Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

12. Landbruks- og mat­departementet

Landbruks- og matdepartementets utgiftsbudsjett for 2005 var på 13,7 mrd. kroner. Budsjetterte inntekter for 2005 var 953 mill. kroner.

Landbruks- og matdepartementet har ansvar for ni virksomheter, herunder fire forvaltningsorganer med særskilte fullmakter.

Det er sendt avsluttende revisjonsbrev med merknader til Mattilsynet og Veterinærinstituttet. Det er avgitt sju avsluttende revisjonsbrev uten merknader.

Kontrollen har omfattet statsrådens forvaltning av statens interesser i ett heleid aksjeselskap, tre deleide aksjeselskaper og ett statsforetak. Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning av statens interesser i selskapene.

Styringsdialogen mellom Landbruks- og matdepartementet og virksomhetene omfatter føringer og styringssignaler i tildelingsbrev, etatsstyringsmøter og rapportering fra etatene. Når det gjelder Mattilsynet, har departementet på bakgrunn av fjorårets merknader fra Riksrevisjonen bedt om statusrapport på de tiltak som er satt i verk. Videre har departementet bedt Mattilsynet være mer tydelige på hvilke mål som er nådd, ikke er nådd, samt hvorfor målene ikke ble nådd. Departementet sier også at selv om årsrapporten for 2005 er forbedret, er den likevel ikke god nok. Departementet uttaler at det i sin styringsdialog vil følge opp de merknadene Riksrevisjonen har hatt til Veterinærinstituttet og Mattilsynet i årets revisjon.

Mattilsynet har fått avsluttende revisjonsbrev med merknader. Grunnlaget for merknadene er manglende etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser, manglende dokumentasjon på utført kontroll av inntekter og manglende avtale med kontroll- og godkjenningsinstansen for økologisk produksjon, foredling, omsetning og import i Norge - Debio. Landbruks- og matdepartementet har svart at det i hovedsak er enig i de feil og mangler Riksrevisjonen har påvist.

Revisjonen av regnskapet for 2005 viser at dokumentasjon på hvordan anbudsprosesser har vært gjennomført, fortsatt mangler helt eller delvis. Mattilsynet uttaler i brev til Riksrevisjonen at de for 20 av 40 utvalgte leverandører enten mangler dokumentasjon på anbudsinnhenting, eller at anskaffelsen ikke har vært ute på anbud, selv om den burde vært det.

Mattilsynets distriktskontorer produserer grunnlagsdokumentasjon for å kreve inn gebyrer for gebyrpliktige oppgaver som utføres ved distriktskontorene. Disse inntektene utgjorde i underkant av 30 mill. kroner i 2005. Mattilsynet hevder at det er gjennomført egne kontroller på stikkprøvebasis for å etterse at innkomne fakturagrunnlag faktisk er utfakturert, og at det ikke er funnet avvik i denne sammenheng. Verken gjennomføring eller resultat av stikkprøvekontroller kan dokumenteres. Ny funksjonalitet i fagsystemet MA3 vil ivareta dokumentasjonskravet, men er bare delvis tatt i bruk. Landbruks- og matdepartementet er enig med Riksrevisjonen i at de kontrollene Mattilsynet har gjennomført av distriktskontorenes grunnlag for innkreving av gebyrer, burde vært dokumentert, og beklager at det ikke har funnet sted.

Veterinærinstituttet har fått avsluttende revisjonsbrev med merknader. Merknadene gjelder manglende etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser, kjøp av konsulenttjenester og manglende avstemminger av konti i regnskapet. Landbruks- og matdepartementet har svart at de i hovedsak er enige i de feil og mangler Riksrevisjonen har påvist.

Revisjonen har videre vist at Veterinærinstituttet over en treårsperiode benyttet innleid konsulent til å gjøre arbeid som er fast organisert. Dette er et brudd på tjenestemannsloven § 3, jf. Statens personalhåndbok punkt 2.2.5. Departementet er enig i at bruken av den innleide konsulenten har vært uheldig, men opplyser at avtalen opphørte 1. august 2006.

Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning.

Riksrevisjonen har avgitt sju revisjonsbrev uten merknader og revisjonsbrev med merknader til Mattilsynet og Veterinærinstituttet. Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning av statens interesser i selskapene.

Revisjonen av regnskapet for 2005 for Mattilsynet viser at det har vært en positiv utvikling i kvaliteten på regnskapsarbeidet. Bl.a. er det etablert tilfredsstillende avstemmingsrutiner for regnskapet, og det beregnes nå renter ved purring/inkasso. Disse forholdene anses for avsluttet.

Riksrevisjonen har merket seg departementets uttalelse om at mål og resultatstyring er en kontinuerlig prosess, og at Mattilsynet hele tiden arbeider med å vurdere og utvikle hensiktsmessige resultatkrav og indikatorer for å måle resultatoppnåelse, samt påse at de data som ligger til grunn for dette, er både pålitelige og gyldige.

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det fortsatt er svakheter i Mattilsynets håndtering av innkjøp sett i forhold til regelverket om offentlige anskaffelser. Riksrevisjonen har merket seg at departementet beklager at det også i år er foretatt innkjøp over terskelverdien uten at det er gjennomført anbudsinnbydelse, og hvor det følgelig heller ikke foreligger anskaffelsesprotokoll. Riksrevisjonen har også merket seg at departementet vil følge opp Mattilsynets arbeid med å forbedre innkjøpsrutinene, og at departementet legger til grunn at Mattilsynets innkjøpsrutiner vil være vesentlig for­bedret i forhold til 2005. Riksrevisjonen er enig i at der hvor det er gjennomført anbudskonkurranse, er anskaffelsesprosessen tilfredsstillende dokumentert.

Riksrevisjonen er kritisk til at Veterinærinstituttet fortsatt har manglende og til dels fraværende rutiner for kjøp av varer og tjenester. Riksrevisjonen har imidlertid merket seg at departementet også ser alvorlig på at anskaffelsesrutiner ikke var på plass innen 15. september 2005 som forutsatt i forbindelse med revisjonen av regnskapet for 2004. Riksrevisjonen har merket seg at departementet nå vil følge opp at Veterinærinstituttet iverksetter nødvendige tiltak.

Videre har Riksrevisjonen merket seg at departementet vil påse at Veterinærinstituttet etablerer avstemmingsrutiner i tråd med regelverket for økonomistyring i staten.

Riksrevisjonen vil understreke departementets ansvar for at det blir etablert tilfredsstillende rutiner for intern kontroll i de underliggende virksomhetene.

Komiteenviser til at Riksrevisjonen har avgitt sju avsluttende revisjonsbrev uten merknader og avsluttende revisjonsbrev med merknader til Mattilsynet og til Veterinærinstituttet. I tillegg har Riksrevisjonen kontrollert statsrådens forvaltning av statens interesser i fire hel- eller deleide aksjeselskaper og et statsforetak, og komiteen viser til at Riksrevisjonen ikke har merknader til statsrådens forvaltning av statens interesser i selskapene.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen har vesentlige merknader til regnskapet for Mattilsynet, men vil også understreke at Riksrevisjonen skriver at det har vært en positiv utvikling i kvaliteten på regnskapsarbeidet.

Komiteen viser videre til at Riksrevisjonen skriver at det er etablert tilfredsstillende avstemmingsrutiner og at det nå beregnes renter ved purring/inkasso. Komiteen er tilfreds med at Riksrevisjonen nå anser disse forholdene for avsluttet.

Komiteenviser til at Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det fortsatt er svakheter ved Mattilsynets håndtering av innkjøp i forhold til regelverk om offentlige anskaffelser. Komiteen merker seg at departementet i sitt svar til Riksrevisjonen legger til grunn at innkjøpsrutinene er vesentlig forbedret i forhold til 2005 og at forbedringsarbeidet fortsetter. Komiteen ber Riksrevisjonen om å kontrollere hvilke forbedringer som er gjort og orientere Stortinget på egnet måte.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen er kritisk til at Veterinærinstituttet fortsatt har manglende og til dels fraværende rutiner for kjøp av varer og tjenester. Komiteen merker seg at departementet i sitt svar til Riksrevisjonen ser alvorlig på at instituttet ikke hadde etablert interne anskaffelsesrutiner innen 15. september 2005, slik det ble forutsatt i forbindelse med revisjonen av regnskapet for 2004. Komiteen viser videre til at slike rutiner ble fastsatt 7. februar 2006, men at departement er blitt informert om at det er nødvendig med tiltak for å sikre at innkjøp faktisk skjer i samsvar med regelverket. Departementet har bedt om en konkret fremdriftsplan for gjennomføring av disse tiltakene. Komiteen vil be Riksrevisjonen vurdere virkningen av tiltakene og orientere Stortinget på egnet måte.