Sammendrag
Olje- og energidepartementet viser i meldingen til at Norge har store muligheter til å utvikle en betydelig energiproduksjon fra fornybare energikilder. Det foreslås å styrke utviklingen av miljøvennlig produksjon og mer effektiv bruk av energi, og Enova SF vil være Regjeringens viktigste redskap i den styrkede satsingen.
Regjeringen har fastsatt et samlet mål på 30 TWh økt fornybar energiproduksjon og energieffektivisering i 2016 i forhold til 2001, og det vises til St.prp. nr. 1 (2006-2007) hvor det ble foreslått opprettet et Grunnfond for fornybar energi og energieffektivisering - med et innskudd på 10 mrd. kroner i fondet fra 1. januar 2007. Regjeringen vil foreslå å skyte inn ytterligere 10 mrd. kroner i 2009. Avkastningen fra grunnfondet anslås å bli i størrelsesorden 440 mill. kroner fra 2008 og 880 mill. kroner fra 2010.
Avkastningen fra grunnfondet vil komme i tillegg til påslaget på nettleien som finansierer Enovas virksomhet i dag, og for 2007 forventes påslaget å gi en inntekt på om lag 710 mill. kroner. Det er i St.prp. nr. 1 (2006-2007) også foreslått en tilsagnsfullmakt på 400 mill. kroner i 2007.
Den økte rammen for Enova skal gi rom for å styrke satsingen på alle områder innen fornybar energi og energieffektivisering. Det skal etableres en egen støtteordning til infrastruktur for fjernvarme, og det vil bli en styrket satsing rettet mot husholdninger og mot mer miljøvennlige oppvarmingsmetoder.
Regjeringen foreslår å etablere en rammestyrt støtteordning til fornybar elektrisitet der hovedtrekkene er kjente og forutsigbare for investorene. Ordningen skal forvaltes av Enova SF. Forutsigbarheten skal sikres ved å etablere kriterier for hvilke typer anlegg som skal få støtte, utbetalt støtte basert på produsert antall kilowattimer, fastsatte støttesatser og antall år støtte skal kunne tildeles og etablering av et langsiktig finansieringsopplegg.
Kraft produsert av de første 3 MW installert effekt i nye vannkraftanlegg, opprustning av eksisterende vannkraft og all øvrig ny kraftproduksjon fra fornybare energikilder kommer inn under støtteordningen. Mer umodne typer fornybar elektrisitet, som for eksempel tidevannskraft og bølgekraft, vil trolig trenge mer støtte for å bli realisert. Slike anlegg skal få tilleggsstøtte gjennom Enovas teknologiprogram.
Støtteordningen for fornybar elektrisitet skal utformes som et fast påslag per kWh produsert elektrisitet, og med følgende satser for påslaget til ulike teknologier:
– 4 øre/kWh for vannkraft,
– 8 øre/kWh for vindkraft,
– 10 øre/kWh for biokraft og umodne teknologier.
Det legges opp til at investorene får tilbud om å motta støtte per produsert kWh i 15 år.
På grunn av den store usikkerheten om prisnivået framover legges det opp til å avkorte tilskuddet med 0,6 øre for hvert øre den gjennomsnittlige systemprisen på Nord Pool overstiger 45 øre/kWh i et år.
Det legges opp til å innføre ordningen fra 1. januar 2008. Enovas nåværende overgangsordning for vindkraft foreslås videreført til støtteordningen er innført. I tillegg foreslås en overgangsordning for vannkraft og biokraft mv. Overgangsordningen for alle teknologier skal stå ved lag i påvente av at støtteordningen blir innført, ordningen vil i tillegg gjelde for alle biokraftverk. Støtte til biokraftverk bygget før 1. januar 2004 skal imidlertid gis først fra 1. januar 2009.
Overgangsordningen for vindkraft vil anslagsvis ha en nettokostnad på om lag 300 mill. kroner. For vannkraften anslås overgangsordningen å koste i overkant av 100 mill. kroner. Støtten til etablerte biokraftanlegg er anslått å koste mellom 500 og 600 mill. kroner. Til sammen vil overgangsordningen koste anslagsvis om lag 1 mrd. kroner, som skal finansieres innenfor Enovas rammer. I tillegg kommer prosjekter i 2006 og 2007. Det er usikkert hvor mye dette vil utgjøre.
Det legges til grunn at Enova setter av de samlede støttemidlene til hvert støtteberettigede anlegg i det året de skriver kontrakt med eier av anlegget.
Et anlegg kan få utbetalt støtte først når Enova har inngått kontrakt med eier av anlegget, og antall kontrakter avhenger av Enovas rammer. Det tas sikte på at ordningen skal finansieres slik at man unngår kø, og kun anlegg med rettskraftig konsesjon eller annen endelig avklaring fra aktuelle myndigheter, kan bli registrert hos Enova. Finansieringsbehov utover rammen skal finansieres ved tilleggsbevilgninger. Departementet vil vurdere ordningen løpende i lys av utviklingen i markedet for fornybar elektrisitet.
Før støtteordningen kan settes i verk må den notifiseres og godkjennes av ESA. ESA vil vurdere hvorvidt vilkårene i miljøretningslinjene er oppfylt. ESAs behandlingstid er videre vanskelig å anslå. Det er satsene på påslaget og overgangsordningen som vil være hovedproblemstillingen i forhold til ESA. Tidligste tidspunkt for ikrafttredelse er 1. januar 2008. Olje- og energidepartementet legger ikke opp til å foreta lovendringer for å etablere støtteordningen. Det må imidlertid etableres et regelverk for støtteberettigede anlegg, forhåndsbestemte prosedyrer og oppfølging.
Det må blant annet etableres regler for beregning av støtteberettiget produksjon fra vannkraftanlegg over 3 MW. For biokraft må det etableres regler som sikrer at det kun tildeles støtte til den delen av produksjonen som er basert på biomasse. For alle teknologier må det etableres prosedyrer for avregning av støtten ved utfasing som følge av høy kraftpris. Det vil bli etablert prosedyrer for måling av produksjon og avregning av tilskuddsbeløp. Det må etableres kriterier for håndtering av eventuell kø.