14. Nærings- og handelsdepartementet
- 14.1 Sammendrag
- 14.1.1 Nærings- og handelsdepartementets forvaltning og gjennomføring av budsjettet for 2005
- 14.1.2 Regnskaper der Riksrevisjonen har vesentlige merknader
- 14.1.3 Selskaper m.m. der Riksrevisjonen har merknader til statsrådens forvaltning
- 14.1.4 Riksrevisjonen uttaler
- 14.2 Komiteens merknader
Nærings- og handelsdepartementets utgiftsbudsjett for 2005 var på 41,7 mrd. kroner. Budsjetterte inntekter for 2005 var på 51,2 mrd. kroner.
Departementet har ansvaret for ti underliggende virksomheter, og alle har fått avsluttende revisjonsbrev uten merknader.
Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning av statens interesser i totalt 24 selskaper, hvorav tolv heleide aksjeselskaper, ni deleide aksjeselskaper, to statsforetak og ett særlovsselskap.
Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning av statens interesser i selskapene.
Revisjonen viser at etablering av intern kontroll tilpasset risiko og vesentlighet ikke fullt ut er gjennomført. Videre er det avdekket mangelfull måloppnåelse på visse områder i enkelte av departementets underliggende virksomheter.
Riksrevisjonen har vurdert tiltak departementet har etablert for god intern kontroll i henhold til reglement for økonomistyring i staten. Departementet ble gitt en generell overgangsordning på ett år, til 1. januar 2005, for tilpasning til det reviderte regelverket innenfor eget departementsområde.
Arbeidet med å etablere intern kontroll tilpasset risiko og vesentlighet i underliggende virksomheter er påbegynt, men ikke sluttført. Departementet har gitt virksomhetene frist til 1. september 2006 med å foreta en risiko- og vesentlighetsgjennomgang av virksomheten i forhold til måloppnåelse.
Noen av departementets underliggende virksomheter har i 2005 ikke nådd de målene eller gjennomført de oppgavene som var forutsatt. Dette gjelder forhold knyttet til manglende gjennomføring av tilsynsoppgaver, manglende måloppnåelse sett i forhold til saksbehandlingstider, manglende grad av oppdragsfinansiering, samt mangelfull framdrift i utviklingen av databaser. Departementet har opplyst at mangelfull måloppnåelse i noen utstrekning skyldes manglende ressurser, økt saksinngang og problemer knyttet til implementering av saksbehandlingssystem.
For Sjøfartsdirektoratet var det forutsatt at omfanget av uanmeldte tilsyn skulle økes i 2005. Gjennomførte uanmeldte tilsyn ble i stedet halvert sett i forhold til 2004. Departementet opplyser at reduksjonen av tilsynsoppgaver skyldes at direktoratet i 2005 har mistet en rekke ressurspersoner fordi virksomheten innen november 2006 skal flytte fra Oslo til Haugesund. Videre opplyser departementet at driften av Sjøfartsdirektoratet er opprettholdt på et forsvarlig nivå, og at internasjonale forpliktelser er overholdt.
Patentstyret har i 2005 hatt en negativ utvikling når det gjelder antall behandlede design- og patentsøknader. Departementet har opplyst at det følger utviklingen nøye og vil vurdere behov for tiltak dersom utviklingen ikke er vesentlig forbedret i løpet av 2006.
Norges geologiske undersøkelse har oppnådd 61 pst. andel oppdragsfinansiering av bistandsvirksomheten. Departementet har opplyst at målsettingen om 100 pst. oppdragsfinansiering av bistandsvirksomheten ikke ble nådd fordi Norges geologiske undersøkelse undervurderte ressursinnsatsen. Vedrørende manglende sluttføring av ulike databaser opplyser departementet at dette bl.a. skyldes manglende kapasitet og opphavsrettslige og/eller tekniske hindringer. Videre bidro økt ressursinnsats innenfor bistandsvirksomheten til redusert innsats ved oppgraderingen av databasen for berggrunnsgeologi. Departementet uttaler imidlertid at det ikke betrakter de ovennevnte forholdene som manglende måloppnåelse.
Riksrevisjonen har gjennomført revisjon av Altinn-løsningen med vekt på intern kontroll og forvaltning. Samtidig med Riksrevisjonens gjennomgåelse har Brønnøysundregistrene, etter pålegg fra Nærings- og handelsdepartementet, gjennomført en risikovurdering og beredskapsgjennomgang av Altinn. På bakgrunn av gjennomført risiko og sårbarhetsanalyse har Brønnøysundregistrene oppdatert virksomhetens krise- og beredskapsplan, og det er utarbeidet en egen handlingsplan knyttet til Altinn, som består av til sammen 28 ulike tiltak.
Riksrevisjonen har tatt opp med Brønnøysundregistrene enkelte forhold vedrørende tidsaspektet for gjennomføringen av handlingsplanen, leverandørens beredskapsnivå og kvaliteten på systemdokumentasjonen.
Departementet uttaler om gjennomføringen av handlingsplanen at det planlegges å gjennomføre aktiviteter knyttet til de mest kritiske tiltakene i løpet av 2006.
Departementet uttaler også at eventuelle mangler ved systemdokumentasjonen vil bli registrert, og en tiltaksplan for å sikre systemdokumentasjon vil bli utarbeidet innen september 2006.
Riksrevisjonen har tatt opp spørsmålet om innsideinformasjon i henhold til lov om verdipapirhandel. Departementet har gitt retningslinjer for behandling av innsideinformasjon. Dessuten har Statsministerens kontor laget særskilte retningslinjer for behandling av regjeringsnotater med børssensitiv informasjon.
Riksrevisjonen har gjennomført en undersøkelse av Entra Eiendom AS. I undersøkelsen har Riksrevisjonen sett på problemstillinger omkring selskapets formål, forretningsmessig drift og forvaltningen av statens interesser i selskapet. Det vises i denne sammenheng til Riksrevisjonens Dokument nr. 3:2 (2006-2007).
Riksrevisjonen har ikke vesentlige merknader til noen av regnskapene.
Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning.
Riksrevisjonen har avgitt avsluttende revisjonsbrev uten merknader til samtlige ti underliggende virksomheter. Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning av statens interesser i selskapene.
Riksrevisjonen har bemerket at endelige rutiner for internkontroll og risikovurderinger ikke er på plass i departementet og underliggende virksomheter. Riksrevisjonen har merket seg at departementet mener å ha et godt utgangspunkt for det videre arbeidet, og at det allerede er igangsatt en rekke aktiviteter for å sikre at det er etablert en forsvarlig risikostyring og internkontroll på departementsområdet. Riksrevisjonen forutsetter at arbeidet med etablering av rutiner for internkontroll og risikovurderinger fortsetter internt i departementet, og at departementet følger den løpende videreutviklingen av dette arbeidet i de underliggende virksomhetene.
Riksrevisjonen har pekt på at Sjøfartsdirektoratet, Patentstyret og Norges geologiske undersøkelse ikke har nådd enkelte av de mål som ble lagt til grunn ved Stortingets budsjettbehandling, og stilte spørsmål ved om departementets oppfølging har vært tilfredsstillende. Riksrevisjonen har merket seg at departementet ikke eksplisitt har kommentert spørsmålet, men Riksrevisjonen forutsetter at de tiltak Nærings- og handelsdepartementet har beskrevet i sitt svar vedrørende den enkelte virksomhet, blir gjennomført, og at departementet i sin styringsdialog med virksomhetene følger opp dette. Departementet viser til at det er redegjort for forholdene nevnt ovenfor i St.prp. nr. 1 (2006-2007). Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det for Sjøfartsdirektoratet er rapportert at det er gjennomført fem overordnede kontroller mot klasseselskapene, mens kun tre kontroller reelt sett er gjennomført. Videre framkommer det i resultatrapporteringen at det er foretatt en kartlegging av sikkerhetsstandarden på fiskefartøyer mellom 6 og 10,67 meter. Departementet har imidlertid ikke opplyst at det ikke ble foretatt uanmeldte tilsyn som var forutsatt ved budsjettbehandlingen.
Videre har Riksrevisjonen ved gjennomgåelse av departementets resultatrapportering til Stortinget for regnskapsåret 2005 merket seg at oppgitte regnskapstall for Garanti-instituttet for Eksportkreditt vedrørende Alminnelig garantiordning og Gammel alminnelig ordning ikke er i samsvar med de faktiske regnskapstall som framkommer i det endelige regnskapet vedtatt av GIEKs styre den 27. april 2006.
Etter Riksrevisjonens henvendelse til departementet har statsråden i brev av 8. november 2006 informert Stortinget om feilrapporteringen vedrørende regnskapstallene for GIEK og antall overordnede kontroller av klasseselskapene.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet har foretatt en gjennomgang av risikofaktorer knyttet til Altinn-løsningen. Riksrevisjonen forutsetter at departementet sikrer at mangler ved systemdokumentasjonen blir utbedret ved utlysning av Altinn II, og videre at departementet i sin styringsdialog med Brønnøysundregistrene følger opp at tiltakene gjennomføres i tråd med handlingsplanen.
Komiteenviser til at Riksrevisjonen har avgitt ti avsluttende revisjonsbrev uten merknader. I tillegg har Riksrevisjonen kontrollert statsrådens forvaltning av statens interesser i totalt 24 selskaper, og komiteen viser til at Riksrevisjonen ikke har merknader til statsrådens forvaltning av statens interesser i selskapene.
Komiteenviser til at Riksrevisjonen i statsregnskapet for 2004 omtalte forhold vedrørende:
– styring, måloppnåelse og resultatrapportering
– Garanti-Instituttet for Eksportkreditts avsluttende revisjonsbrev med merknader
– Garanti-Instituttet for Eksportkreditt - utvikling av integrert saksbehandlings- og økonomisystem - NYTTIG
– den generelle IKT-sikkerheten ved Brønnøysundregistrene.
Komiteener tilfreds med at Riksrevisjonen anser sakene for tilfredsstillende fulgt opp og besvart av Nærings- og handelsdepartementet og at Riksrevisjonen anser sakene for avsluttet.
Komiteenviser til at Riksrevisjonen forutsetter at arbeidet med etablering av rutiner for internkontroll og risikovurderinger fortsetter i departementet og at departementet følger opp videreutviklingene i dette arbeidet i de underliggende virksomhetene. Komiteenber Riksrevisjonen redegjøre for utviklingen i dette arbeidet i forbindelse med fremleggelsen av Dokument nr. 1 neste år.
Komiteenviser til at noen av departementets underliggende virksomheter ikke nådde mål eller gjennomførte oppgaver som var forutsatt i 2005. For det første gjennomførte ikke Sjøfartsdirektoratet de tilsyn som ble forutsatt ved behandlingen av statsbudsjettet for 2005. Komiteen viser til at departementet mener at reduksjonen skyldes at direktoratet har mistet en rekke ressurspersoner som en følge av virksomhetens flytting til Haugesund. Komiteen viser videre til at departementet opplyser at internasjonale forpliktelser er overholdt og at direktoratets drift er opprettholdt på et forsvarlig nivå. Komiteen understreker viktigheten av at Sjøfartsdirektoratet får gjennomført prioriterte tilsyn og ber Riksrevisjonen følge opp måloppnåelsen på dette punkt.
Komiteenviser til at Patentstyret har hatt en negativ utvikling når det gjelder antallet behandlede design- og patentsøknader. I tillegg økte den gjennomsnittlige behandlingstiden med seks måneder i 2005. Komiteen vil påpeke at en saksbehandlingstid på over fire år for å avgjøre en patentsøknad er for lang. Også målet om at søknader skal avgjøres innen tre år synes å være for lenge. Antall innvilgede patenter brukes internasjonalt som en indikator på innovasjonsevnen i et land, og Norge ligger dårlig an i forhold til de øvrige nordiske land.
Komiteen ber departementet om å prioritere oppfølgingen av Patentstyrets saksbehandlingstid og gjennomføre nødvendige tiltak med sikte på en vesentlig reduksjon av saksbehandlingstiden.