Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Verksemda i Avinor 2003-2005

Avinor AS vart etablert 1. januar 2003. Selskapet var då i ein vanskeleg økonomisk situasjon. Gjennom resultatforbetringsprogrammet "Take-off -05" tok selskapet sikte på å redusere dei årlege kostnadene permanent med 400 mill. kroner f.o.m. 2006. Ifølgje Avinor var rundt 80 pst. av dei kostnadsreduksjonane som var planlagde i "Take-off -05", realiserte ved utgangen av 2005. Effektiviseringane har hovudsakleg skjedd innan drifta av lufthamnene.

Innan flysikringstenesta har det vore uro og vanskeleg å gjennomføre omstillingar. I 2005 var det fleire driftsavbrott i denne delen av Avinor. For å medverke til ro i selskapet, trekte administrerande direktør seg på slutten av 2005. Ny administrerande direktør tok til i april 2006. Vidare vart ny styreleiar oppnemnd i ekstraordinær generalforsamling i mai 2006.

Statens havarikommisjon for luftfart og jernbane (no Statens havarikommisjon for transport) la i 2005 fram ein rapport om flytryggleiken i norsk luftfart under omstillingsprosessar. I rapporten kom kommisjonen mellom anna med fem konkrete tilrådingar retta mot interne forhold i Avinor. Ifølgje Avinor har rapporten gitt eit viktig bidrag til arbeidet med flytryggleiken i selskapet.

Som følgje av omstillingar og trafikkvekst hadde Avinor ei positiv økonomisk utvikling både i 2004 og 2005.

Tabell 4.2 i meldinga viser driftsresultatet i 2005 fordelt på dei ulike einingane i Avinor. Tilsvarande tal for 2003 og 2004 er ikkje tilgjengelege.

Divisjonane for høvesvis mellomstore og regionale lufthamner gikk med underskott, men overskott i divisjonen for store lufthamner, og særleg dotterselskapet Oslo Lufthavn AS, sikra eit positivt resultat for konsernet samla. Dei interne overføringane i konsernet utgjorde 805 mill. kroner i 2005. Flysikringsdivisjonen gikk med underskott i 2005. Over tid skal divisjonen gå i balanse. Underskott eitt år vil difor bli teke inn att gjennom overskott seinare år.

Samferdselsdepartementet vil peike på at omstillingane i Avinor har bidrege til at det var mogleg å setje ned takstane i Avinor med 2,9 pst. i 2005. Dette har medverka til å halde billettprisane nede, noko som bi­dreg til å gi eit teneleg flytilbod i alle delar av landet. For Samferdselsdepartementet er det viktig at Avinor held fram arbeidet med sikte på ein mest mogleg kostnadseffektiv drift, slik at dei kostnadsreduksjonane som vart oppnådde gjennom "Take-off -05", ikkje går tapt i tida framover.

Samferdselsdepartementet er nøgd med at behovet for utbetaling av ventelønn som følgje av effektiviseringane i Avinor har vist seg lågare enn venta.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, deler Samferdselsdepartementets oppfatning om at det er viktig at Avinor viderefører arbeidet for en mest mulig kostnadseffektiv drift.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, er fornøyd med at den eksterne evalueringsrapporten og departementet konkluderer med at dagens organisering av tjenester knyttet til flysikkerhet i all hovedsak er tilfredsstillende. Dette gjelder både organiseringen av tjenestene i Avinor og tilknytningen til staten.

Dette flertallet har merket seg at evalueringen ikke har avdekket noen sammenheng som tilsier at den omfattende uroen i Avinor, som toppet seg rundt årsskiftet 2005/2006, ga redusert flysikkerhet. Det er likevel liten tvil om at det vil være til det beste for selskapet dersom det nå fokuseres mindre på organisering og mer på de viktige oppgavene selskapet har, blant annet rekruttering/opplæring av flygeledere.

Dette flertallet har merket seg at trafikkvekst og økonomiske fordeler av å bli omfattet av merverdiavgift har gitt selskapet økt økonomisk handlefrihet, og at det statlige kjøpet nå er null.

Dette flertallet har merket seg at Avinor har fått kritikk av flyselskapene for å ha gjennomført avgiftsendringer med en noe kortere varsling enn ønskelig, og har en viss forståelse for denne kritikken.

Et tredje flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til Soria Moria-erklæringens formuleringer om evaluering av organisering av Avinor, med sikte på en best mulig ivaretakelse av samfunnshensyn, spesielt flysikkerhet. Regjeringen har foretatt en slik evaluering, og ledelsen og representanter for de ansatte i Avinor har fått muligheter til å komme med innspill i arbeidet.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre deler Samferdselsdepartementets oppfatning om at det er viktig at Avinor viderefører arbeidet for en mest mulig kostnadseffektiv drift, slik at kostnadsreduksjonene som ble oppnådd gjennom resultatforbedringsprogrammet "Take-off-05", ikke går tapt i tiden fremover og viser for øvrig til sine øvrige merknader under de enkelte punkter i innstillingen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at punktligheten i norsk luftfart har hatt en negativ utvikling og viser til sine merknader vedrørende evaluering av organisering og tilknytningsform angående dette. Disse medlemmer viser til at hoveddelen av Avinors virksomhet er basert på brukerbetaling og legger til grunn at flysikkerheten ivaretas på en god måte med kostnadseffektiv drift.