6. Avkasting og utbytte
Ei oppdatert verdivurdering av Avinor gir ein marknadsmessig verdi av eigenkapitalen i selskapet på 8,3 mrd. kroner. Avkastingskravet for eigen- og totalkapitalen etter skatt blir justert ned til høvesvis 9,70 og 6,45 pst.
Departementet legg ikkje opp til å tilføre selskapet middel, verken gjennom lån, eigenkapital eller statleg kjøp.
Samferdselsdepartementet vil likevel følgje utviklinga nøye og vurdere behovet for statleg kjøp i samband med dei årlege budsjettprosessane. Likeeins vil departementet ta stilling til utviklinga i takstnivået og innretninga av takstane i samband med den årlege fastsetjinga av takstregulativet for Avinor.
Avkastingskravet er eit teoretisk uttrykk for kravet eigaren stiller til verdiskapinga i selskapet.
Avkastingskravet for eigen- og totalkapitalen etter skatten blir justert ned til høvesvis 9,70 og 6,45 prosent. Avkastingskravet vil bli sett i lys av at Avinor er pålagt å gjere investeringar som ikkje er bedriftsøkonomisk lønnsame.
Utbyttepolitikken gir uttrykk for staten sine forventningar til utbyttet frå Avinor.
Samferdselsdepartementet tek sikte på å vidareføre den utbyttepolitikken for Avinor som er foreslått i St.prp. nr. 1 (2006-2007). Dette inneber at utbyttet frå Avinor skal fastsetjast på grunnlag av statens innlånsrente multiplisert med den marknadsverdivurderte eigenkapitalen. Utbyttet skal avgrensast oppover til 75 pst. av overskottet i konsernet etter skatt. Samferdselsdepartementet er oppteke av at selskapet og styret kan gjennomføre investeringar som sikrar ei langsiktig og god utvikling av selskapet og som gjer at selskapet kan ivareta samfunnsoppgåvene og sektoroppgåvene sine.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til øvrige merknader i innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker på at selskapet i dag finansieres gjennom brukerbetaling og kommersielle inntekter. Selskapet finansierer selv en betydelig investering i utbygging av anlegg og utstyr. Disse medlemmer har merket seg resultatene fra Avinors egen undersøkelse fra 2005 om luftfartens betydning. Undersøkelsen viser at luftfarten i Norge på mange måter har en særstilling i internasjonal sammenheng. Det er høy reisefrekvens, særlig innenlands. En betydelig andel av transportarbeidet innenriks foregår med fly. Norge har et omfattende flyplassnett, det er mindre bruk av presisjonsflyging, avgiftsnivået ligger noe over europeisk gjennomsnitt og lufthavnsystemet drives relativt effektivt.
Disse medlemmer har også merket seg at reisefrekvens med innenlandsfly er særlig høy i Nord-Norge, at et godt flyplasstilbud er viktig for reiseaktiviteten i en kommune og at flyet er dominerende på lange reiser i Norge med markedsandel på 80 pst. når reiselengden overstiger 1 000 km. Alle disse forhold understreker at luftfarten er en viktig del av den samfunnsmessige infrastrukturen i Norge. En aktiv videre utbygging, utvikling og vedlikehold av så vel flyplasser som flysikringstjenester er derfor viktig for å opprettholde og forbedre samfunnsmessig infrastruktur i Norge.
Disse medlemmer viser til at etter Fremskrittspartiets syn skal Avinor og eget selskap for flysikringstjenestene drives som nonprofitselskaper der målsettingen er høy sikkerhet og lave brukeravgifter. Etter disse medlemmers syn bør staten derfor ikke ta utbytte fra selskapet Avinor eller annen statlig virksomhet knyttet til drift av luftfarten i Norge. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Selskapet Avinor og andre selskaper helt eller delvis eiet av staten knyttet til drift av luftfarten i Norge, skal for perioden 2006-2008 ikke betale utbytte til staten."