Vedlegg: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsrådentil transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 13. februar 2007
Jeg viser til brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen av 11. januar 2007, hvor det bes om en uttalelse fra Samferdselsdepartementet til Dok. nr. 8:27 (2006-2007) om at Lysaker stasjon tilpasses prinsippene om universell utforming.
Stortinget ber Regjeringen gi en uavhengig aktør i oppdrag å utrede en tilpassing av de foreliggende planene om ombygging av Lysaker stasjon. Tilpassingen skal være i tråd med prinsippene om universell utforming. Utredningen skal også beskrive de økonomiske og praktiske forholdene, herunder økte utgifter, eventuelle forsinkelser og eventuell samfunnsøkonomisk nytte, knyttet til gjennomføringen av tilpasningen.
Status for Lysaker stasjon er at byggearbeidene har pågått i ca. ett år og per 31.12.2006 er det utbetalt og inngått kontrakter for til sammen 850 mill. kroner. Det vises for øvrig til St.prp. nr. 1 (2006-2007) hvor prosjektet er nærmere omtalt. Kostnadsrammen for prosjektet er oppgitt til 1 166,0 mill. kr. Første del av den nye stasjonen (spor 1 og 2) vil allerede bli tatt i bruk sommeren 2007.
Før oppstart av utbyggingsprosjektet, høsten 2005, gjennomførte Jernbaneverket analysen "Lysaker stasjon, vurdering av mulig tiltak", der fire hovedalternativer for videreføring av stasjonen ble vurdert. Etter en samlet vurdering ba Samferdselsdepartementet i desember 2005 Jernbaneverket om å arbeide videre etter hovedalternativ I; innenfor vedtatte reguleringsplaner. Etter pålegg fra departementet har Jernbaneverket i 2006 vurdert og anbefalt en rekke tiltak med sikte på å redusere og sikre avstanden mellom tog og plattformkant.
Tiltak som generelt gjennomføres på Lysaker stasjon for å oppnå universell utforming er blant annet:
– Oppgradering av atkomster til stasjonen
– Universell utforming av atkomster til plattformer (heis, rulletrapper og ramper)
– Taktil merking
– Plattformer med større lengde og areal, varme i plattform, klimabeskyttelse, kontrastmarkering, sklisikring, ledelys osv.
I tillegg vurderes ytterligere sikkerhetstiltak som bl.a. gitterrist under plattformkant.
I brev av 01.09.2006 til Samferdselsdepartementet summerte Jernbaneverket opp forholdet til universell utforming på Lysaker stasjon slik:
"Jernbaneverket er derfor trygg på at kravet om universell utforming vil kunne innfris fram til plattformkanten. For at universell utforming også skal kunne gjelde for av- og påstigning på toget, må avstanden mellom tog og plattform etter Jernbaneverkets oppfatning være mindre enn 7,5 cm horisontalt og 5 cm vertikalt for alle dører på togsettet. (…) vil dette ikke kunne innfris selv om stasjonen lå på rettlinje for noen togtyper. Med ulik bredde på de forskjellige materielltyper, må plattformer plasseres slik at det bredeste materiellet kommer fram, og eneste mulighet for å få sideavstanden innenfor dette kravet er etter Jernbaneverkets oppfatning bevegelige stigtrinn på togene. I tillegg må høydeforskjellene løses, da de fleste togtyper i dag har stigtrinn eller innvendige trapper."
En løsning med å flytte stasjonen slik at den vil bli liggende på rettlinje vil altså ikke medføre at prinsippet om universell utforming blir vesentlig bedre ivaretatt i forhold til dagens løsning på Lysaker.
Igangsetting av en eventuell ny utredning, med målsetting om også å tilpasse stasjonen til eventuelle nye planer, vil måtte medføre stans i byggearbeidene i påvente av utredningsarbeidet. Dette vil medføre betydelig forsinkelse og følgekostnader i ferdigstillelse av Lysaker stasjon. Dersom dette utredningsarbeidet medfører andre tiltak enn de igangværende, vil dette kreve ny prosjektering med ytterligere forsinkelser og kostnadsøkninger. Dette vil også kunne påvirke utbyggingen av det nye dobbeltsporet mellom Lysaker og Sandvika, både i forhold til tilknytningen til Lysaker stasjon og tidspunktet for ferdigstillelsen av prosjektet. På denne bakgrunn fraråder Samferdselsdepartementet at pågående byggearbeider på Lysaker stanses.
Stortinget ber Regjeringen orientere Stortinget om arbeidet med tilgjengelighet for alle gjennom universell utforming for alle stasjonsanlegg for jernbanen i planperioden for Norsk transportplan (NTP) 2006-2015.
Som oppfølging av St.meld. nr. 24 / Innst. S. nr. 240 (2003-2004) NTP 2006-2015 har Jernbaneverket utarbeidet et konkret handlingsprogram. Dette inneholder blant annet prosjekter og tiltak på jernbanestasjoner for å forbedre sikkerhet, tilgjengelighet og kundeservice. Ved planleggingen og gjennomføringen av alle prosjekter og tiltak i handlingsprogrammet blir prinsippene om universell utforming lagt til grunn for videre utvikling av stasjonenes publikumsarealer og serviceinnretninger.
Det statlige jernbanenettet har i dag 357 stasjoner i bruk for persontrafikk. De er etablert over et tidsrom på vel 150 år under ulike lokaliseringskriterier og standardkrav. For de fleste av dagens stasjoner finnes det bindinger som følge av topografi, bebyggelse, linjeføring, atkomstveier, miljø, sikkerhet og eiendomsforhold. Den største utfordringen for realiseringen av tilgjengelighet for alle og universell utforming ligger derfor i å tilpasse og forbedre eksisterende stasjoner til nye tilgjengelighetskrav.
I forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan (NTP) 2006-2015 ble "Tilgjengelighet for alle" vedtatt av Stortinget som et nytt 5. hovedmål for transportpolitikken. Dette er fulgt opp av Samferdselsdepartementet i den nye målstrukturen for NTP og gjennom handlingsplanen for BRA-programmet. Som en del av arbeidet fram mot NTP 2010-2019, har Samferdselsdepartementet bedt NSB AS om en skriftlig redegjørelse om selskapets planer om utvikling av eksisterende og framtidig materiellpark, med særlig henblikk på hvordan prinsippet om universell utforming vil bli fulgt opp i årene framover. Videre har Jernbaneverket fått i oppdrag å utarbeide en langsiktig plan for hvordan prinsippet om universell utforming av Jernbaneverkets infrastruktur kan ivaretas. Departementet har bedt om at Jernbaneverket i dette arbeidet vektlegger behovet for tiltak som kan bidra til best mulig samvirke mellom infrastruktur og materiell. Ettersom det vil kunne ta mange år før hele det eksisterende linjenett og stasjoner vil ha en fullgod standard, er Jernbaneverket bedt om å utarbeide en plan med milepæler for når og på hvilken måte de ulike deler av infrastrukturen kan tilpasses og gradvis utvikles til å imøtekomme behovet for tilgjengelighet for alle grupper av reisende.