Sammendrag
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om utbygging og finansiering av prosjektet rv 108 Ny Kråkerøyforbindelse.
Fredrikstad kommune har i samarbeid med Statens vegvesen utarbeidet planer for ny rv 108 fra rundkjøring ved Simo til eksisterende rv 108 ved Kråkerøy kirke. Det har ikke lyktes å fullfinansiere hele utbyggingen i denne omgang. Lokale myndigheter har derfor gått inn for en trinnvis utbygging. Prosjektet omfatter et første byggetrinn av rv 108 med blant annet ny bru til Kråkerøy.
Formålet med en ny riksvegforbindelse er å:
– øke beredskapen/tryggheten for befolkningen på Kråkerøy og Hvaler,
– bedre framkommeligheten til Kråkerøy og i sentrum,
– legge grunnlaget for en byutvikling i henhold til vedtatt kommuneplan.
Rv 108 knytter Kråkerøy og Hvalerøyene til Fredrikstad by og fastlandet, via eksisterende tofelts Kråkerøybru. Dette er den eneste vegforbindelsen til øyene som har om lag 11 000 innbyggere og om lag 5 300 fritidseiendommer.
Området med Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV) på Kråkerøy utgjør ett av tre tyngdepunkter i en overordnet byutviklingsplan.
Hovedelementet i første byggetrinn er ny firefelts klaffebru over Vesterelva. Videre inngår bl.a. nytt vegsystem over FMV-området på Kråkerøy. Det er sterke økonomiske interesser knyttet til utbygging av området. Eierne av området har derfor sagt seg villige til å delta i finansieringen av prosjektet med 16 mill. kroner. Det skal bygges gang- og sykkelveger og gjennomføres støytiltak i bygater som får økt trafikk. Det skal bygges to bomstasjoner på Kråkerøy, plassert ved ny og gammel bru i retning sentrum. Utbygd strekning for ny rv 108 utgjør om lag 2,5 km.
Bedre trafikkavvikling i og rundt Fredrikstad sentrum betyr en styrking av bysentra - i tråd med Fredrikstad kommunes byutviklingsplan og Østfolds fylkesdeleplan Areal- og Transportplan for Nedre Glomma, der fortetting i bybåndet mellom Sarpsborg og Fredrikstad er ett av hovedgrepene.
Ny bru vil sammen med eksisterende bru åpne for en ringvegløsning som gjør det mulig å utvikle nye ruteopplegg for kollektivtrafikken.
Omregnet til 2007-kroner blir det lagt til grunn styringsramme 470 mill. kroner og kostnadsramme 500 mill. kroner. Kostnader på 11,5 mill. kroner for bygging av bomstasjoner ved eksisterende og ny bru på Kråkerøy inngår i styringsrammen.
Prosjektets netto nytte (NN) er beregnet til om lag 90 mill. kroner med 4,5 pst. kalkulasjonsrente. Netto nytte over totale kostnader (NN/K) er beregnet til om lag 0,1.
Den lokalpolitiske behandling er nærmere omtalt i pkt. 3 i proposisjonen. Det er lokalpolitisk enighet om utbygging og finansiering av prosjektet rv 108 Ny Kråkerøyforbindelse som et første trinn i utbygging av rv 108 gjennom Fredrikstad.
Det er lagt opp til anleggsstart på prosjektet rv 108 Ny Kråkerøyforbindelse sommeren 2007 og åpning for trafikk sommeren 2009. Utbyggingen er forutsatt finansiert med statlige midler, bompenger og private tilskudd. Finansieringsplanen som er lagt til grunn går fram av tabell 4.1 i proposisjonen.
Forslag til finansieringsplan (tall i millioner 2007-kroner)
2006-2009 | 2010-2015 | Sum | |
Statlige midler | 41 | 41 | |
Private bidrag | 16 | 16 | |
Bompenger | 429 | -16 | 413 |
Sum | 470 | 0 | 470 |
Forslaget til finansieringsplan innenfor styringsrammen på 470 mill. kroner innebærer at staten og brukerfinansieringen dekker henholdsvis 9,0 pst. og 91,0 pst. når det private tilskuddet holdes utenfor.
Lokale myndigheter har arbeidet fram en finansieringsløsning som i hovedsak er basert på bompenger. Dette gjør det mulig å få til en raskere realisering av prosjektet enn det som ellers ville vært tilfellet. Departementet har merket seg at det er lagt til grunn 16 mill. kroner i private tilskudd og at det ikke foreligger skriftlige avtaler for hele beløpet. Departementet forutsetter at det før anleggsstart avklares om fylkeskommunen slutter seg til at bompengeselskapet forskotterer det private tilskuddet og at eventuelle reduksjoner i tilskuddet dekkes med bompenger.
Det er i tråd med lokale vedtak lagt til grunn envegs bompengetakster med 15 kroner og 30 kroner i 2004-priser for hhv. lette og tunge kjøretøy. Bompengeordningen vil dele Fredrikstad i to, og beboerne på Kråkerøy og Hvaler vil måtte betale bompenger ved daglige reiser til sitt eget sentrum for arbeid, handel og service m.m. En del av beboerne i kommunen vil således bli relativt sterkt belastet av ordningen. Samferdselsdepartementet slutter seg til Vegdirektoratets forslag om at det innføres betalingstak på maksimum 50 passeringer pr. måned for å dempe den økonomiske belastningen for dem som blir mest berørt. Ut over dette er det forutsatt rabattordninger i tråd med gjeldende takstretningslinjer.
Forutsetninger for finansieringsplanen går fram av pkt. 4.5 i proposisjonen. Med forutsetningene er innkrevingsperioden beregnet til om lag 14 1/2 år.
Samferdselsdepartementet har merket seg at en eventuell kostnadsreduksjon eller økt inntjening vil kunne gjøre det aktuelt å ta inn igjen tiltak som ble tatt ut av prosjektet i forbindelse med tilpasninger av første byggetrinn til prosjektets finansieringsevne. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til en eventuell utvidelse av prosjektet.
Det er en forutsetning at bompengeselskapet sikrer et rentenivå i tråd med det som er lagt til grunn i gjeldende avtale og som også er lagt til grunn i finansieringsplanen. Samferdselsdepartementet forutsetter at dokumentasjon for avtale om rentenivå blir sendt Vegdirektoratet før bompengeavtalen blir underskrevet.
Den fylkeskommunale garantien er godkjent av Kommunal- og regionaldepartementet ved brev av 6. april 2005. De kommunale garantiene er godkjent av Fylkesmannen i Østfold ved brev av 28. januar 2005. Garantiene vil først komme til utbetaling dersom bompengeselskapets gjeld ikke blir mulig å håndtere etter at takstene er økt med inntil 20 pst. og innkrevingsperioden er økt med inntil 5 år.
Etter at Stortinget har gjort vedtak om utbygging og finansiering av rv 108 Ny Kråkerøyforbindelse i Fredrikstad kommune i Østfold, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale og vilkårene i denne proposisjonen.