommet fram nye forslag til hvordan en heving kan foretas, og vi ønsker å gi dem den samme grundige vurdering som forslaget som ble levert i 2006 har vært underlagt.

I denne saken må vi være trygge på at vi ikke iverksetter tiltak som forverrer forurensningen. En heving er forbundet med operasjonell risiko og kan medføre stor miljøskade dersom den mislykkes. Det har derfor vært lagt stor vekt på de uavhengige risikovurderingene i denne saken. På bakgrunn av de vurderinger som forelå har det vært Kystverkets oppgave å trekke en konklusjon som er faglig forsvarlig i forhold til miljørisiko både under gjennomføringen av tiltaket og på lang sikt etter at tiltaket er gjennomført.

I den nye vurderingen som nå skal gjøres av hevingsalternativet vil hensynet til miljørisiko fremdeles være det avgjørende. Kystverket vil benytte uavhengig ekspertise på risikovurderinger - slik det har vært gjort hittil i arbeidet med U-864.